لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

تماس تلفنی احمدی‌نژاد با نخست‌وزیر حماس و رهبر گروه جهاد اسلامی


محمود احمدی‌نژاد و اسماعیل هنیه در تهران، فوریه ۲۰۱۲
محمود احمدی‌نژاد و اسماعیل هنیه در تهران، فوریه ۲۰۱۲
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در تماس تلفنی با اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در غزه، «پیروزی مردم غزه و مقاومت» را تبریک گفته است. او همچنین با رمضان عبدالله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز تلفنی صحبت کرده است.

به گزارش وبسایت رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران، محمود احمدی نژاد در گفت و گو با اسماعیل هنیه افزوده است که «صهیونیست‌ها جز به‌رسمیت‌شناختن و تن‌دادن به حق مسلم ملت فلسطین راه دیگری ندارند».

محمود احمدی نژاد در این تماس گفته است: «راه عزت و سرافرازی و آزادی تمام فلسطین همین راهی است که امروز مردم غزه و مقاومت انتخاب کرده است.»

طبق این گزارش، اسماعیل هنیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از حمایت و پشتیبانی ایران قدردانی کرده است و گفته است: «ما و مقاومت در کنار مردم فلسطین بر اصول خود ثابت‌قدم و پایدار هستیم و هیچ‌گاه از مسجدالاقصی چشم‌پوشی و از مواضع اصولی خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد».

در ماه‌های گذشته و به خصوص به دنبال اختلاف ایران و حماس بر سر درگیری ها در سوریه، ناظران از سرد شدن روابط ایران با این گروه فلسطینی سخن گفته‌اند.حماس بعد از تعطیلی دفاترش در سوریه، به ترکیه و قطر بیشتر نزدیک شد.

روز ۹ مهر در کنگره حزب عدالت و توسعه ترکیه، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی سازمان حماس، گفت که رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه «نه فقط رهبر ترکیه بلکه رهبر جهان اسلام است».

آقای مشعل در این کنگره همچنین گفت: «ترکیه چهره‌ای درخشان از اسلام ارائه داده است.»

ایران و ترکیه بر سر بحران سوریه اختلاف نظر دارند. ترکیه به مخالفان و شورشیان سوری نزدیک شده است و جمهوری اسلامی همچنان از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند و مخالفان سوری آن را متهم می‌کنند که در سرکوب اعتراض‌ها به حکومت سوریه کمک می‌کند.
تماس تلفنی با رهبر گروه جهاد اسلامی
در گزارش دیگری از وبسایت رسمی رئیس جمهوری ایران، او همچنین با رمضان عبدالله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز گفت‌وگوی تلفنی کرده است و بر ضرورت «اتحاد و همدلی» گروه‌های فلسطینی تاکید کرده است.

محمود احمدی نژاد در این گفت‌وگوی تلفنی از «همکاری مشترک» حماس، جهاد اسلامی و مصر در جریان جنگ هشت‌روزه اخیر در غزه قدردانی کرده است.

محمود احمدی‌نژاد گفته است: «مطمئنا صهیونیست‌ها در پایان راه هستند و چاره‌ای جز به‌رسمیت‌شناختن حق مسلم ملت فلسطین ندارند و آزادی قدس شریف را با هم به نظاره خواهیم نشست».

رمضان عبدالله نیز در این گفت‌وگوی تلفنی متقابلا «پیروزی اخیر مقاومت علیه رژیم صهیونیستی» را به ایران تبریک گفته است.
دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین همچنین گفته است: «همان‌طوری که در میدان نبرد و جنگ نظامی صهیونیست ‌ها را شکست دادیم، در مذاکرات و عرصه سیاسی نیز اجازه ندادیم که بر ما غلبه کنند».

دبیرکل این گروه فلسطینی گفته است که آنان نیز در کنار ایران هستند.
اسرائیل در عملیات هوایی هشت روزه با نام «ستون ابر» بیش از ۱۵۰۰ بار به هدف‌های مختلف در غزه حمله کرد. در جریان این حمله‌ها، ۱۶۷ فلسطینی و شش اسرائیلی نیز در حملات راکتی فلسطینی‌ها کشته شدند.

