لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

ویکی‌لیکس: مالکی ایران و سوریه را به حمایت از شبه نظامیان عراقی متهم کرده بود


بر اساس یکی از اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس، نوری‌المالکی، نخست وزیر عراق، در سال ۲۰۰۹ ایران و سوریه را متهم کرده بود که شبه نظامیان عراق را از لحاظ تسلیحاتی حمایت می‌کنند.

در این اسناد فاش شده وزارت خارجه آمریکا که در وبسایت ویکی‌لیکس منتشر شده، آمده است که نوری المالکی، در سپتامبر سال ۲۰۰۹ به کریستوفر هیل، سفیر وقت ایالات متحده در عراق گفته بود که شبه نظامیان عراق از سوی ایران و سوریه مورد حمایت هستند و این دو کشور برای شبه نظامیان عراق تسلیحاتی نظیر موشک‌های ضد‌هوایی ارسال می‌کنند.

همچنین بر اساس این اسناد نوری المالکی گفته است که عراق در سال ۲۰۰۹ «پنج تن» از اعضای جنبش صدر، را دستگیر کرده است که این تسلیحات را از طریق جاسازی در خودرو وارد عراق می‌کردند و افزوده است که این پنج نفر از اعضای گروه «روز موعود» بودند که با سپاه قدس جمهوری اسلامی نیز مرتبط بودند.

مقامات نظامی آمریکا همواره گفته‌اند که ایران شبه نظامیان شیعه عراق را از لحاظ مالی حمایت می‌کند؛ ادعایی که از سوی جمهوری اسلامی رد شده است.

بر اساس این اسناد، این اظهارات حدود یک ماه پس از آن بیان شده است که به دنبال چندین انفجار در نزدیکی وزارت‌خانه‌های امور خارجه و امور مالی در بغداد در ۱۹ اوت ۲۰۰۹، مقامات عراق سوریه را متهم کردند که به دو نفر از عاملان این حمله پناه داده است.

شش روز پس از این انفجار، که به کشته شدن ۹۵ نفر و زخمی شدن حدود ۶۰۰ نفر انجامید، عراق به نشانه اعتراض سفیر خود را از سوریه فرا خواند و از دمشق خواست تا این دو «مظنون» را به عراق تحویل دهد.

به دنبال این اقدام عراق، سوریه نیز سفیر خود را از بغداد فرا خواند و اختلافات میان دو کشور در این زمینه حدود یک سال به طول انجامید.

در نهایت در سپتامبر سال ۲۰۱۰، سوریه و عراق موافقت کردند که سفرای خود را باز پس بفرستند و روابط خود را از سر بگیرند.
XS
SM
MD
LG