لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

هشدار آمریکا به چهار بانک چینی در خصوص معامله با ایران


دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری امریکا امور تروریسم و اطلاعات مالی
دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری امریکا امور تروریسم و اطلاعات مالی
معاون وزارت خزانه داری آمریکا می‌گوید، در صورتی که همکاری تجاری بین چهار بانک چینی با یکی از موسسه‌های تحریم‌ شده ایران از سوی آمریکا محرز شود، این بانک‌ها می‌توانند در فهرست سیاه ایالات متحده قرار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری آمریکا امور تروریسم و اطلاعات مالی که در جریان سفر به چین، با مقامات چهار بانک چینی در هنگ کنگ دیدار کرده و در مورد تجارت با ایران به آن‌ها هشدار داده است، روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که در صورت نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سوی این چهار‌ بانک، نام آن‌ها از سیستم مالی آمریکا حذف خواهد شد.

اشاره آقای کوهن به چهار بانک چینی «بانک چین»، «بانک سازندگی»، «بانک صنعتی و تجاری» و «بانک کشاورزی» چین است.

وی که برای ترغیب چین به خودداری از همکاری مالی با برنامه اتمی ایران به چین سفر کرده، به این چهار بانک هشدار داده است که در صورت دریافت وجوه نقدی از سوی شرکت تحریم شده بیمه معلم، در فهرست سیاه ایالات متحده قرار می‌گیرند.

او در این خصوص گفت: «هر بانک خارجی که به نمایندگی از مشتری‌های بیمه معلم، از این شرکت وجوه نقدی دریافت کند، با خطر از دست دادن امکان تجارت با آمریکا مواجه است.»

در جریان مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایالات متحده آذرماه سال گذشته شرکت بیمه معلم را به خاطر عرضه بیمه دریایی به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحریم کرد.

خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی پیشتر به اتهام ارتباط با برنامه اتمی ایران از سوی خزانه داری آمریکا تحریم شده بود.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که آقای کوهن در جریان سفر خود علاوه بر این چهار بانک، به ۲۰ موسسه مالی چینی نیز در خصوص انجام معامله با شرکت بیمه معلم و خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی هشدار داده است.

وی با اظهار این‌که عدم انطباق فعالیت‌های هسته‌ای ایران با عهدنامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بر مقام‌های چین و آمریکا آشکار است، بر مقابله با برنامه اتمی ایران تأکید کرد.

آقای کوهن در این خصوص گفت که بسیاری از کشورهای اروپایی، دیگر با خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی تجارتی انجام نمی‌دهند، اما کشتی‌های جمهوری اسلامی هنوز در آسیا مشغول به فعالیت هستند.

کشورهای غربی بر این باورند که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دارای ماهیت نظامی‌ است و به همین جهت در تلاشند تا با تحریم ایران، از پیشروی برنامه اتمی جمهوری اسلامی جلوگیری کنند.

این در حالی است که ایران بارها با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌ اتمی‌اش اعلام کرده است که حاضر به متوقف کردن فعالیت‌های خود در این زمینه نیست.
XS
SM
MD
LG