لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

تداوم اعتراض‌ها در بحرین؛ استقبال آمریکا از مذاکره مخالفان با دولت


تجمع معترضان در میدان مروارید منامه، بحرین- اول اسفند
تجمع معترضان در میدان مروارید منامه، بحرین- اول اسفند
در حالی که وزارت خارجه آمریکا و عربستان سعودی حمایت خود از گفت‌و‌گو میان حکومت بحرین و مخالفان را اعلام کردند، روز دوشنبه همچنان هزاران معترض در منامه، پایتخت بحرین، خواستار تغییر دولت شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، معلمان منامه دست به اعتصاب زده و ضمن تجمع در میدان مروارید این شهر، به همراه دیگر معترضان خواستار برکناری حمد بن عیسی آل خلیفه، شاه بحرین، از مقام خود شدند. این خبرگزاری تعداد معترضان حاضر در میدان را حدود ۱۰ هزار نفر اعلام کرده است.

این اعتراض‌ها در حالی ادامه دارد که روز یکشنبه هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده و همتای سعودی خود، در یک تماس تلفنی از گفت‌و‌گو میان معترضان عمدتاً شیعه و حکومت سنی در بحرین استقبال کردند.

خانم کلینتون ضمن تأکید بر «لزوم خویشتنداری نیروهای امنیتی در بحرین» و پی‌گیری راه‌حلی مسالمت‌جویانه برای حل بحران در این کشور که از همپیمان نفتی آمریکا به شمار می‌رود، از پیشنهاد شاه بحرین به احزاب مخالف مبنی بر ورود به مذاکره با حکومت استقبال کرد.

شاه بحرین روز شنبه ضمن این فراخوان و به دنبال درخواست معترضان در مورد تخلیه خیابان‌‌های شهر از نیروهای ارتش، فرمان خروج «فوری» نیروهای نظامی از خیابان‌های شهر را صادر کرد.

هیلاری کلینتون همچنین بر حفظ ثبات در بحرین که محل استقرار ناوگان پنجم ایالات متحده است تأکید کرد؛ ناوگانی که مسئولیت عملیات نظامی در منطقه خلیج فارس، دریای عرب و شرق آفریقا را برعهده دارد.

وزیر امور خارجه در این زمینه نسبت به حمایت همپیمانان ناحیه‌ای و بین‌المللی بحرین از آغاز گفت‌و‌گوهای احزاب و حکومت در این کشور ابراز امیدواری کرد و آن را «ابتکار و راهی سازنده برای حفظ ثبات بحرین و استحقاق آرمان‌های تمامی مردم بحرین» دانست.

احزاب مخالف از جمله گروه سیاسی «الوفاق»، بزرگترین حزب شیعه بحرین، خواستار سلطنت منطبق بر قانون اساسی، برپایی دولت برآمده از انتخابات، گفت‌و‌گو بر سر تدوین قانون اساسی و آزادی تمامی زندانیان سیاسی هستند.

با این‌حال عبدالجلیل خلیل، رهبر حزب «الوفاق» روز یکشنبه ضمن اعلام این که احزاب مختلف در حال تصمیم‌گیری در مورد مذاکره با حکومت هستند، ‌افزود که در حال حاضر مذاکره مستقیمی صورت نخواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG