لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

بازداشت یک ایرانی در عربستان به اتهام «جاسوسی»


وزارت کشور عربستان سعودی روز سه‌شنبه، ۲۹ اسفندماه، اعلام کرد که یک شهروند ایرانی را به اتهام «جاسوسی» بازداشت کرده است. این شهروند ایران به همراه ۱۷ تن دیگر از جمله یک لبنانی به جاسوسی متهم شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۱۸ تن از جمله یک ایرانی، یک لبنانی، و ۱۶ شهروند سعودی را به اتهام «جاسوسی» بازداشت کرده است.

منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور در دولت عربستان سعودی، گفت که این بازداشت‌ها چهار روز پیش صورت گرفته و متهمان پیش از تسلیم به مقامات قضایی بازجویی شده‌اند.

آقای ترکی به تلویزیون دولتی عربستان سعودی گفت: «این پرونده جاسوسی برای کسانی است که با یک شبکه جاسوسی مرتبط با یک کشور خارجی مرتبط بوده‌اند.»

به گزارش رویترز از ریاض، سخنگوی وزارت کشور در دولت عربستان سعودی بدون نام‌ بردن از این کشور مورد اشاره اضافه کرده است: «این افراد درباره تاسیسات و مناطق حیاتی کشور اطلاعات جمع‌آوری می‌کردند و به نهادهای اطلاعاتی کشور مذکور ارائه می‌دادند.»

اظهارات این مقام دولتی در عربستان سعودی تنها ساعاتی پس از انتشار گزارشی درباره مرگ یک شهروند ایرانی در تصادف رانندگی در تهران به دست یک دیپلمات سعودی منتشر شده است.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۲۹ اسفند، از پیگیری دیپلماتیک و قضایی موضوع سانحه رانندگی منجر به فوت شهروند ایرانی توسط یک دیپلمات سعودی خبر داد و گفت که «مراتب اعتراض شدید ایران نسبت به وقوع این حادثه به سفارت آن کشور قویا ابلاغ گردید».

به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود که این حادثه «در اثر عدم رعایت قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران و تجاوز از سرعت مجاز و عدم تعادل راننده» اتفاق افتاده است.

خبرگزاری فارس در روز دوشنبه ۲۸ اسفند خبر داده بود که این تصادف روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند روی داده و در اثر آن یک ایرانی در دم فوت کرده و یک عابر پیاده نیز مجروح شده است.

این خبرگزاری همچنین نوشت که خودروی مقصر متعلق به سفارت عربستان و راننده آن نیز یکی از کارمندان این سفارت بوده و «به دلیل شرب خمر و سرعت بسیار زیاد» قادر به مهار خودرو نبوده است.

طبق این گزارش، در محل این سانحه رانندگی «حالت مستی راننده کاملا مشهود و یک شیشه مشروب مصرف شده در داخل خودرو و سه بطر مشروب یک لیتری مصرف نشده نیز در داخل صندوق عقب آن به دست آمده است».

در پی این سانحه، مقامات ایرانی خواستار برخورد «قانونی» با این دیپلمات سعودی و اجرای مجازات لازم شده‌اند.

روابط ایران و عربستان در سه دهه اخیر پرتنش بوده است. عربستان سعودی و ایران از جمله بر سر بحرین، سوریه، یمن، جزایر سه‌گانه و برنامه هسته‌ای ایران با یکدیگر اختلاف دارند.

همچنین متهم‌ شدن ایران به برنامه‌ریزی برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن، باعث تیره‌تر شدن روابط این دو کشور در یک سال اخیر شده است.

روابط ایران و عربستان به‌ویژه در خردادماه سال ۹۱ دچار بحران شد که دولت سعودی، گروهی از شهروندان ایرانی را به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام کرد.

در پی این اعدام‌ها، وزارت خارجه ایران، دولت عربستان سعودی را متهم کرد که «بر محروم نگه داشتن بازداشت‌‌شدگان ايرانی از حق دسترسی کنسولی» اصرار ورزیده و نسبت به آن چه «عدم پاي‌بندی عربستان به تعهدات بين‌المللی و موازين حقوق بشری» خوانده شديدا اعتراض کرد.
XS
SM
MD
LG