لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۰

صادق لاریجانی: کسانی که می‌خواهند کاندیدا تحمیل کنند خوابشان تعبیر نمی‌شود


رئیس قوه قضائیه ایران تاکید کرده است که باید به صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توجه شود و هشدار داد که اگر گروه‌های سیاسی بخواهند «از راه‌های غیرمعمول و غیرمعقول» در انتخابات عمل کنند، همچون «جریان فتنه» با آن برخورد خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، صادق لاریجانی در جلسه مقامات عالی قضایی جمهوری اسلامی گفته است: «برخی ممکن است بخواهند از راه‌های غیرمعمول و غیرمعقول وارد صحنه انتخابات شوند که در آن صورت مسئولان قانونی انتخابات و البته مردم بابصیرت، آنها را سر جای خود خواهند نشاند.»

رئیس دستگاه قضائی ایران اضافه کرده است: «همانطور که جریان فتنه را با بصیرت سر جای خود نشاندند از این به بعد نیز هر نوع جریان فتنه‌ و انحرافی را سر جای خودشان می‌نشانند.»

صادق لاریجانی هشدار داده است: «اگر کسانی گمان می‌کنند می‌توانند از راه‌های غیرمعقول و غیرمعمول و غیرقانونی کاندیدایی را به نظام تحمیل کنند، خواب و خیالشان تعبیر نخواهد شد.»

به گفته رئیس قوه قضائیه، «اگر به صلاحیت‌هایی که در قانون اساسی برای کاندیداهای ریاست جمهوری و نحوه اجرا و نظارت بر انتخابات وجود دارد توجه شود، قطعا انتخابات همچون گذشته به بهترین شکل برگزار خواهد شد.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و اغلب اصولگرایان، اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را «فتنه» می‌خوانند.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در سخنان سال‌های اخیر خود به وجود «جریان انحرافی» در دولت اشاره کرده است و منتقدان دولت، اسفندیار رحیم مشایی و نزدیکان او و حتی در مواردی خود محمود احمدی‌نژاد را «جریان انحرافی» می‌شمرند.

رئیس قوه قضائیه در حالی درباره «تحمیل‌کردن» یک نامزد از سوی یک جریان سیاسی سخن گفته است که در ماه‌های گذشته گمان‌زنی‌های متعددی از سوی چهره‌های اصول‌گرای منتقد دولت درباره احتمال نامزدی اسفندیار رحیم مشایی یا یکی دیگر از چهره‌های به گفته آنان «جریان انحرافی» در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران مطرح شده است.

این انتخابات قرار است خرداد ۹۲ برگزار شود. مقامات دولتی گفته‌اند زمان ثبت‌نام نامزدهای این انتخابات در اردیبهشت ماه آینده است و هنوز زمان دقیق آن اعلام نشده است. با این حال در ایران معمولا نامزدهای ریاست جمهوری از چند ماه پیش از ثبت‌نام، فعالیت انتخاباتی خود را آغاز می‌کنند.

حسن غفوری‌فرد، نماینده مجلس و از اعضای حزب موتلفه اسلامی، تشکل عمده اصولگرا که از منتقدان «جریان انحرافی» و دولت بوده است، پیشتر در ۱۱ آذر گفت که اسفندیار رحیم مشایی فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده و احتمال دارد که تایید صلاحیت هم بشود.

محمود احمدی‌نژاد نیز دوم دی ماه در یک مصاحبه زنده با تلویزیون جمهوری اسلامی، بر این که انتخابات باید «آزاد» برگزار شود تاکید کرد و گفت: «در مسائلی که اختلاف هست و هر کس یک گوشه را می‌کشد، حرف آخر را باید ملت بزند. ملت باید در انتخابات حرف آخر را بزند.»

وی گفت: «دولت باید انتخابات را جوری برگزار کند که همه سلایق بتوانند در آن شرکت کنند و پر شور باشد. این وظیفه دولت است. احدی هم نباید تاثیری در رای مردم بگذارد. بعضی فکر می‌کنند باید جای مردم تصمیم بگیرند.»

این سخنان، واکنش اصولگرایان و نهایتا واکنش رهبر جمهوری اسلامی را در پی داشت که نسبت به استفاده از لفظ «انتخابات آزاد» هشدار داد و گفت که انتخابات در ایران پس از انقلاب اسلامی همواره «آزاد» بوده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای گفت: «آن کسانی که راجع به انتخابات توصیه‌هایی می‌کنند، حواسشان باشد به دشمن کمک نکنند. دائما نگویند انتخابات باید آزاد باشد. از اول انقلاب ۳۴ انتخابات داشتیم. کدامش آزاد نبوده است؟»

منتقدان جمهوری اسلامی با اشاره به نظام نظارت استصوابی که در آن شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای انتخابات را بررسی می‌کند، انتخابات ایران را غیر آزاد می‌خوانند.

در هفته‌های گذشته همچنین اکبر هاشمی رفسجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز خواستار برگزاری «انتخابات آزاد» شده است. شماری از چهره‌های ملی‌مذهبی نیز در نامه‌ای سرگشاده که اخیرا به آقای خامنه‌ای نوشته‌اند، خواستار برگزاری انتخابات آزاد شده‌اند.
XS
SM
MD
LG