لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

تلاش واشینگتن برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران


یکی از مقامات ارشد خزانه‌داری آمریکا در صدد است برای اجرای یک رشته تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه اتمی ایران به ژاپن و کره جنوبی سفر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که دیوید کوهن، سرپرست معاونت امور ضد تروريسم و امنيت اقتصادى وزارت خزانه دارى آمريكا، در این سفر بر اهمیت اجرای تحریم‌های قوی برای بازداشتن ایران از دستیابی به سیستم مالی جهانی به منظور پیشبرد «برنامه نامشروع اتمی و تسلیحاتی‌اش» تأکید خواهد کرد.

به گفته خزانه‌داری آمریکا آقای کوهن از سه‌شنبه تا جمعه از ژاپن و کره جنوبی دیدن خواهد کرد.

به دنبال تصویب چهارمین دور از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، دولت ژاپن، ضمن اعلام همراهی با این تحریم ها، تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای را علیه ایران به تصویب رساند.

کره جنوبی نیز در همین زمینه، تا کنون شماری از شرکت‌ها و موسسات ایرانی، از جمله بانک ملت در سئول را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

در این بیانیه آمده است که آقای کوهن در این دیدار همچنین با همتایان خود در مورد گام‌های بعدی برای افزایش فشار بر افراد و شرکت‌هایی که با سپاه پاسداران همکاری می‌کنند و به ایران در زمینه برنامه هسته‌ای یاری می‌رسانند گفت‌و‌گو خواهد کرد.

ایالات متحده و همپیمانانش ایران را متهم می‌کنند که برنامه اتمی‌اش دارای ابعاد نظامی است و این در حالی است که ایران همواره این ادعا را رد کرده و تأکید کرده است که از فعالیت هسته‌ایش اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

در همین زمینه یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی روز دوشنبه در آغاز نشست یک هفته‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که اطلاعات تازه‌ای به دست این آژانس رسیده که نشان می‌دهد ایران ممکن است فعالیت‌های مخفی مرتبط با برنامه هسته‌ای خود را تا مدتی پیش هم ادامه داده باشد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز چهارم خرداد ماه نیز گزارش تازه‌ای در باره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در اختیار اعضای شورای حکام آژانس و نیز اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داد و در آن با اشاره به «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران خواستار توضیح مقام‌های ایرانی در این باره شده بود.

در واکنش به این اظهارات نیز رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نامه‌ای به آقای آمانو اتهامات وارده به ایران در این خصوص را بر پایه «مطالعات ادعایی بی‌اساس» دانست.

شورای امنیت در مقابله با برنامه اتمی ایران تا کنون چهار قطعنامه تحریمی صادر کرده است که آخرین آن در سال ۲۰۱۰ صادر شد.

افزون بر این تحریم‌ها اتحادیه اروپا و چندین کشور، از جمله آمریکا و کانادا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران به تصویب رسانده‌اند.
XS
SM
MD
LG