در پی درخواست‌های مصر و آمریکا، از ساعت ۲۱ شامگاه چهارشنبه اول آذر به وقت اسرائیل و غزه، آتش‌بس برقرار شده است.

هر دو طرف این نزاع، خود را پیروز این آتش‌بس خوانده‌اند. مقامات جمهوری اسلامی نیز در روزهای گذشته از «پیروزی» حماس و مردم غزه سخن گفته‌اند و آن را به مقامات حماس تبریک گفته‌اند.

حماس نیز که خود را طرف پیروز تنش نظامی هشت روزه قلمداد می‌کند و با وجود ضربات شدیدی که متحمل شده است می‌گوید که هنوز جنگ‌افزار برای ادامه «مقاومت» در اختیار داشته است.

در همین حال در نظرسنجی‌هایی که در اسرائیل یک روز پس از آتش‌بس به عمل آمد، اسرائیلی‌های ساکن جنوب این کشور که بیشتر از مرکز در معرض خطر حمله راکتی بودند، از نتایج به دست آمده ابراز نومیدی کرده‌اند.

در این میان ارتش اسرائیل که در روز سوم از عملیات به احضار ۷۵ هزار نفر از نیروهای ذخیره خود اقدام کرده و احتمال وارد کردن پیاده‌نظام به غزه را مطرح کرد، در حالی که در صحنه عمل از بهره‌گیری از آنها در این عملیات خودداری کرد، فرمان خدمت آنها را لغو کرد.

«جمهوری اسلامی در کنار حماس»

پیش از این نیز رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در جریان سفر کوتاه خود به لبنان، عصر روز جمعه ۳ آذر در جمع نمایندگان گروه‌های فلسطینی، بار دیگر آتش‌بس در غزه پس از هشت روز درگیری را یک «پیروزی» خواند و گفت «پیروزی غزه آنقدر بزرگ است که همه مسلمانان می‌توانند به آن افتخار کنند.»

علی لاریجانی گفت: «ایران همیشه در کنار شماست و حمایت از مردم فلسطین به عنوان یک هدف مهم دراستراتژی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.»

آقای لاریجانی روز شنبه ۴ آذر نیز در استانبول در جمع گروهی از شیعیان که مراسم عزاداری ماه محرم را برگزار می‌کردند، گفت: «افتخار می کنیم که از فلسطین در جنگ‌های ۲۲ روزه و ۸ روزه اخیر حمایت کردیم».

رئیس مجلس ایران در این باره تصریح کرد: «ما همه‌جوره به فلسطین کمک کردیم تا بتواند با امکانات مناسب رژیم صهیونیستی را شکست دهند.»

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدعلی جعفری نیز روز چهارشنبه اول آذر گفته بود که ایران «فنآوری» تولید موشک‌های فجر ۵ را به غزه رسانده است اما این که خود این سلاح‌ها را به دست گروه‌های فلسطینی رسانده باشد، تایید نکرد. این موشک‌ها در جریان درگیری اخیر برای هدف‌گرفتن تل‌آویو استفاده شد.

رهبر حماس، خالد مشعل، روز چهارشنبه از ایران و مصر به خاطر حمایتشان در جریان این درگیری‌ها تشکر کرد و گفت که جمهوری اسلامی در مسلح‌کردن این گروه «نقش داشته است».

درگیری‌های لفظی بین ایران و اسرائیل سابقه‌دار است و مقامات جمهوری اسلامی در مقاطع مختلفی از «محوشدن» اسرائیل از روی نقشه سخن گفته‌اند. از جمله محمود احمدی‌نژاد مهرماه امسال در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت که اسرائیل ریشه‌ای در خاورمیانه ندارد و محو خواهد شد.

دولت اسرائیل همواره به این‌قبیل اظهارات مقامات جمهوری اسلامی اعتراض کرده است و آن را تهدید علنی علیه خود شمرده است. اسرائیل همواره از حامیان فشار بر جمهوری اسلامی برای توقف برنامه هسته‌ای این کشور بوده است و در ماه‌های گذشته اظهارات مقامات اسرائیلی درباره حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران نیز بالا گرفته است.
XS
SM
MD
LG