لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

پلیس ایران ۱۱ تن از مهاجمان به سفارت بریتانیا را آزاد کرد


حمله به سفارت بریتانیا، روز هشتم آذرماه
حمله به سفارت بریتانیا، روز هشتم آذرماه
یک روز پس از آن‌که نیروی انتظامی از دستگیری مهاجمان به سفارت بریتانیا در تهران و باغ قلهک خبر داد، خبرگزاری فارس می گوید که «۱۱ تن» از بازداشت شدگان آزاد شده‌اند.

خبرگزاری فارس در گزارشی از این «۱۱ تن» به عنوان «دانشجو» نام برده و گفته است که این افراد روز سه شنبه «در پی تجمع و تسخیر باغ قلهک توسط نیروی انتظامی» بازداشت شده بودند، اما نهایتا روز پنجشنبه آزاد شدند.

شکستن در و شیشه‌های سفارت بریتانیا توسط عده‌ای از تجمع کنندگان
شکستن در و شیشه‌های سفارت بریتانیا توسط عده‌ای از تجمع کنندگان
​این خبرگزاری با انتشار نام این ۱۱ نفر می گوید که اکثر این افراد در دانشگاه‌های «علم و صنعت، صنعتی شریف و امام صادق» به تحصیل مشغول هستند.

از دیگر سو، خبرگزاری فارس گزارش کرده است که «۱۱ سفیر و دیپلمات» در «اقدامی هماهنگ و از پیش تعیین شده» به نشانه حمایت از بریتانیا، روز پنجشنبه مقابل باغ قلهک حاضر شده و خواستار ورود به این باغ شده‌اند.

فارس می‌گوید سفیران و دیپلمات‌های «سوئیس، لهستان، مکزیک، چک، مجارستان، نیوزیلند، فنلاند، قبرس، روسیه، یونان و بلغارستان» مقابل باغ قلهک حضور پیدا کرده‌اند، اما مأموران پلیس دیپلماتیک از ورود این دیپلمات‌ها جلوگیری به عمل آورده‌ و تأکید کرده‌اند ورود به باغ با در دست داشتن مجوز لازم امکان‌پذیر است.

به دنبال حمله روز هشتم آذرماه عده‌ای از «دانشجویان بسیجی» به سفارت بریتانیا در تهران و همچنین باغ قلهک که در اختیار این کشور است، اموال این دو محل به شدت تخریب شده‌اند.

رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که این تظاهرات و حمله از سوی «دانشجویان بسیجی» صورت گرفته است.

روز چهارشنبه احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، با بیان اینکه تعدادی از افرادی که وارد سفارت انگلیس شده‌اند دستگیر شده‌اند، گفت: عده‌ای هم در این خصوص شناسایی شده و اقدامات لازم برای دستگیری‌ آن‌ها صورت گرفته است.

آقای رادان همچنین از دستگیری افرادی که وارد باغ قلهک شده‌بودند خبر داد و گفت: «موضوع در حال بررسی است که این افراد با چه مجوزی وارد سفارت انگلستان شدند و افراد دستگیر شده هم با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی می‌شوند.»

به دنبال حمله به سفارت بریتانیا در تهران، لندن روز چهارشنبه از تعطیلی سفارت ایران در لندن خبر داد؛ اقدامی که وزارت امور خارجه آن را «عجولانه» خواند است.

در واکنش به این اظهارات علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید بر این‌که خواست مجلس «کاهش روابط از سطح سفیر به کاردار بود»، گفت: «بنابراین همه مسئولیت‌های حقوقی، بین‌المللی و عواقب ترک دیپلمات‌ها و تعطیلی سفارت کشورمان در لندن بر عهده رژیم انگلیس است.»

ورود تظاهرات‌کنندگان به دفتر سفارت بریتانیا
ورود تظاهرات‌کنندگان به دفتر سفارت بریتانیا
در این میان، احمد توکلی، نماینده مجلس با انتقاد از حمله به سفارت بریتانیا در تهران گفته است: «ما قانون کاهش رابطه را تصویب کردیم، اما نگفتیم که سفارت را اشغال کنند... مصوبه مجلس یک قانون در مورد کاهش ارتباط با انگلستان و نگه‌داشتن ارتباطات در سطح کاردار است و این امر هرگز بیانگر قطع ارتباطات و اشغال سفارت نیست.»

وی در خصوص حمله به سفارت بریتانیا گفت: «با توجه به وقوع این حرکت،‌ ادامه آن به نفع منافع ملی نبود و باید هرچه سریع‌تر سفارت تحویل مقامات رسمی داده شده و به دولت انگلیس بازگردانیده می‌شد.»

بریتانیا اعلام کرده است که سفارت این کشور در تهران تعطيل خواهد شد و ديپلمات‌های بريتانيایی ايران را ترک کرده اند.

در عین حال آلمان، فرانسه و هلند اعلام کرده‌اند که سفرای خود در تهران را برای مشورت فراخوانده‌اند، و ایتالیا نیز گفته است که تعطیلی سفارت اش در ایران را بررسی می‌کند. نروژ نیز از تعطیلی موقت سفارت خود در ایران خبر داده است.

آمریکا،‌اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، سوئد، دانمارک، کانادا، روسیه و چین حمله به سفارت بریتانیا در تهران را تقبیح کرده‌اند.

همچنین شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا این حمله را محکوم کرده‌ که در واکنش به این اقدام، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، «توسل» بریتانیا به شورای امنیت را «ناشیانه» و «تندروی» خوانده است.
XS
SM
MD
LG