لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

رای اعتماد مجلس به نامی برای تصدی وزارت ارتباطات


نمايندگان مجلس شورای اسلامی صبح روز سه‌شنبه ۸ اسفند به محمدحسن نامی، به عنوان وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات، رای اعتماد دادند.

از ۲۴۷ نماينده حاضر در این جلسه، ۱۷۷ نفر به این وزير پيشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، رای مثبت دادند.

محمود احمدی‌نژاد از روز ۱۴بهمن، آقای نامی را به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین کرد. او پیش از این معاون ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و عضو هیأت مدیره انجمن ژئوپلیتیک ایران بوده است.

احمد بخشایش، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مخالفت با وزارت محمدحسن نامی گفت که مدرک و تخصص ربطی به وزارت ارتباطات ندارد. او گفت: «بهتر بود شما وزیر محترم خارجه را که مکانیک خوانده است وزیر ارتباطات کنید و در مقابل آقای نامی که فردی بسیار متعهد است را وزیر امور خارجه کنید.»

محمد حسن نامی نیز در دفاع از خود گفت: «شاید تاکنون در هیچ شغلی که قرار گرفته‌ام تا این اندازه مرتبط نبوده است.»

آقای نامی درباره تخصص‌های مرتبط خود توضیح داد: «من در دوره‌هایی مانند جنگ الکترونیک، دوره دفاع سایبری و همچنین انواع بی‌سیم‌ها و موارد دیگر تخصص دارم.»

بیش از دو ماه پیش در ۱۱ آذرماه، محمود احمدی‌نژاد رضا تقی‌پور را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برکنار کرد و علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست این وزارتخانه گماشت.

آقای تقی‌پور در تحریم‌هایی که آمریکا اخیرا در ۱۸ آبان ماه به دلیل «سانسور و نقض حقوق بشر» علیه ایران وضع کرد، در فهرست سیاه قرار گرفته بود.

اصولگرایان منتقد دولت از آقای نیکزاد به عنوان یکی از چهره‌های نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی نام می‌برند.

در ۲۳ دی ماه، محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران، تاکید کرد که سرپرستی علی نیکزاد بر وزارت ارتباطات، غیرقانونی است. این نایب رئیس مجلس در این باره گفت دولت یک هفته برای معرفی سرپرست جدید و تا ۱۱ اسفند برای معرفی وزیر جدید ارتباطات مهلت دارد.

مخالفت قبلی با ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه

انتصاب علی نیکزاد در ۱۱ آذرماه به سرپرستی وزارت ارتباطات از دو نظر انتقاد اصولگرایان را برانگیخته بود. از یک سو با توجه به این که آقای نیکزاد نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی شناخته می‌شود و از سوی دیگر به خاطر آن که ادغام وزارت ارتباطات با وزارتخانه‌های دیگر، منتقدان عمده‌ای از جمله رئیس مجلس و ریيس سازمان پدافند غيرعامل داشته است.

علی لاريجانی، ریيس مجلس و غلامرضا جلالی، ریيس سازمان پدافند غيرعامل ایران روز ۲۰ آذر از تصميم دولت برای ادغام وزارتخانه‌های «راه و شهرسازی» و «ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات» انتقاد کردند و آن را موجب «تزلزل» توان سايبری ايران شمردند.

در سال‌های اخير تاسيسات هسته‌ای و برخی مراکز دولتی ايران هدف حملات سايبری متعددی قرار گرفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به حمله سايبری با ويروس استاکس‌نت اشاره کرد که در سال ۲۰۱۰ تاسيسات هسته‌ای نطنز را هدف قرار داد و خرابی‌هايی در آن به بار آورد.

ايران، دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائيل و آمريکا را عامل اين حملات می‌داند.

محمدحسن نامی که روز سه‌شنبه ۸ اسفند به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شد، پیشتر در شهریورماه سال گذشته شهریورماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، «گوگل ارث» را وبسایتی بر شمرده بود که «استکبار جهانی برای جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات کشورهای دیگر» ساخته است.

به گفته محمدحسن نامی، این سایت «یک تهاجم فرهنگی را علیه کشورهای اسلامی انجام می‌دهد، مثلاً با طراحی اطلس جنگ‌های حضرت رسول می‌خواهند تاریخ را دستکاری کنند.»
XS
SM
MD
LG