لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: دولت سلامت مردم را به بازی گرفته است


رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی می‌گوید دولت ایران اعتبارات مصوب در حوزه بهداشت و درمان را تخصیص نمی‌دهد و «سلامت مردم را به شوخی و بازی گرفته است». به گفته او، در حال حاضر «بیش از ۷۰ درصد» هزینه‌های سلامت را خود شهروندان ایرانی پرداخت می‌کنند.

حسین‌علی شهریاری، در یک برنامه تلویزیونی زنده در شبکه خبر که شامگاه جمعه ۱۹ آبان پخش شد، همچنین گفت که در پی افزایش قیمت ارز، قیمت تجهیزات پزشکی در ایران به طور متوسط ۲۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

این نماینده مجلس گفت: طبق برنامه پنجم توسعه باید شاخص پرداخت هزینه‌های سلامت توسط مردم به زیر ۳۰ درصد کاهش می‌یافت. اما ما رو به عقب حرکت کرده‌ایم و در ۳ سال گذشته، سهم مردم از هزینه‌های سلامت از ۵۴ درصد به بالای ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

آقای شهریاری گفته است این شاخص، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های عدالت در سلامت است و در این زمینه ایران «بعد از افغانستان، بد‌ترین کشور در منطقه است». او علت این وضعیت در نظام سلامت ایران را «سوء مدیریت دولتمردان» بر شمرده است.
در ۱۵ تیرماه ۹۱ وزیر بهداشت ایران نیز از بدهی ۶ هزار میلیارد تومانی دولت به بخش بهداشت و درمان خبر داده بود.

در ماه‌های اخیر و با بالاگرفتن بحران ارزی در بازار ایران، قیمت دارو و تجهیزات پزشکی نیز جهش پیدا کرده است.

حسین‌علی شهریاری، دولت را به تخلف از تعهدات بودجه امسال متهم کرد و گفت: مجلس در قانون بودجه اعتبارات لازم را برای سلامت مردم پیش بینی کرده است. باید ۱۰ درصد از درآمد هدفمندی یارانه به بخش بهداشت اختصاص پیدا می‌کرد. باید ارز مرجع کافی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص می‌دادند. اما دولت هیچ‌کدام از این کار‌ها را انجام نداد و به جای آن برای واردات لوازم آرایشی و چوب بستنی ارز مرجع اختصاص دادند.

او گفت: دولت می‌گوید [ارز] نداریم، اما این چه نداری‌ای است که ۶۰۰ میلیون دلار ارز مرجع برای واردات خودروهای لوکس اختصاص می‌دهند، آن وقت برای واردات دارو حتی با دلار ۳ هزار تومانی و ۴ هزار تومانی هم در بانک‌ها و گمرگ کارشکنی می‌کنند؟

وزیر بهداشت ایران نیز تایید کرده است که دولت در سال جاری، کمتر از یک‌چهارم ارز مورد نیاز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را پرداخت کرده است.

مرضیه وحید دستجردی شامگاه شنبه ۲۰ آبان در برنامه زنده تلویزیونی گفت: از ۲.۵ میلیارد دلار نیاز ارزی ایران برای واردات دارو، دولت از ابتدای سال تاکنون فقط ۶۰۰ میلیون دلار ارز مرجع تامین کرده است.

«مشکلات مردم برای مسئولان ملموس نیست»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران گفته است‌، کل ارز مورد نیاز برای بخش داروی ایران، ۱.۵ میلیارد دلار است و برای تجهیزات پزشکی هم به یک میلیارد دلار ارز با قیمت مرجع نیاز است «اما دولت بعد از گذشت ۸ ماه از سال، تازه ۵۰۰ میلیون یورو اختصاص داده‌ است».
به گفته او در حال حاضر چون بیماران و بیمارستان‌ها ناچارند دارو و تجهیزات مورد نیاز خود را با ارز آزاد به قیمت ۳ تا ۴ هزار تومان بخرند، «معلوم است که ورشکسته می‌شوند و توان ادامه کار را ندارند».

این نماینده مجلس گفته است در شرایط فعلی حتی نخ جراحی هم در بیمارستان‌ها به سختی پیدا می‌شود.

حسین‌علی شهریاری معتقد است این «مشکلات طاقت‌فرسای مردم» برای مقامات دولتی ملموس نیست «چون با یک تلفن به هر چه می‌خواهند با قیمت مناسب دسترسی دارند و معلوم است که درد مردم عادی را که حداکثر بتوانند صدایشان را به گوش نماینده مجلس برسانند، متوجه نمی‌شوند».

او توضیح داده است که برخی بیماران که در تهیه دارو و تجهیزات مورد نیاز خود مشکلات جدی دارند، در تماس با نمایندگان مجلس آنان را «نفرین می‌کنند و می‌گویند مگر شما نمایندگان ما نیستند؟»

آقای شهریاری مثال زده است که هزینه یک دوره درمان بیماران سرطانی با هرسپتین با قیمت دلار سال گذشته، ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان می‌شد اما حالا همین دوره درمان ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود. چند درصد مردم توان پرداخت چنین هزینه‌ای را دارند؟

به گفته این نماینده مجلس، «یعنی عملاً به بخش عمده این بیماران باید بگوییم برو بمیر».
به گفته رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ایران، «برخی واکسن‌های مورد نیاز مردم پیدا نمی‌شود و وجود ندارد. برنامه‌های طب پیشگیری در ایران با چالش جدی مواجه شده است. بیماری وبا پیدا شده است. حتی بیماری سرخک که سال‌ها ریشه‌کن شده بود الان در زیر سن واکسیناسیون پیدا شده است و مشکلات سلامت مردم هر روز بیشتر می‌شود».
نگرانی درباره تاثیر تحریم‌ها بر بازار داروی ایران

در هفته‌های اخیر، گزارش‌هایی نیز درباره تأثیر تحریم‌های غرب بر شهروندان عادی و بیماران در ایران منتشر شده است.
دبیرکل سازمان ملل در روز ۱۴ مهرماه دشواری صادرات دارو به ایران را گوشزد کرده و گفته بود: شماری از گروه‌ها و فعالانی که در ارتباط با کمک‌های بشردوستانه در ايران فعاليت می‌کنند از مجموعه افزايش تورم و بهای قيمت کالا ها به همراه تحريم‌ها بر زندگی مردم عادی ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گفته بان گی مون، «حتی شرکت‌هایی که مجوز لازم برای صادرات غذا و دارو به ایران را دریافت کرده‌اند، برای یافتن بانک‌های واسطه به منظور انجام نقل و انتقالات مالی با مشکل مواجه هستند. و به همين دليل داروها برای درمان بيماری‌ها مختلف کمياب شده‌اند، از جمله داروهايی مانند داروهای ضد سرطان، ناراحتی قلبی و تنفسی.»
در همین حال هفته پیش ۱۲ آبان یک مقام وزارت خزانه‌داری در دولت باراک اوباما اعلام کرد که ایالات متحده از شدت قوانین محدودکننده فروش دارو به ایران کاسته است.

سخنگوی «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» در وزارت خزانه‌داری آمریکا به روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز گفت که این وزارت‌خانه از ماه اکتبر، تغییراتی در قوانین مربوط به صادرات دارو و غذا به ایران اعمال کرده تا از بار تشریفات اداری فروش اقلام خاصی از غذا و دارو به ایران بکاهد.

تحریم‌های شدید بین‌المللی و آمریکا علیه ایران به منظور مقابله با برنامه هسته‌ای ایران وضع شده‌اند. کشورهای غربی، جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پی برنامه هسته‌ای نظامی است اما ایران همواره این اتهام را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG