لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

هشدار واشینگتن به تهران در آستانه خروج نیروهای آمریکایی از عراق


جو بایدن، معاون باراک اوباما (چپ) و نوری المالکی، نخست وزیر عراق در بغداد- ۹ آذرماه
جو بایدن، معاون باراک اوباما (چپ) و نوری المالکی، نخست وزیر عراق در بغداد- ۹ آذرماه
معاون رئیس جمهور آمریکا در دیدار با نخست وزیر عراق ضمن اشاره با خروج کامل نیروهای آمریکایی از خاک عراق تا پایان ماه میلادی جاری، به ایران و کشورهای همسایه هشدار داد تا از این تخلیه نظامی به نفع خود بهره‌برداری نکنند.

به گزارش واشینگتن پست، جو بایدن روز پنجشنبه در جریان سفر خود به عراق،‌ در سخنانی، با اشاره به جمهوری اسلامی اظهار کرد که ایمان دارد بغداد نمی‌خواهد با خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق، نیروهای جایگزین دیگری سعی کنند بر این کشور غلبه کنند.

وی که در جمع مقامات ارشد و قانون‌گزاران این کشور و همچنین نیروهای نظامی آمریکایی و عراقی سخن می‌گفت، افزود: «مردم عراق... بار دیگر تسلیم هیچ غلبه خارجی دیگری نخواهند شد، و هرگز تاب نخواهند آورد که حکومت‌های دیگر تمامیت ارضی آن‌ها را خدشه دار کند.»

آقای بایدن افزود که مردم عراق نخواهند گذاشت کشورهای دیگر «با حمایت‌های مالی خود از شبه‌نظامیان و مدیریت آن‌ها، از خاک عراق به نفع نبردهای باواسطه خود بهره برده و جان شهروندان بی‌گناه عراقی را بگیرند».

آمریکا تا کنون بارها ایران را به حمایت از شبه‌نظامیان در عراق متهم کرده است، با این‌حال ایران همواره با رد این اتهام، آمریکا را بانی بروز خشونت‌ها در عراق دانسته است.

روز پنجشنبه، نوری المالکی، نخست وزیر عراق نیز با اشاره به این دست اتهام‌ها گفت که خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق «به شعارهایی از این دست» و پایان خواهد داد.

وی همچنین با ابراز نگرانی از تلاش برخی همسایه‌های قدرت‌مند عراق برای اعمال نفود در امور این کشور، تأکید کرد که بغداد خواهان ارتباط با کشورهای دوست، و به ویژه‌ کشورهای همسایه است.

طبق توافق سال ۲۰۰۸ میان آمریکا و عراق، ایالات متحده تا پایان سال ۲۰۱۱ موظف است با خروج تمامی نیروهایش از خاک عراق، کنترل امنیت این کشور را به نیروهای داخلی واگذار کند.

جو بایدن روز پنجشنبه با تأکید بر این‌که خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق «به منزله پایان جنگ نیست» افزود که نیروهای امنیتی عراق که به گفته وی برای قبول این مسئولیت «به خوبی» آموزش دیده و آماده هستند، به طول کامل قادر هستند با چالش‌های پیش روی عراق مواجه شوند.

به گفته بری جانسون، سخنگوی ارتش آمریکا در عراق، سال ۲۰۰۷، خاک عراق محل حضور ۱۷۰ هزار نیروی آمریکایی بود که در بیش از ۵۰۰ پایگاه نظامی مستقر بودند و حال تعداد این نیروهای به ۱۲ هزار کاهش یافته که همگی شش پایگاه نظامی را در اختیار دارند.
XS
SM
MD
LG