لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

باهنر: تجاوز به سفارت بریتانیا غیرقانونی بود؛ باید برخورد قانونی شود


محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، حمله به سفارت بریتانیا در تهران را «غیرقانونی» بر شمرده و آن را محکوم کرده است.

محمدرضا باهنر که اعلام کرده است در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد نامزد می‌شود، در نشست خبری خود از «تجاوز» به سفارت بریتانیا در تهران در آذرماه ۱۳۹۰ انتقاد کرده و گفته است: «ما رفتارهای غیرقانونی در کشور از هر مجموعه‌ای که باشد قبول نداریم و محکوم می‌کنیم.»

روز هشتم آذر ۱۳۹۰، عده‌ای از حامیان جمهوری اسلامی که از آنها به عنوان دانشجویان بسیجی نام برده می‌شد در حمایت از مصوبه جدید مجلس مبنی بر کاهش روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا، تجمعی را در اطراف سفارت بریتانیا در تهران برگزار کردند که به هجوم به سفارتخانه در خیابان فردوسی و اقامتگاه در قلهک تهران و تسخیر چند ساعته آن منجر شد.

این حرکت، محکومیت نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد و دولت‌های غربی را در پی داشت.

همچنین دولت بریتانیا سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و حکم به اخراج دیپلمات‌های ایرانی از لندن داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، از تشکل‌های عمده اصولگرا در ایران، گفته است: «اگر کشوری در خاک ما سفارت دارد آن کشور و سفارتخانه‌اش در پناه کشور ماست و هیچکس حق تجاوز به این سفارتخانه را ندارد مگر اینکه جنایتی مرتکب شوند که آن جنایت قابل رسیدگی در محاکم قضایی ایران باشد.»

نایب رئیس مجلس ایران همچنین تاکید کرده است: «اگر در ایران کسی بخواهد خلاف قانون تجاوزی را انجام دهد، باید برخورد قانونی با آن فرد صورت بگیرد.»

اخیرا علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، گفته بود که ایران بارها به بریتانیا پیام داده است کاردار این کشور می‌تواند به تهران بیاید تا فعالیت‌های سفارت بریتانیا از سر گرفته شود.

او در گفت‌وگویی با وب‌سایت مشرق‌نیوز که هفته پیش ۱۰ فروردین منتشر شد، آقای صالحی با انتقاد از کسانی که ۱۶ ماه قبل به سفارت بریتانیا در تهران حمله کردند، گفت که در ابتدا از شنیدن خبر این حادثه «آشفته» شده است.

به گفته او، حادثه حمله به سفارت بریتانیا در تهران و تسخیر آن، «اتفاق سنگينی» بود که نباید رخ می‌داد و وزارت امور خارجه ایران نیز همان روز موضع خود را اعلام كرده است.

پیش از آن هم رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران،‌ حمله به سفارت بریتانیا را اقدامی «سطحی و احساسی» خوانده بود.

او روز اول بهمن سال گذشته گفت: «نباید با انجام برخی اقدامات و رفتارهای احساسی در دام برنامه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی گرفتار شویم.»

محمدرضا باهنر در این نشست خبری خود همچنین درباره حضور «جریان انحرافی» در انتخابات آینده گفته است که اساسا آنان را به عنوان یک «جریان» به رسمیت نمی‌شناسد و آنان را صرفا یک «حلقه» می‌شمرد چون «ریان به گروهی گفته می‌شود که دارای سرمایه اجتماعی سنگین باشد».

به گفته او، «حلقه انحرافی» در پی اتحاد و انسجام نیست بلکه «به دنبال شهرت‌طلبی و مطرح‌شدن در رسانه‌ها و اذهان عمومی هستند به هردلیلی می‌خواهند مطرح شوند حتی اگر به آنها فحش داده شود.»

او گفته است: «این گروه پشتوانه وسیع اجتماعی ندارد به همین دلیل نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. البته باید مراقب آنها بود.»

اصولگرایان منتقد دولت، از اسفندیار رحیم‌مشایی و دیگر چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد به عنوان «جریان انحرافی» یاد می‌کنند.

محمدرضا باهنر همچنین از حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات استقبال کرده و گفته است هم جریان‌های سیاسی نیاز دارند در انتخابات شرکت کنند تا «از صحنه حذف نشوند» و «هم نظام و مردم نیاز دارند که صداهای مختلف درچارچوب قانون اساسی فعال باشد.»
انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در ۲۴ خرداد ماه امسال برگزار می‌شود.

در هفته‌های گذشته گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان از محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق، دعوت کرده‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود اما آقای باهنر در نشست خبری خود گفته که تا قبل از عید گفته می‌شد که آقای خاتمی نمی‌آید.

این چهره عمده اصولگرایان درباره نامزدی آقای خاتمی گفته است: «به طور کلی معتقدم برخی روسای جمهور گذشته نمی‌توانند منتظر رای سونامی وار بیست میلیونی در انتخابات خرداد ۹۲ باشند.»

او پیشتر نیز گفته بود که هرچند نظرهای مثبتی درباره این رئیس جمهور سابق وجود دارد، اما «نظر منفی هم درباره او سنگین است.»

آقای باهنر در گفت‌وگویی که در سوم فروردین ماه امسال منتشر شد، توضیح داده بود: «بالاخره خاتمی رای دارد. اما اگر بعضی از اصلاح‌طلبان و خود خاتمی فکر کنند که هنوز آن سونامی سال ۷۶ و ۸۰ راه می‌افتد، من به جد می‌گویم که چنین اتفاقی نمی‌افتد. رای خاتمی بد نیست، اما اینکه فکر کند ۲۰ میلیون رای می‌آورد، خیر؛ اینطور نیست.»

پیش از این روزنامه‌های شرق و جهان صنعت از قول محمدرضا باهنر نوشته بودند که اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در نظرسنجی‌های انتخاباتی پیشتاز هستند.
XS
SM
MD
LG