لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

باقری: آماده مذاکره‌ایم؛ منتظر پاسخ ۱+۵ هستیم


معاون دبیر شورای امنیت ملی ایران می‌گوید تهران منتظر پاسخ اتحادیه اروپاست تا مذاکرات هسته‌ای را از سر بگیرد. او گفته است تبدیل اورانیوم غنی‌شده، همچنان ادامه دارد.

به گزارش روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت خبرگزاری رویترز، علی باقری معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران گفته که تهران آماده است مذاکرات با قدرت‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهد و منتظر پاسخ اتحادیه اروپا برای زمان و جزئیات این مذاکرات است.

آقای باقری که در جریان دورهای اخیر مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵ نیز سعید جلیلی، دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی ایران را همراهی کرده و نقش برجسته‌ای در این مذاکرات داشته است، در شهر ژنو سوئیس به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما منتظر خانم اشتون هستیم که با دکتر جلیلی تماس بگیرد و البته دکتر جلیلی هم آماده این تماس تلفنی است».

او گفته است ایران برای رآکتور تهران و ۴ رآکتور دیگری که در حال احداث است، به اورانیوم ۲۰درصد غنی‌شده نیاز دارد و در حال تبدیل این اورانیوم‌ها به سوخت رآکتور است.

پیش از این در بهمن ماه سال گذشته ديپلمات‌های غربی به خبرگزاری رويترز گفته بودند که به نظر می‌رسد ايران بار ديگر تبديل اورانيوم غنی‌شده خود به سوخت اتمی را از سر گرفته است. به این ترتیب ميزان ذخاير اورانيوم غنی‌شده که می‌تواند برای ساخت بمب اتمی به کار رود کاهش می‌یابد.

پیش از این گزارش شده بود اگر ايران به روند فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانيوم ادامه دهد، در آغاز تابستان امسال (ماه ژوئن)، اورانيوم غنی‌شده لازم برای توليد بمب هسته‌ای را خواهد داشت؛ مرحله ای که اسرائيل از آن به مثابه «خط قرمز» ياد کرده است. اسرائيل پيشتر تهديد کرده بود اجازه نخواهد داد ايران به چنين مرحله‌ای برسد.

آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، آخرين دور مذاکرات خود با ايران را در فروردین‌ماه امسال در آلماتی قزاقستان برگزار کردند. طرفین مذاکره پس از این دیدارها گفتند هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

کشورهای غربی و اسرائیل، ايران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای‌اش درصدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای است. ايران با رد اين اتهام می‌گويد برنامه هسته‌ای کشور کاملا صلح‌آميز است.

علی باقری، معاون دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی، روز ۳ اردیبهشت در جمع نمایندگان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در حاشیه نشست مقدماتی اجلاس بازنگری معاهده ان‌پی‌تی در شهر ژنو گفته بود که تهران آمادگی دارد برای «حل و فصل موضوع هسته‌ای به‌طور کامل» در چارچوب معاهده ان پی تی با ۱+۵ کار کند تا طرفین به نتیجه مورد توافق برسند.

این مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در عین حال گفته بود اگر ۱+۵ در این مقطع «آمادگی لازم برای حل و فصل موضوع به‌طور کامل نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران آماده است تا گام یا گام‌های ابتدایی را در این مسیر بردارد، مشروط بر این که طرف مقابل نیز آمادگی لازم برای برداشتن گام یا گام‌های متقابلِ هم‌وزن، هم‌جنس و هم‌زمان را داشته باشد و حقوق جمهوری اسلامی ایران در چارچوب معاهده ان پی تی به‌ویژه غنی‌سازی را به‌رسمیت بشناسد.»

آقای باقری در این سخنرانی یادآوری کرده است که کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اروپا، بعد از مذاکرات آلماتی ۲ گفت اعضای ۱+۵ به پایتخت‌های خود رفته و پس از مشورت با مقام‌های خود، ظرف چند روز تصمیم آن‌ها به سعید جلیلی اطلاع داده می‌شود؛ «اما اکنون پس از گذشت چند هفته از آن زمان، هنوز پاسخی دریافت نشده است.»

معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران گفته است اکنون توپ در زمین ۱+۵ است و اگر ۱+۵ با راه‌حل کامل یا گام به گام موافقت نکند، «به این معنا است که پیشنهاد خود در گفت‌وگوهای آلماتی یک را نیز کنار گذاشته است، از این رو باید به افکار عمومی جهان درباره این رویکرد و منطق رفتاری پاسخ‌گو باشد.»
XS
SM
MD
LG