لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۳

مدیرکل آژانس انرژی اتمی: بازرسان ما در ایران تحت فشارند


یوکیو آمانو در کنفرانس رسانه‌ای پس از نشست شورای حکام
یوکیو آمانو در کنفرانس رسانه‌ای پس از نشست شورای حکام
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه، نهم آذرماه، از «فشاری» که بر بازرسان این سازمان در ایران اعمال می‌شود ابراز نگرانی کرد. یوکیا آمانو با این حال مشخص نکرد که این بازرسان چه فشاری را متحمل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اولین بار است که مدیرکل آژانس انرژی اتمی از وضع کارشناسان این آژانس در ایران ابراز نگرانی کرده است.

آقای آمانو در عین حال تاکید کرده است که سازمان تحت نظر او «به امنیت بازرسان اولویت می‌دهد و برای حفاظت از آنان از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد».

مدیرکل آژانس اتمی در کنفرانس رسانه‌ای پس از نشست شورای حکام آژانس، در پاسخ به خبرنگارانی که از او جزئیات بیشتری در این باره خواستند گفت که فشار وارده بر بازرسان «به‌سختی قابل‌توضیح» است و اضافه کرد: «ما باید از بازرسان‌ خود محافظت کنیم تا بتوانند مسئولیت‌های‌شان را انجام دهند.»

آقای آمانو همچنین اضافه کرده است که در پرونده هسته‌ای ایران هنوز فرصت برای تلاش‌های دیپلماتیک هست. خبرگزاری فرانسه نیز از قول یوکیا آمانو نوشته است که او بر «فوریت» دیپلماسی درباره پرونده هسته‌ای ایران تاکید کرده است.

او همچنین گفته است: «فرصت برای حل‌ مسئله هسته‌ای ایران به شیوه دیپلماتیک وجود دارد. حالا وقت آن است که همه ما با درک فوریت موضوع، این فرصت را برای یک راه‌ حل دیپلماتیک مغتنم بشماریم.»
يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، پیشتر در همین روز پنج‌شنبه، ۹ آذر، در نشست شورای حکام این سازمان- متشکل از ۳۵ کشور عضو - گفت که به‌رغم «تلاش‌های فراوان» آژانس، راستی‌آزمايی جنبه‌های احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ايران هیچ پیشرفتی نداشته است.
به گزارش خبرگزاری رويترز، مديرکل آژانس بار ديگر از ايران خواست تا امکانی فراهم کند که بازرسان آژانس به مجتمع نظامی پارچين در نزديکی تهران دسترسی پيدا کنند.
ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است برای حل و فصل اختلاف‌های موجود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران روز ۱۳ دسامبر (۲۳ آذر) در تهران مذاکره کنند.
گفت‌و‌گوهای نمايندگان ايران و آژانس از ژانويه گذشته تاکنون به دستاورد مشخصی نرسیده است.
در همین حال ایالات متحده به ایران تا ماه مارس سال آینده میلادی، سه ماه دیگر، وقت داده است که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «همکاری جدی» آغاز کند.
رابرت وود، نماینده آمریکا در آژانس اتمی، روز پنج‌شنبه در همین نشست شورای حکام آژانس اتمی گفت که ایالات متحده تا آغاز ماه مارس سال میلادی آینده به ایران فرصت می‌دهد «همکاری جدی» با این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل را آغاز کند.

این دیپلمات آمریکایی گفت که در غیر این صورت، ایالات متحده خواستار ارجاع موضوع فقدان پیشرفت در این زمینه به شورای امنیت سازمان ملل می‌شود.
ایران همواره این اتهام کشورهای غربی را که قصد تولید سلاح‌های اتمی دارد و نگرانی‌ها درباره این که غنی‌سازی اورانیوم در ایران برای استفاده احتمالی در یک سلاح اتمی است را رد کرده و گفته است که صرفا می‌خواهد برای رآکتور سوخت تولید کند.

آژانس اتمی می‌گوید تلاش‌هایش برای تحقیق و بازرسی درباره مستندات تحقیقات احتمالی جمهوری اسلامی درباره سلاح‌های اتمی در سه سال گذشته از سوی ایران با مانع روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG