لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

وزیر دفاع: پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران وارد شده بود


وزیر دفاع ایران، احمد وحیدی
وزیر دفاع ایران، احمد وحیدی

وزیر دفاع ایران تایید کرد که نیروهای نظامی ایران هفته گذشته به یک هواپیمای بدون‌سرنشین واکنش نشان داده‌اند. او گفته است علت این اقدام، ورود این پهپاد به «فضای فوقانی دریای سرزمینی ایران» بوده است. وزارت دفاع آمریکا می‌گوید این هواپیما در حریم هوایی بین‌المللی بوده است.


به گزارش خبرگزاری‌ فارس، احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، جمعه ۱۹ آبان گفت: «هفته گذشته یک فروند هواپیمای ناشناس به فضای فوقانی دریای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس وارد شد که با اقدام به هنگام، هوشمندانه و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجبور به فرار شد.‬»

روز پنجشنبه، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که جنگنده‌های ایران به سمت یک پهپاد آمریکایی در حریم هوایی بین‌المللی خلیج فارس شلیک کرده‌اند.

جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون، ۱۸ آبان‌ماه گفت دو جنگنده‌ ایرانی، یک‌هفته‌پیش در ۱۱ آبان‌ماه، یک پهپاد آمریکایی را رهگیری کرده و چندین بار به سوی آن شلیک کردند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تاکید کرده بود که این پهپاد آمریکایی «به هیچ عنوان در حریم هوایی ایران» نبوده و مشغول «پرواز عادی شناسایی» بوده است.

به گزارش رویترز، آمریکا به طور رسمی و از طریق کانال‌های دیپلماتیک مراتب اعتراض خود را به ایران اعلام کرده است.

در عین حال وزیر دفاع ایران نیز گفته است جمهوری اسلامی «با استفاده از همه ظرفیت‌های ذی‌ربط از جمله مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی» این موضوع را پیگیری می‌کند.

سخنگوی پنتاگون گفته است که این پهپاد آمریکایی به سلامت به یکی از پایگاه‌های نظامی در منطقه بازگشته و به آن آسیبی نرسیده است.

ایالات متحده ضمن تاکید بر ادامه یافتن پروازهای شناسایی‌اش بر فراز آب‌های بین‌المللی خلیج فارس هشدار داده است که برای محافظت از نیرو‌هایش در منطقه، در صورت ضرورت از اقدام نظامی دریغ نخواهد کرد.

وزیر دفاع ایران درباره این اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفته است: «این تجربه و نیز سوابق قبلی حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری لازم، همه تحرکات را به طور دقیق رصد نموده و با اقتدار موثر، اقدام‌هایی قاطع، لازم و به موقع را معمول خواهد کرد.
پیش از این اظهارات اخیر وزیر دفاع ایران، معاون ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز گفته بود با «هر هواپیمای نظامی بیگانه‌ای که قصد ورود به ایران را داشته باشد» برخورد می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستادکل نیروهای مسلح، ۱۹ آبان‌ماه بدون تأیید یا تکذیب اظهارات آمریکا گفته بود: «مدافعان جمهوری اسلامی ایران هرگونه تجاوز هوایی، زمینی و دریایی را با قاطعیت پاسخ می‌دهند.»
مسعود جزایری در واکنش به آن‌ چه خبرگزاری فارس «ادعای پنتاگون» خوانده تصریح کرد: «چنانچه هرگونه پرنده بیگانه‌ای بخواهد وارد فضای کشورمان شود، نیروهای مسلح ما با آن برخورد خواهند کرد.»
ساعاتی پیش از اظهارات وزیر دفاع و تایید او بر چنین درگیری‌ای بین نیروهای نظامی ایران و پهپاد آمریکایی، یک نماینده مجلس عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، این برخورد را تایید کرد و گفت این هواپیمای بدون‌سرنشین «وارد حریم هوایی ایران شده بود».
محمدصالح جوکار به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «هواپیمای بدون سرنشین ‌آمریکا با قصد جمع‌آوری اطلاعات وارد حریم هوایی ایران شده بود چرا که هیچ توجیه دیگری برای حضور در حریم هوایی قانونی ایران ندارند.»
آذرماه سال گذشته نیز رسانه‌های ایران گزارش کردند که نیروهای مسلح این کشور توانسته‌اند یک پهپاد متعلق به آمریکا را که در عمق ۲۲۵ کیلومتری خاک ایران در حال پرواز بوده با «اندکی خسارت» در اختیار بگیرند.
سپاه پاسداران پس از آن اعلام کرد که در حال نمونه‌سازی از روی این پهپاد آمریکایی است. آمریکا احتمال موفقیت در این شبیه‌سازی را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG