لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

هاشمی بار دیگر خواستار تشکیل دولت وحدت ملی شد


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر پیشنهادش را برای «تشکیل دولت وحدت ملی در ایران» مطرح کرده است و گفته است این طرح، «می‌تواند گره‌گشای مشكلات و معضلات كنونی باشد». او در واکنش به انتقادها از این طرح، آن را «شانتاژهای جاهلانه یا مغرضانه تندروها» خوانده است.

به گزارش ایلنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیدار با گروهی از نمایندگان سابق مجلس، از «دلسوزان» جمهوری اسلامی خواسته است «اشتباهات را شناسایی و جبران کنند». او خواستار برگزاری «انتخابات آزاد، قانونی و فراگیر» در ایران شده است که زمینه حضور سلایق گوناگون را فراهم می‌کند.

پیش از این برخی از چهره‌های اصولگرا و رسانه‌های نزدیک به آنها و از جمله کیهان به پیشنهاد آقای هاشمی برای تشکیل «دولت وحدت ملی» در ایران واکنش منفی نشان داده بودند.

برای نمونه حبیب‌الله عسگر اولادی، از جمعیت موتلفه، با مخالفت با این طرح اکبر هاشمی رفسنجانی گفته بود دولت وحدت ملی جایی تشکیل می‌شود که وحدت نباشد در حالیکه در ایران حول رهبری وحدت وجود دارد.

عسگراولادی تصریح کرده بود: «از منظر سیاسی اگر هدف از وحدت ملی حضور فتنه و انحراف باشد، امری کاملا نادرست است زیرا فتنه و انحراف اساسا وحدت ملی را قبول ندارند.»

امیدوار رضایی، عضو هیئت رئیسه مجلس و عضو شورای عالی جبهه ایستادگی هم گفته بود: «این طرح در حال حاضر هیچ معنا و مفهومی ندارد چرا که شرایط فعلی شرایط خوبی است و ما در خطر قرار نگرفته‌ایم که بخواهیم دولت وحدت ملی تشکیل دهیم.»

اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به مشکلات داخلی و خارجی ایران، شرایط فعلی ایران را با دوران پس از جنگ هشت‌ساله ایران و عراق مقایسه کرده است و گفته است که مشکلات آن‌زمان علیرغم «خرابی‌های بسیار» با «اتحاد و همدلی نیروهای انقلاب از همه سلایق» پشت سر گذاشته شد.
این رئیس جمهور سابق ایران که در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ رئیس دولت‌های پنجم و ششم جمهوری اسلامی بوده است، گفته است: «اگرچه امروز کار‌ها سخت شده، اما می‌توان با بازسازی سرمایه‌های اجتماعی کشور، در پیش گرفتن عقلانیت و مدیریت صحیح در سطح داخلی و بین‌المللی و ایجاد وفاق و ائتلاف بین نیروهای وفادار به نظام از سلایق و جناح‌های گوناگون به سرعت کاستی‌ها و ضعف را تبدیل به کارآمدی و رشد و توسعه کرد».
آقای هاشمی رفسنجانی در عین حال باز هم بر اهمیت «انتخابات آزاد، قانونی و فراگیر» تاکید کرده و آن را مهم‌ترین نمود مشارکت مردم در اداره کشور بر شمرده است.
او «سیاست خارجی معقول و منطقی با اصرار بر احقاق حقوق حقه جمهوری اسلامی» را یکی دیگر از نیازهای کنونی فعلی ایران خوانده است.
طبق این گزارش، این گروه از نمایندگان سابق غرب ایران در مجلس در از اکبر هاشمی رفسنجانی خواسته‌اند در انتخابات ریاست جمهوری آینده حضور داشته باشد اما او پاسخ داده است: «در کشور قحط‌‌ الرجال نیست و امیدوارم شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که عرصه ورود و فعالیت نیروهای دلسوز، فعال و لایق در کشور فراهم شود.»

انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران قرار است خرداد سال ۹۲ برگزار شود.
آقای هاشمی رفسنجانی هفت سال پیش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ با محمود احمدی‌نژاد رقابت کرد که در نهایت در دور دوم انتخابات، آقای احمدی‌نژاد پیروز انتخابات اعلام شد.
او پس از انتخابات بحث‌برانگیز سال ۱۳۸۸ که دو نامزد آن، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، مدعی «تقلب گسترده» در آن شدند و در پی اعتراض‌های گسترده در ایران، مواضعی گرفت که از دید حامیان آیت‌الله خامنه‌ای، نزدیک به معترضان یا به تعبیر آنان «نزدیک به فتنه» بود. حتی برخی از چهره‌های سیاسی و دولتی، اکبر هاشمی رفسنجانی را متهم کردند که در مرکزیت این اعتراض‌هاست.
محمود احمدی‌نژاد پیش از برگزاری انتخابات و در جریان مناظره تلویزیونی زنده با میرحسین موسوی، آقای هاشمی را به عنوان محور همه انتقادها به دولت خود بر شمرده و گفته بود کسانی مثل محمد خاتمی و میرحسین موسوی، برنامه‌های آقای هاشمی را اجرا می‌کنند.
اکبر هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه‌ای که ۲۶ تیر ۸۸ خواند، خواستار «پایبندی همه به قانون، فضای بحث برای جلب اعتماد، آزادی زندانیان سیاسی، دلجویی از آسیب‌دیدگان، و آزادی رسانه‌ها و مطبوعات» شد. معترضان به‌گستردگی در این نمازجمعه شرکت کرده بودند و نیروهای نظامی و لباس شخصی جمهوری اسلامی پس از آن با آنان درگیر شدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از آن دیگر نمازجمعه تهران را امامت نکرد و در چند مورد در سه سال گذشته، گفت که پیشنهادهایش همچنان همان‌هاست که در نمازجمعه مطرح کرده بود.
آقای هاشمی در سه سال گذشته و به خصوص در ماه‌های اخیر بارها درباره وضعیت ایران ابراز نگرانی کرده است.

دو فرزند او فائزه و مهدی، به ترتیب در روزهای اول و سوم مهرماه بازداشت شدند. فائزه هاشمی برای اجرای شش ماه حکم حبس خود توسط ماموران امنیتی بازداشت و روانه بند امنیتی زندان اوین شد. او سال گذشته از سوی دادگاه انقلاب به اتهام «فعاليت تبليغی عليه نظام» به شش ماه حبس و پنج سال محروميت از فعاليت‌های سياسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد. مهدی هاشمی نیز روز دوشنبه سوم مهرماه و ساعاتی پس از بازگشت به ایران، خود را به دادسرای زندان اوین معرفی کرد و همان جا بازداشت شد.

اکبر هاشمی رفسنجانی دوم آبان‌ماه در جلسه‌ای ضمن تاکید بر اهمیت حضور مردم در «تصمیمات سرنوشت‌ساز» اعلام کرد که «در صورت وجود گوش شنوا» از هیچ کمکی برای حل مشکلات ایران دریغ نخواهد کرد.

او همچنین با اشاره به تأکید آیت‌الله خمینی بر «حضور مردم در همه عرصه‌ها، به خصوص تصمیمات سرنوشت‌ساز کشور»، افزود که «جنایت بزرگی مرتکب می‌شوند» کسانی که می‌خواهند افکار و آرمان‌های بنیانگذار انقلاب را «مطرود و مردم و رأیشان را تزئینی و از صحنه خارج کنند».
او ۲۴ مهرماه در دیدار با برخی از مدیران صنایع با انتقاد از وضعیت موجود در ایران گفته بود: «برای بازگشت از مسیر اشتباه دیر نیست.»
آقای هاشمی رفسنجانی ۱۷ مهرماه نیز گفته بود «افراطیون، دلسوزان کشور را خانه‌نشین کرده‌اند» و «وضعیت کنونی جامعه تا حدود زیادی ناشی از انزوای ناخواسته نخبگان کارآمد کشور است.»
وی در گفت‌و‌گویی هم که ۱۶ مهرماه منتشر شد تاکید کرده بود که برای بازگشت اعتماد به مردم، تنها رهبر جمهوری اسلامی می‌تواند «مسائل را به مسیر بازگرداند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ۲۰ شهریورماه نیز در سخنرانی‌ای در دانشگاه تهران در خصوص انتخابات گفته بود: «برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و منطبق بر قانون اساسی می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات کشور را حل کند.»
XS
SM
MD
LG