لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

بادامچیان: خاتمی برای حضور اصلاح‌طلبان در صحنه سیاسی به رهبر نامه نوشت


اسدالله بادامچیان
اسدالله بادامچیان
اسدالله بادامچیان، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، از احزاب عمده اصول‌گرایان، گفته است که محمد خاتمی در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی از او خواسته است «راهی باز شود تا اصلاح‌طلبان به صحنه بیایند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا و ایلنا این چهره عمده اصولگرا که در سال‌های دولت آقای خاتمی از منتقدان او بوده است، روز پنجشنبه ٧ دی در نشست «جبهه پیروان خط امام و رهبری»، فراگیرترین ائتلاف اصول‌گرایان گفته است اخیرا محمد خاتمی چنین نامه‌ای برای آیت‌الله علی خامنه‌ای نوشته است و توسط اکبر هاشمی رفسنجانی به دست او رسانده است.

منابع نزدیک به اصلاح‌طبان چنین خبری را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، خرداد ماه سال ۹۲ برگزار می‌شود و در ماه‌های گذشته، بحث‌ها درباره نحوه برخورد اصلاح‌طلبان با این انتخابات بالاتر گرفته است.

در روز چهارم دی ماه محمد خاتمی، رئیس جمهور سال‌های ۷۶ تا ۸۴ ایران، در دیدار با اعضای ستاد برگزاری کنگره اصلاح‌طلبان گفته بود که اگر اجازه برگزاری به این کنگره داده شود می‌توان آن را علامتی از علاقه جمهوری اسلامی به حضور «همه سلایق» در انتخابات آینده دانست.

آقای خاتمی گفته بود: «اگر همه جریان‌های سیاسی ایران که در چارچوب قانون اساسی هستند و با اصل نظام و انقلاب همسویی دارند، نتوانند در فضای سیاسی فعال باشند، بدون شک انتخابات مطلوبی هم برگزار نخواهد شد.»

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که مجموعه‌ای از احزاب و تشکل‌‌های اصلاح‌طلب است، قصد دارد اواخر دی ماه کنگره‌ای برگزار کند و انتظار می‌رود اصلاح‌طلبان در جریان این کنگره به تبادل نظر درباره انتخابات آینده بپردازند.

آقای بادامچیان همچنین در نشست روز ۷ دی اصولگرایان گفته است در اصلاح‌طلبان «چندگانگی» دیده می‌شود و وجود دیدگاه‌های مختلف بین آنان وجود دارد.

به گفته این عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی، «عده‌ای از اصلاح‌طلبان می‌گویند نمی‌آییم چون حضور ما باعث می‌شود حرف‌های گذشته‌مان باطل شود. برخی می‌گویند باید بیاییم و مواضع‌مان را محکم کنیم.»

آقای بادمچیان گفته است از میان اصلاح‌طلبان «کسانی معتقدند که در انتخابات ورود پیدا نکنیم و برخی بحث تحریم را مطرح می‌کنند و در کنار آنها یک عده معتقدند که چهره ملایمی مثل محمدرضا عارف مطرح شود که البته خودش گفت من نامزد اصلاح‌طلبان نمی‌شوم و مستقل می‌آیم. همچنین گروهی می‌گویند باید با یکی از اصولگرایان مداراگر با اصلاح‌طلبان همراهی کنیم تا جایی داشته باشیم».

اسدالله بادامچیان در سخنان روز پنجشنبه ۷ در در نشست اصول‌گرایان در عین حال درباره ادامه «جریان فتنه» همچون انتخابات سال ۸۸ هشدار داده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و اغلب اصولگرایان، اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را «فتنه» می‌خوانند. شماری از این چهره‌ها نیز نامزدهای معترض به آن انتخابات و همچنین اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را «سران فتنه» خوانده‌اند.

اسدالله بادامچیان در نشست ائتلاف اصولگرایان در سخنان خود بر اهمیت انتخابات شوراها که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود نیز تاکید کرده و با اشاره به شمار بالا و «حدود ١۵٠ هزار نفری» برگزیدگان شوراها، پیش‌بینی کرده است که اصلاح‌طلبان و به گفته او «جریان انحرافی» از این فرصت برای رسیدن به «اهداف» خود استفاده کنند.

اصولگرایان منتقد دولت به اسفندیار رحیم‌مشایی و نزدیکان او در دولت عنوان «جریان انحرافی» داده‌اند. برخی از چهره‌های عمده اصولگرا محمود احمدی‌نژاد را نیز از جمله این «جریان انحرافی» شمرده‌اند.

انتخابات دوره چهارم شوراهای شهر و روستا قرار بود سال ۱۳۸۹ برگزار شود ولی در پی تصویب قانونی در مجلس، انتخابات شوراها با انتخابات ریاست‌جمهوری ادغام شد و به این ترتیب عمر شوراهای سوم ۷ سال یعنی نزدیک به دو برابر به درازا کشید.

در زمان تصویب این قانون، گروهی از منتقدان جمهوری اسلامی آن را مرتبط با اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شمردند که آن‌زمان هنوز در ایران در جریان بود.

آقای بادامچیان گفته است که در جریان انتخابات سال ۸۸ «استکبار توانست میرحسین موسوی را با چهره نخست‌وزیری امام مطرح کند، ما از ابتدا در باطن این فرد مشکوک بودیم تا زمانی که چهره واقعی آن معلوم شد و این زمان ۲۰ سال به طول انجامید.»

این عضو ارشد حزب موتلفه در حالی چنین درباره میرحسین موسوی سخن گفته است که حبیب‌الله عسگراولادی، دیگر عضو ارشد حزب موتلفه و دبیر کل «جبهه پیروان خط امام و رهبری» در همین جلسه بار دیگر گفته است: «من موسوی و کروبی را به عنوان فتنه نمی‌شناسم».

به گفته آقای عسگراولادی، «اساسا کسانی که همچون آقای موسوی و کروبی در نهضت و انقلاب سابقه دارند را نمی‌توان به‌راحتی از دست داد.»

دبیرکل «جبهه پیروان خط امام و رهبری» در عین حال درباره این که آیا باید از این دو نامزد انتخابات ۸۸ رفع حصر شود، گفته است: «من را وارد سیاست نکنید. این موضوعات کار امنیتی و قضایی است و دستگا‌های قضایی و امنیتی باید به این موضوع رسیدگی کنند.»

کمتر از یک ماه پیش در ۹ آذر نیز حبیب‌الله عسگراولادی گفته بود «بنده آن نامزدها [میرحسین موسوی و مهدی کروبی] را اهل فتنه نمی‌دانم. بلکه اهل فتنه دور آنها جمع شده‌اند».
XS
SM
MD
LG