لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

پنج فیلم از سینماگران ایرانی در کن؛ فیلم فرهادی به بخش مسابقه راه یافت


تصویری از پوستر جشنواره کن ۲۰۱۳ با عکسی از پل نیومن و همسرش جوآن وود وارد در فیلم «نوع تازه‌ای از عشق»
تصویری از پوستر جشنواره کن ۲۰۱۳ با عکسی از پل نیومن و همسرش جوآن وود وارد در فیلم «نوع تازه‌ای از عشق»
امسال پنج فیلم از سینماگران ایرانی در جشنواره کن در فرانسه حضور دارند. فیلم «گذشته» از اصغر فرهادی برای جایزه «نخل طلا» به بخش مسابقه کن رفته است.

روز پنجشنبه ۲۹ فروردین نشست رسانه‌ای جشنواره کن امسال برگزار شد و شرکت‌کنندگان در آن معرفی شدند. فیلم‌سازان ایرانی با ۵ اثر در این جشنواره حضور دارند.

جشنواره فیلم کن از ۱۵ تا ۲۶ ماه مه، ۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد در شهر ساحلی کن در جنوب فرانسه برگزار می‌شود. ریاست هیات داوران این جشنواره را امسال استیون اسپیلبرگ بر عهده دارد. این شصت و ششمین دوره جشنواره کن است.

اصغر فرهادی با فیلم جدیدش «گذشته»، محمد رسول‌اف با فیلم «ناشناس»، علی اصغری با فیلم کوتاه «بیشتر از دو ساعت»، نوید دانش با فیلم «دوئت»، و آناهیتا قزوینی‌زاده با فیلم «سوزن»، سینماگران ایرانی هستند که امسال در کن حضور دارند. با این حال همه این فیلم‌ها به نمایندگی از ایران در این جشنواره حاضر نشده‌اند.

اصغر فرهادی، اولین کارگردان ایرانی که جایزه اسکار برد، امسال با فیلم «گذشته» به بخش مسابقه کن راه یافته است. او برای دریافت نخل طلا باید با فیلم‌سازان برجسته‌ای مانند رومن پولانسکی، برادران کوئن و استیون سودربرگ رقابت کند.

از «گذشته» که در فرانسه و به زبان فرانسوی ساخته شده، به عنوان یکی از امیدهای دریافت نخل طلا نام برده شده است. شرکت ممنتو، از شرکت‌های عمده فیلم‌سازی در اروپا، تهیه‌کننده این فیلم است.

این فیلم داستان مردی ایرانی با بازی علی مصفا است که در پی اختلاف با همسرش او را‌‌ ترک کرده و به ایران بازگشته است اما با درخواست طلاق زن، به فرانسه بازمی‌گردد و می‌بیند مردی دیگر در زندگی همسر و دو بچه او وارد شده است.

فیلم «گذشته» همزمان با جشنواره کن در فرانسه اکران می‌شود و گفته شده که ممکن است همزمان در ایران هم اکران شود.

جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی ایران، اکران آن را به «هماهنگی موازین و موضوع این فیلم با موازین جمهوری اسلامی» مشروط کرده است.

مروری بر فیلم های کارگردانان ایرانی در کن ۲۰۱۳
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:10 0:00

محمد رسول‌اف که در سال ۲۰۱۱ با فیلم «به امید دیدار» برنده جایزه بهترین کارگردانی در بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن شده، امسال با فیلم «ناشناس» در این اتفاق هنری بزرگ حضور دارد. هنوز جزئیاتی درباره این فیلم منتشر نشده است.

آقای رسول‌اف از جمله هنرمندان ایرانی است که در جریان سرکوب‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ در ایران برای مدتی بازداشت شد. او به همراه جعفر پناهی دستگیر و پس از گذراندن مدتی آزاد شد، اما در حکمی سنگین به شش سال حبس تعزیزی محکوم شد.

اندکی پس از اعلام این حکم بود که اعلام شد فیلم او «به امید دیدار» در کن به نمایش در می‌آید اما مقامات ایرانی به محمد رسول‌اف اجازه خروج ندادند. او البته بعدتر توانست در هنگام نمایش این فیلم به پاریس برود.

فیلم «بیشتر از دو ساعت» به کارگردانی علی اصغری، یک فیلم چهارده دقیقه‌ای است که در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه کن با هشت فیلم کوتاه دیگر رقابت می‌کند.

همین طور در بخش «سینه فونداسیون» که به نمایش فیلم‌های کوتاه دانشجویان اختصاص دارد، فیلمی از ایران با نام «دوئت» با کارگردانی نوید دانش پذیرفته شده است. آقای دانش، هنرجوی سینما در مدرسه کارنامه است.

فیلم «سوزن» از آناهیتا قزوینی‌زاده نیز به عنوان دانشجوی مدرسه هنری شیکاگو در آمریکا در این بخش حضور دارد.

فیلم‌سازان ایرانی تاکنون بارها در جشنواره کن حضور داشته‌اند و جایزه‌هایی نیز برده‌اند. سرآمد این جوایز، را عباس کیارستمی، فیلم‌ساز ایرانی، در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶ خورشیدی) برای فیلم «طعم گیلاس» برد که برنده جایزه نخل طلائی جشنواره کن شد.
XS
SM
MD
LG