لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

برف و سرما در مناطق زلزله‌زده؛ هزاران نفر بدون سرپناه


اهر
اهر
‫در حالی که هواشناسی از ادامه بارش برف در مناطق زلزله‌زده خبر داده هنوز بسیاری از زلزله‌زدگان در چادر به سر می‌برند.

اداره کل هوا‌شناسی استان آذربایجان شرقی در ایران پیش‌بینی کرده که بارش برف تا پایان این هفته ادامه دارد و دمای هوا باز هم در این منطقه کاهش پیدا می‌کند.

خبرگزاری مهر نیز گزارش داده که در حال حاضر بارش برف در مناطق زلزله‌زده اهر، هریس و ورزقان ادامه دارد و از جمله دما در شهر هریس به یک درجه زیر صفر رسیده و گرم‌ترین شهر منطقه هم میانه است که بالاترین دما در طول روز، ۱۴ درجه بالای صفر گزارش شده است.

مردادماه امسال زلزله‌ای به بزرگی ۶٫۲ درجه در مقیاس ریشتر شهرستان اهر و زلزله‌ای دیگر به بزرگی ۶ ریشتر شهرستان
ورزقان در استان آذربایجان شرقی را لرزاند.

این زلزله‌ها بیش از ۳۰۰ نفر کشته و حدود ۵ هزار نفر زخمی بر جای گذاشت و هزاران نفر از مردم این منطقه بی‌خانمان شدند.

روز ۲۱ آبان نماینده ورزقان در مجلس، گفت در این مناطق زلزله‌زده «مردم هنوز زیر چادر و ساختمان‌های شکسته زندگی می‌کنند».

الله‌وردی دهقان همچنین رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی را به «انعکاس یک‌طرفه روند بازسازی مناطق زلزله‌زده» متهم کرد.

او در صحن علنی مجلس گفت: بیش از سه ماه از زلزله می‌گذرد و بیش از ۶۰ روستا و یک شهر از هرگونه رسیدگی محروم هستند.

آقای دهقان با اشاره به پس لرزه‌های مجدد
در ورزقان گفت: تاکنون حدود ۱۶۰۰ نفر در ورزقان اسکان موقت داده شده‌اند اما مشکلات اسکان موقت ۹ هزار نفر از ساکنان روستاهای این شهرستان حل نشده است.

در اولین روزهای پاییز نیز خبرگزاری‌ها در ایران گزارش داده بودند که ساکنان مناطق زلزله‌زده در ورزقان در استان آذربایجان شرقی با مشکلاتی مانند بارش باران و تگرگ مواجه شده‌اند.

خبرگزاری فارس در این باره نوشت: ساکنان چادرهای سفید در مناطق زلزله‌زده ورزقان، اهر، هریس و حدود ۴۲۰ روستای این مناطق، شب‌ها و روزهای سردی را همراه با لرزه‌های سرما و پس‌لرزه‌ها می‌گذرانند.

به نوشته مهر نیز ساکنان منطقه ارسباران گفته‌اند که «مسئولان بدانند مردم شب‌ها از شدت سرما می‌لرزند و در شرایط جوی بسیار نامناسبی به حیات خود ادامه می‌دهند.»

خبرگزاری مهر نیز به نقل از یکی از زلزله‌زدگان نوشت: مقام‌های ارشد کشور به منطقه آمدند و قول‌هایی در خصوص تهیه سرپناه به ما دادند، ولی سرمای اینجا بی‌رحم است و با شروع بارش برف، راه‌های بعضی روستا‌ها نیز مسدود خواهند شد.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران، ۲۰ مهرماه در بازدید از مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی گفته بود:
«سرمای محیط و حتی مشکلات ناشی از حیوان گزیدگی و حیوانات اهلی‌‌ رها در این منطقه، افراد را تهدید می‌کند.»

با وجود این گزارش‌ها، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران، ۱۱ آبان در پایان سفرش به استان آذربایجان شرقی به خبرنگاران گفت که در بازسازی مناطق زلزله‌زده این استان، «رکوردی در جهان ثبت شد» که به گفته او به «راحتی قابل شکستن نیست».

آقای احمدی‌نژاد گفت: «به رغم آسیب دیدن بیش از ۳۰۰ روستا در زلزله و گستردگی آنها در منطقه‌ای وسیع و آب و هوای ناسازگار، روند بازسازی‌ها بسیار خوب پیش رفته‌ است.»

نماینده ورزقان در مجلس روز ۲۱ آبان به خبرگزاری مهر گفته بود هنوز اهالی ۵۷ روستای زلزله‌زده این شهرستان هیچ کانکسی برای اقامت نگرفته‌اند.

الله‌وردی دهقان گفت: این روستاییان هم اکنون در چادرهای هلال احمر اسکان یافته‌اند اما از آن‌جایی که خانه‌های نیمه آوارشان بهترین محافظ برای آنهاست با بازسازی‌های جزیی، با بیم و امید در آنها ساکن شده‌اندتا از گزند سرما در امان باشند. اما این خانه‌ها با یک زلزله بر سر آنان ویران خواهد شد.

او یادآوری کرد جاده‌های کوهستانی این روستا‌ها صعب‌العبور است؛ به نحوی که پس از اولین بارش برف، ارتباط روستاییان با مرکز شهرستان قطع می‌شود و اهالی فقط در فصل بهار امکان خروج از روستا‌ها پیدا می‌کنند.

آقای دهقان گفت: سنگینی برف بر روی بام و دیوارهای آسیب دیده خانه‌های این روستاییان در فصل سرما بسیار خطرناک و هلاکت‌بار است.

مسئولان اعلام کرده‌اند که بیش از هزار روستا در این دو زلزله آذربایجان شرقی آسیب دیده‌اند که از میان آنها، ۲۰ روستا به طور کامل و ۱۳۰ روستا بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

این زلزله‌ها در مجموع به بیش از ۱۷ هزار واحد مسکونی و ۱۲ هزار واحد دامی آسیب رساند. با امکانات محدود برای زلزله‌زدگان، بسیاری از آنان همچنان در چادرهای امدادی اقامت دارند که برای فصل سرما مناسب نیستند. در هفته‌های گذشته گزارش‌های متعددی از آتش‌سوزی در این چادرها منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG