لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۲

ایران حامیان شورشی‌های سوریه را مسئول حمله شیمیایی دانست


انتقال یکی از سربازان ارتش سوریه که در جریان حمله شیمیایی مجروح شده است.
انتقال یکی از سربازان ارتش سوریه که در جریان حمله شیمیایی مجروح شده است.
جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۳۰ اسفند، ضمن متهم کردن شورشیان سوریه به استفاده از تسلیحات شیمیایی، با احضار کاردار سوئیس در تهران دولت آمریکا را یکی از مسئولین «این جنایت» معرفی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه مخالفان دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرده و آن را به عنوان «یک اقدام ضد بشری» محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، رامین مهمانپرست گفت: «جمهوری اسلامی ایران اقدام غیرانسانی استفاده از سلاح‌های شیمیایی در شهر حلب توسط گروه‌های مسلح مخالف را به عنوان یک اقدام ضدبشری به شدت محکوم می‌کند و با خانواده‌های داغدار و مجروحان این فاجعه اعلام همدردی می‌نماید.»

آقای مهمانپرست افزود: «بی‌تردید مسئولیت اصلی تکرار چنین جنایاتی علاوه بر عاملان بر عهده کشورهای حامی آنان خواهد بود.»

سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر بر موضع ایران در حمایت از حل و فصل مسالمت‌جویانه بحران سوریه تاکید کرده و اشاره کرد که «تداوم ثبات و امنیت منطقه در گرو التزام به راه حل سیاسی بحران سوریه» است.

جمهوری اسلامی از سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری خواسته است این حمله شیمیایی را محکوم کنند.

در همین حال وزارت امور خارجه ایران با احضار کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران، به او اعلام کرده است که جمهوری اسلامی پیش از این درباره «احتمال ارتکاب این جنایت» هشدار داده و بر این اساس، دولت آمریکا درباره «جلوگیری از دستیابی شورشیان به سلاح شیمیایی و استفاده از آن» مسئولیت دارد.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی از یک حمله مرگ‌بار شیمیایی در نزدیکی شهر حلب سوریه منتشر شده است. نیروهای وفادار به حکومت بشار اسد و شورشیان این حمله را به یکدیگر نسبت می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه روز سه‌شنبه، ۲۹ اسفند، گفت که شورشیان این کشور یک موشک حاوی مواد شیمیایی پرتاب کرده‌اند که این حمله به مرگ ۱۶ نفر و مجروح شدن ۸۶ نفر دیگر انجامیده است.

در همین حال تلویزیون دولتی سوریه آمار کشته‌شدگان را حتی بیشتر از این تعداد دانست و اعلام کرد که ۲۵ نفر در جریان این حمله به قتل رسیده‌اند، آماری که به آن‌ چه گروه‌های مخالف حکومت سوریه اعلام کرده‌اند، نزدیک‌تر است.

از جمله گروه مخالف «ناظر حقوق بشر در سوریه» که رویدادهای سوریه را رصد می‌کند، تعداد کشته‌شدگان این حادثه را ۲۶ نفر عنوان کرده است که از جمله آنها ۱۶ سرباز هستند.

گفته می‌شود حکومت سوریه که در دو سال اخیر درگیر جنگ با شورشیان بوده، صاحب زرادخانه سلاح‌های شیمیایی است.

مقامات رسمی سوریه این سخن را نه تایید کرده‌اند و نه تکذیب، با این حال گفته‌اند که اگر چنین سلاح‌هایی را در اختیار داشته باشند، برای مقابله با تهاجم خارجی از آن استفاده خواهند کرد، نه علیه مردم سوریه.

تاکنون نیز هیچ گزارشی مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی سوریه منتشر نشده بود و اگر خبر حمله هفته جاری تایید شود، این نخستین حمله شیمیایی در نبرد دو ساله سوریه خواهد بود.

به گفته عمران ذعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه، شورشیان این کشور شهرک خان العسل در جنوب غربی حلب را هدف حمله شیمیایی خود قرار داده‌اند.

او اظهار داشت که موشک حامل مواد شیمیایی از منطقه نایراب در جنوب شرقی حلب شلیک شده که از مناطق تحت تسلط شورشیان است.

این در حالی است که شورشیان سوریه این اتهام را رد می‌کنند و حمله شیمیایی به شهرک خان العسل را به نیروهای وفادار به بشار اسد نسبت می‌دهند.

در همان روز قاسم سعدالدین، یکی از فرماندهان ارشد شورشیان که سخنگوی شورای عالی نظامی حلب هم هست، در گفت‌وگویی تلفنی با رویترز اظهار داشت: «ما از صبح زود گزارش‌هایی را مبنی بر حمله حکومت به خان العسل دریافت می‌کنیم و معتقدیم که آنها یک موشک اسکاد حاوی مواد شیمیایی شلیک کرده‌اند.»

پیش از این باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، هشدار داده بود که استفاده از هرگونه سلاح شیمیایی در جنگ داخلی سوریه به معنای «خط قرمز» آمریکا خواهد بود.

آمریکا، ترکیه، عربستان سعودی، و کشورهای غربی از شورشیان سوری حمایت می‌کنند و در سوی دیگر روسیه و ایران از متحدان اصلی بشار اسد محسوب می‌شوند.

جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از ۷۰ هزار کشته بر جای گذاشته و به فرار بیش از یک میلیون نفر از کشور انجامیده است.

اتهام حمله شیمیایی به شورشیان سوریه در حالی مطرح شده است که پیش از این رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار «رعایت احتیاط» در لغو تحریم تسلیحاتی سوریه برای ارسال سلاح به شورشیان شده است.

کاترین اشتون در واکنش به دعوت فرانسه و بریتانیا به لغو تحریم نظامی برای کمک به شورشیان در سوریه، خواستار «رعایت احتیاط» شده است و درباره تاثیر چنین اقدامی بر تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی در سوریه ابراز تردید کرده است.

دولت‌های عضو اتحادیه اروپا، به تلاش‌های پاریس و لندن در جریان نشست روز جمعه ۲۵ اسفند این اتحادیه برای لغو تحریم تسلیحاتی سوریه برای کمک به مخالفان بشار اسد پاسخ مثبت ندادند، اما در عین حال خواستار آن شدند که وزاری خارجه این دولت‌های اروپایی هفته آینده دوباره در این باره بحث کنند.
XS
SM
MD
LG