لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۲

قالیباف: لازم باشد حتماً با آمریکا مذاکره می‌کنیم؛ نفی هولوکاست ‌بی‌مورد بود


محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ایران، به‌تندی از سیاست خارجی و داخلی دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده و از جمله سخنان او درباره هولوکاست را زیر سوال برده است.

این عضو ائتلاف ۱+۲ اصول‌گرایان در مصاحبه با خبرگزاری مهر، از سخنان محمود احمدی‌نژاد در نفی هولوکاست انتقاد کرده و همچنین گفته است مذاکره با آمریکا «تابو و خط قرمز» نیست و «با آمریکا جایی که لازم باشد حتماً مذاکره می‌کنیم.»

به گزارش مهر، آقای قالیباف با انتقاد از «آرمان‌گرایی کاسبکارانه و وادادگی بی‌آرمان» در سیاست خارجی ایران انتقاد کرده و گفته است: «قضیه هولوکاست ما را به کجا رساند؟ ما هیچ‌گاه با یهود مخالف نبودیم، یک دین است؛ ما ۳۰ سال حامی اصلی آرمان فلسطین بوده‌ایم ولی ... کسی نتوانست ما را متهم به ضد یهود بودن بکند. ولی یکباره بدون توجه به نتایج و پیامدها بحث هولوکاست مطرح می‌شود.این چه نفعی برای انقلاب و فلسطینی‌ها داشت؟»

به گفته این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری امسال، سیاست خارجی ایران دچار «سیاست‌زدگی» است. محمدباقر قالیباف گفته است: «سیاست خارجی ای را که قرار است امنیت ما را تامین و [راه] پیشرفت کشور را هموار کند، خرج مسایل گروهی، جناحی و سیاسی، آن هم مسایل بسیار نازل و سطح پائین در کشور می کنیم».

این چهره اصول‌گرا از «سخنان جنجالی ولی کم‌فایده و رفتارهای شعاری و نمایشی» در دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده و گفته است این رفتارها «به ما ضربه زد و موضع برحق ما را تضعیف کرد.»

آقای قالیباف گفته است: «موضع قانونی ما تنها از طریق یک دیپلماسی هوشمند و عقلانی قابل تحقق است. زمانی می‌گفتند تحریم‌ها کاغذ پاره‌اند و اکنون می‌گویند فلج کننده‌اند و عامل همه مشکلات‌اند.»

به گفته شهردار تهران، این سخنان محمود احمدی‌نژاد حاکی از «عدم عقلانیت» است.

محمدباقر قالیباف در مصاحبه خود گفته است: «سیاست خارجی ما به جای تاکید یکسویه بر تقابل یا ائتلاف، باید برروی رقابت جدی برای تامین منافع ملی متمرکز شود. تقابل با آمریکا به خودی خود ارزش نیست؛ همانطور که ائتلاف و کرنش کردن نمی‌تواند منافع ما را تامین کند.»

این نامزد احتمالی اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری توضیح داده است: «الآن چقدر کشورهای دنیا را مثال بزنیم که سفارت آمریکا در آنجاست، روابط رسمی با آمریکا هم برقرار است. تبادلات اقتصادی هم دارند اما آن ملت بد بخت هستند؟ در همین خاور میانه، قفقاز و آمریکای جنوبی وجود دارند.»

او در عین حال گفته است «افرادی که می‌آیند و می‌گویند [اگر] رابطه ما با آمریکا برقرار شود مشکلات حل می شود، این یک کار عوامانه و عوام‌پسند است.»

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است ۲۴ خردادماه امسال یعنی کمتر از دو ماه دیگر برگزار شود. با این حال هنوز اصولگرایان به ایده مشترکی درباره نامزد این جناح سیاسی در انتخابات آینده نرسیده‌اند.

در همین حال برخی از اصولگرایان می‌گویند محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش برای معرفی نامزد در انتخابات آینده آماده می‌شوند.

پیش از این گمانه زنی‌هایی درباره احتمال نامزدی اسفندیار رحیم‌مشایی مطرح شده است و از جمله حسن غفوری‌فرد گفته است آقای مشایی برای نامزدی در این انتخابات برنامه‌ریزی می‌کند.

غلامعلی حدادعادل، علی‌اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف، سه چهره عمده اصولگرا، در هفته‌های گذشته با یکدیگر ائتلافی تشکیل داده‌اند که به ائتلاف ۱+۲ معروف شده است.
آقای حداد عادل گفته است که «نظرسنجی‌ها» نشان می‌دهد او همراه با آقای قالیباف و آقای ولایتی، «۶۰ درصد» از آرای مردم در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را به خود اختصاص خواهند داد.

از بین چهره‌های این ائتلاف سه‌نفره، آقایان قالیباف و ولایتی پیشتر در انتخابات سال ۸۴ نیز نامزد بودند که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن شد.

علی اکبر ولایتی پس از ورود اکبر هاشمی رفسنجانی به آن انتخابات، از نامزدی خود انصراف داد و گفت به نفع آقای هاشمی کنار می‌رود. محمدباقر قالیباف در صحنه باقی ماند و در دور اول آن با بیش از ۴ میلیون رای، پس از اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و مهدی کروبی، چهارم شد.

در سال ۸۴ نیز اغلب اصولگرایان در پی تشکیل یک ائتلاف و نهایتاً کناره‌گیری نامزدها به نفع یک نامزد اصولگرا بودند اما به گفته چهره‌های اصولگرا و فعالان سیاسی، محمود احمدی‌نژاد به این رویه رضایت نداد و بدون شرکت در جلسات انتخاباتی اصولگرایان، برنامه انتخاباتی خود را پیش برد.

در ماه‌های اخیر و با نزدیک شدن به یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، بسیاری از اصولگرایانی که پیش از این حامی محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند یا کمتر با جدیت از سیاست‌های او انتقاد کرده‌اند، اکنون به منتقدان جدی او تبدیل شده‌اند و آشکارا از دولت هشت ساله او انتقاد می‌کنند.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران و دیگر عضو ائتلاف سه نفره اصولگرایان، روز ۲۲ فروردین، به انتقاد از سیاست‌های دولت احمدی‌نژاد در عرصه بین‌المللی پرداخته و گفته بود: «این چه وضعی است که در سیاست خارجی داریم».

آقای ولایتی که به مدت ۱۶ سال وزارت امور خارجه ایران را عهده دار بود، «بخش مهم مشکلات امروز» جامعه ایران را نتیجه سیاست خارجی دولت دانسته و گفته است: «آن‌طور که باید و می‌توانستیم، روابط بین‌الملل را به خوبی سامان ندادیم».

انتقادات از سیاست خارجی دولت محمود احمدی‌نژاد در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند، نظرات آیت‌الله علی خامنه‌ای در شکل‌گیری این سیاست‌ها تعیین‌کننده بوده است.

رهبر ایران بارها و به‌صراحت از سیاست خارجی دولت آقای احمدی‌نژاد حمایت کرده و آن را باعث «عزت و اعتبار جمهوری اسلامی» دانسته است.

با این همه علی‌اکبر ولایتی اکنون بر لزوم «خروج» از وضعیت فعلی روابط خارجی ایران تاکید کرده و گفته است که «می‌توان با دنیا رابطه خوب داشت».
XS
SM
MD
LG