لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

«همه خانه‌های روستایی زهان ویران شده‌اند»؛ اسکان ۸۰۰ زلزله‌زده در چادر


ویرانی پس از زمین‌لرزه در زهان
ویرانی پس از زمین‌لرزه در زهان
در پی زلزله ۵.۵ ریشتری زهان در شرق ایران، بخشدار این منطقه خبر داده است که همه خانه‌های روستایی این منطقه خراب شده‌اند و دیگر امکان اقامت در آنها نیست.
محمدرضا قرائی، بخشدار زهان به خبرگزاری مهر گفته است: «تقریبا ۱۰۰ درصد منازل مسکونی روستایی در زلزله شب گذشته زهان تخریب شده است و قابلیت استفاده ندارند.»

زهان
زهان
بخشدار زهان با تاکید بر اینکه خانه‌های ویران‌شده در این زمین‌لرزه «قدیمی و فرسوده» بوده‌اند، خواستار توجه بیشتر شهروندان و مقام‌های ایرانی به موضوع مقاوم‌سازی منازل مسکونی شده است.

قهرمان رشید، استاندار خراسان جنوبی، شامگاه پنجشنبه ۱۶ آذر با ارائه گزارشی به شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی، گفت که تا ظهر پنجشنبه اسکان موقت همه زلزله‌زدگان تقریبا پایان پیدا کرده است.

زهان
زهان
به گفته آقای رشید، نزدیک به نیم میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در مناطق زلزله‌زده توزیع شده است.

استاندار خراستان جنوبی همچنین وعده داد که خانه‌های مناطق زلزله‌زده مقاوم‌سازی شود.

در همین حال مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از اسکان ۸۰۰ نفر از زلزله‌زدگان زهان در چادر‌ها خبر داده است.

زهان
زهان
محمدرحیم شهریاری همچنین از ارسال ۱۰ هزار قوطی انواع مواد غذایی کنسرو شده به منطقه زلزله‌زده خبر داده است.
شامگاه چهارشنبه ۱۵ آذر زلزله‌ای به شدت ۵.۵ ریشتر منطقه زهان را در شرق ایران و در نزدیکی مرز افغانستان لرزاند. گزارش‌ها حاکی از جان‌باختن دست کم شش نفر و مجروح‌شدن ۲۰ نفر بوده است.
شهر زهان در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی است.
زهان
زهان
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز از تلف‌شدن بیش از ۲۱۰۰ راس دام و ۷۵۰ واحد دام‌داری در چهار روستا از منطقه زلزله‌زده خبر داده است.

محمد علی رضایی گفته است گروهی از دامپزشکان به منطقه فرستاده شده‌اند تا عملیات لاشه‌برداری دام و دفن بهداشتی، درمان دام‌های مصدوم، انتقال دام‌های غیرقابل درمان به کشتارگاه، واکسینه‌کردن دام‌های سالم علیه بیماری‌های مشترک دام و انسان، و آواربرداری از تلفات دام به
زهان
زهان
منظور ارائه گزارش به بیمه را انجام دهند.
محمدعلی آخوندی مدیر کل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه استان خراسان جنوبی گفته است دو سوم این استان در منطقه «خطر بالا و بسیار بالا» زلزله قرار دارد و با این حال «۶۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی غیر مقاوم در این استان وجود دارد».
پیش از این خبرگزاری مهر با اشاره به این‌که ساختمان‌های روستاهای منطقه زهان
زهان
زهان
خشت گلی و «غیرمقاوم» هستند، پیش‌بینی کرده بود که خسارت واردشده در روستاها بیشتر باشد.
بافت فرسوده روستاها و شهرها در ایران که اغلب با مصالحی مانند خشت گل ساخته شده‌اند، در برابر زلزله‌های متوسط نیز مقاوم نیست و این زلزله‌ها مایه خرابی‌های گسترده و جان‌باختن شهروندان شده است.
ایران در مسیر شماری از گسل‌های عمده
زهان
زهان
زمین قرار دارد و در سال‌های اخیر متحمل زلزله‌های شدیدی شده است.
از جمله در دی ماه سال ۱۳۸۲ زلزله‌ای به بزرگی ۶.۶ ریشتر، شهر بم را در جنوب‌شرقی ایران ویران کرد و دست‌کم ۲۶ هزار کشته بر جا گذاشت.
همچنین در مرداد امسال دو زلزله تقریبا هم‌زمان به بزرگی ۶.۳ و ۶.۴ ریشتر، اهر و ورزقان را در شمال‌غربی ایران لرزاند و بیش از ۳۰۰ نفر در این دو زمین‌لرزه جان خود را از دست دادند.
مدیر کل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه استان خراسان جنوبی گفته است که «سالانه ۴۰۰ تا هزار زمین‌لرزه» در این استان ثبت می‌شود که از این تعداد، ۳۰ تا ۵۰ زمین‌لرزه بالای ۳ ریشتر هستند.
XS
SM
MD
LG