لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۷

سخنگوی قوه قضائيه: جريان انحرافی، مهره جديد دشمن است


سخنگوی قوه قضائیه در یک سخنرانی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ گفته است که نزدیکان محمود احمدی‌نژاد یا به گفته او «جریان انحرافی»، «مهره جدید دشمن و یک شیطان جدید است.»

به نوشته خبرگزاری‌های ایسنا و مهر، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل ایران، روز ۲۲ بهمن در یک سخنرانی در اصفهان گفته است: «امروز دشمن در تلاش است با مهره جدیدی فتنه دیگری به پا کند و مهره‌های انحرافی خودش و شیطان دیگری را به میدان آورده است.»

آقای محسنی اژه‌ای گفته است که این جریان، از آرمان‌های انقلاب و آیت‌الله خمینی منحرف شده است و «در حال ستیز با رهبری است.»

رهبر جمهوری اسلامی آیت‌الله علی خامنه‌ای در سخنان سال‌های اخیر خود به وجود «جریان انحرافی» در دولت اشاره کرده است و چهره‌های مذهبی و اصول‌گرایان منتقد دولت، اسفندیار رحیم مشایی و نزدیکان او و حتی در مواردی خود محمود احمدی‌نژاد را «جریان انحرافی» می‌شمرند.

آقای محسنی اژه‌ای خود در دولت اول محمود احمدی‌نژاد وزیر اطلاعات بود و در آخرین روزهای دولت به خاطر مخالفتش با انتصاب اسفندیار رحیم‌مشایی به سمت معاون اول رئیس‌جمهوری، از سوی محمود احمدی‌نژاد برکنار شد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در این سخنرانی گفته است: «امروز جریان انحرافی آب به آسیاب شیطان بزرگ می‌ریزد و هر روز به بهانه‌ای موجی را در جامعه ایجاد می‌کند.»

او در اشاره به بحث‌های هفته گذشته در مجلس ایران، گفته است: «در این قضیه هم چه بدانند و چه ندانند، دست شیطان بزرگ به میان بوده است.»

او در این باره یادآوری کرده است که پس از انقلاب نیز به گفته او «دشمن ستون پنجم را برای شایعه‌پراکنی و انواع تهمت و افترا فعال کرد.»

وبسایت شبکه ایران که به دولت وابسته است، ساعتی پس از انتشار این سخنان غلامحسین محسنی اژه‌ای، این سخنان او را خطاب به «دولت‌مردان» و نزدیکان محمود احمدی‌نژاد بر شمرده و نوشته است که این سخنگوی قوه قضائیه، دولتمردان ایران را «منافق» نامیده است.

در ادبیات جمهوری اسلامی و هواداران آن، «منافق» معمولا به اعضای سازمان مجاهدین خلق گفته شده است.

محمود احمدی‌نژاد روز پانزدهم بهمن ماه نوار مکالمه‌ای از برادر علی لاریجانی و سعید مرتضوی، رییس سازمان تامین احتماعی، را در صحن علنی مجلس پخش کرد که به «فساد مالی» برادر رییس مجلس اشاره دارد.

این امر اعتراض علی لاریجانی را در پی داشت و یک روز پس از آن سعید مرتضوی دستگیر شد ولی پس از ۲۴ ساعت آزاد شد.

تنش میان روسای دو قوه مجریه و مقننه از مدت‌ها پیش ادامه داشته و از چندی پیش در زمینه‌هایی چون اختلاف نظر در اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها و رعایت مصوبه‌های مجلس شدت گرفته است.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه، «جریان انحرافی قصد دارد ارزش‌های ضد دینی خود را به ارزش‌های به ظاهر اسلامی و ملی تبدیل کند».

ایده‌های اسفندیار رحیم‌مشایی که به نمادی از «جریان انحرافی» نزد اصول‌گرایان تبدیل شده است، درباره «مکتب ایرانی» در اسلام و همین‌طور تمجیدهای او از کورش و ایران باستان، پیش‌تر مایه اعتراض‌های گسترده محافظه‌کاران و چهره‌های مذهبی شده است.

در هفته‌های گذشته شماری از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای درباره امکان بروز اعتراض‌هایی مشابه سال ۸۸ هشدار داده‌اند و در این باره به «جریان انحرافی» اشاره کرده‌اند و گمان‌زنی‌هایی درباره احتمال فعالیت این گروه در این زمینه مطرح کرده‌اند.

از جمله ۱۱ بهمن ماه علی اکبر ولایتی، یکی از سه چهره ائتلاف سه نفره اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری آینده، در مصاحبه‌ای هشدار داد که اصولگرایان با پرهیز از اختلاف باید تلاش کنند این انتخابات به دور دوم کشیده نشود چون «در این شرایط معلوم نیست چه خواهد شد».

این چهره سیاسی که در حال حاضر مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌المللی است و پیش از اینها سال‌ها در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ شمسی، وزیر خارجه بود، در این مصاحبه وضعیت فعلی ایران را «حساس» بر شمرد و گفت «در شرایط فتنه و انحراف» تکثر بین اصولگرایان درست نیست و نباید انتخابات خرداد ۹۲ به دور دوم کشیده شود.

اصولگرایان می‌گویند محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش که «جریان انحرافی» خوانده می‌شوند، برای شرکت در انتخابات آینده با معرفی نامزد آماده می‌شوند.

پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال نامزدی اسفندیار رحیم‌مشایی مطرح شده است.

شخصیت‌های عمده اصلاح‌طلب از جمله محمد خاتمی اعلام کرده‌اند که شرایط را برای شرکت نامزد‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات مهیا نمی‌بینند.
XS
SM
MD
LG