لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

«درگيری در استان هرمزگان» در اعتراض به تقسيمات کشوری


عکس از tabnak.ir
عکس از tabnak.ir
گزارش‌هایی درباره اعتراض اهالی روستاهایی در جنوب ایران درباره نقشه تقسیمات کشوری و اختلاف بین دو استان هرمزگان و فارس منتشر شده است. این اعتراض‌ها به درگیری با نیروهای پلیس منجر شده است.

وبسایت تابناک که از وبسایت‌ نزدیک به محسن رضایی، روز جمعه ۶ اردیبهشت گزارش داده که اهالی دو روستا در استان هرمزگان بر سر تغییر موقعیت این دو روستا در نقشه تقسیمات کشوری اعتراض کرده‌اند و با پلیس درگیر شده‌اند.

طبق این گزارش، اهالی این دو روستا به الحاق به مرکز بخش «کوخرد» در استان هرمزگان اعتراض دارند.

این طور که تابناک گزارش داده است، این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد و تاکنون در جریان آن، چند دستگاه موتور و مغازه به آتش کشیده شده و تعدادی از نیرو‌های پلیس و مردم نیز زخمی شده‌اند.

این وبسایت به وزیر کشور هشدار داده است «مواظب شهرهای دور هم باشید».

تقسيمات کشوری در ايران همواره با اعتراض های ساکنان محلی روبرو بوده است و معمولا به دنبال تجمع های صورت گرفته، درگيری های شديدی ميان مردم و نيروهای امنيتی و انتظامی به وقوع پيوسته است که تلفاتی نيز بر جای گذاشته است.

به دنبال مصوبه هيئت دولت ايران در سال ۱۳۸۸ برای تبديل شدن بخش «گراش» به شهرستان، مردم لار در مقابل فرمانداری دست به تجمع اعتراضی زدند که اين تجمع با دخالت پليس به درگيری کشيده شد.

رخی از معترضان با اشاره به خواسته قديمی خود خواستار ايجاد استان لارستان و جدا شدن آن از استان فارس بودند.

برخی گزارش ها حاکی است که در جريان سفر محمود احمدی نژاد به لار در سال ۱۳۸۶ مردم اين شهر شعار «انرژی هسته ای حق مسلم ماست، لار به استان شدن خواسته مردم ماست» سر دادند که رييس جمهور ايران در پاسخ به آنها گفته بود: «دولت در سفرهای استانی در باره تقسيمات کشوری تصميم گيری نمی کند.»
XS
SM
MD
LG