لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

آمریکا احتمال نقض تحریم‌های ایران از سوی ونزوئلا را بررسی‌ می‌کند


در سفر مهرماه هوگو چاوز به ایران، روسای جمهور دو کشور ۱۱ توافقنامه همکاری در حوزه انرژی امضاء کردند.
در سفر مهرماه هوگو چاوز به ایران، روسای جمهور دو کشور ۱۱ توافقنامه همکاری در حوزه انرژی امضاء کردند.
یکی از مسئولان ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه با اشاره به همکاری ونزوئلا با جمهوری اسلامی در حوزه انرژی اعلام کرد که آمریکا در حال بررسی نقض احتمالی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از سوی ونزوئلا است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آرتورو والنزوئلا، دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور آمریکای لاتین، روز سه شنبه، ۲۶ بهمن، در جلسه‌ کنگره اعلام کرد که آمریکا همکاری‌های ونزوئلا و ایران در حوزه انرژی را «از نزدیک تحت نظر دارد» و در حال بررسی است که آیا این همکاری ناقض تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است یا خیر.

بر پایه تحریم‌های کنگره آمریکا که در همسویی با چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران صادر شده است، این کشور هر شرکت بین‌المللی را که فرآورده های نفتی پالايش شده به ايران صادر کند، تحريم می کند و شرکت های بين المللی که کالا و خدمات برای افزايش توليد بنزين به ايران بفروشند نيز تحريم خواهند شد.

بر همين اساس همچنین دلالان نفتی و کسانی که در صادرات بنزين به ايران همکاری کنند نيز در فهرست سیاه خزانه‌داری آمریکا قرار خواهند گرفت.

اظهارات روز سه شنبه آمریکا در حالی بیان شده است که بنا بر گزارش‌های اخیراً منتشر شده، شرکت دولتی نفتی در طول یک ماه گذشته اقدام به ارسال دو محموله بنزین به ایران کرده است.

با این‌حال وزیر نفت ونزوئلا در اواسط بهمن ماه این خبر را تکذیب کرد و گفت که کاراکاس در حال حاضر به ایران بنزین نمی‌فروشد.

در مهرماه سال جاری نیز طی سفر هوگو چاوز به ایران، روسای جمهور دو کشور ۱۱ توافقنامه متمرکز بر همکاری‌ در حوزه انرژی امضاء کردند.

پیشتر نیز بر اساس توافق تهران و کاراکاس، ونزوئلا متعهد شده بود روزانه ۲۰ هزار بشکه بنزین به ایران صادر کند، اما حال وزیر نفت ونزوئلا بدون ذکر تاریخ دقیق متوقف شدن این صادرات تأکید می‌کند که ایران مشکلات خود در زمینه بنزین را حل کرده است و به همین دلیل ونزوئلا دیگر به این کشور بنزین صادر نمی‌کند.
XS
SM
MD
LG