لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

روایت جهانگیری از دیدار با رهبر؛ « اصلاح طلبان براندازان را از خود دور کنند»


روزنامه اعتماد پیش‌تر خبر داده بود که انصاری، موسوی لاری و جهانگيری با رهبر ایران ملاقات کرده‌اند.
روزنامه اعتماد پیش‌تر خبر داده بود که انصاری، موسوی لاری و جهانگيری با رهبر ایران ملاقات کرده‌اند.
اسحاق جهانگیری، از وزرای دولت محمد خاتمی، گفته است که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با او و دو چهره اصلاح‌طلب دیگر از آنان خواسته است «کسانی را که جمهوری اسلامی را قبول ندارند»، از خودتان دور کنند.

اسحاق جهانگیری، از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران و وزیر صنایع کابینه آقای خاتمی، گفته است که آیت‌الله علی خامنه‌ای در ملاقات با او و دو چهره اصلاح‌طلب دیگر «تاکید ویژه» کرده است «کسانی را که جمهوری اسلامی را قبول ندارند از خودتان دور کنید.»

اسحاق جهانگیری در مصاحبه با برنامه تلویزیونی «شناسنامه» که روز جمعه ۲۵ اسفند از شبکه سه تلویزیون ایران پخش می‌شود، خواستار آن شده است که در کشور، حرف ‌های اصلاح‌طلبان نیز شنیده شود.

او همچنین «مرزبندی‌نکردن جناح اصلاح‌طلب با جریان‌های ضدانقلاب و برانداز» را از اشکالات اصلاح‌طلبان بر شمرده و گفته است: «اصلاح‌طلب‌ها قطعا در کم شدن اعتماد نظام به این جریان سیاسی نقش داشته‌اند.»

به گفته آقای جهانگیری، استاندار سابق اصفهان و وزیر صنایع در دولت محمد خاتمی، با توجه به این‌که «فشار بیرونی زیاد است، باید استحکام داخلی را افزایش داد. مردم از اختلافات داخل حکومت خسته می‌شوند.»

بیش از دو هفته پیش روزنامه اعتماد، نزدیک به اصلاح‌طلبان، در ۳۰ بهمن خبر داده بود که مجيد انصاری، عبدالواحد موسوی لاری و اسحاق جهانگيری با آیت‌الله علی خامنه‌ای ملاقات کرده‌اند.

اين روزنامه نوشته بود این دیدار این سه چهره اصلاح‌طلب با رهبر جمهوری اسلامی، «در فضايی مناسب انجام شده است».

مجيد انصاری نماینده مجلس ششم و از اعضای تشکل اصلاح‌طلب مجمع روحانيون مبارز، به روزنامه اعتماد گفته بود در این دیدار «در رابطه با مسائل کلی کشور صحبت کرديم» و «ملاقات بسيار خوبی بود که درباره جزييات آن فعلا حرفی نمی‌زنيم».

آقای انصاری گفته بود این دیدار هیچ ارتباطی با انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نداشته است و «صرفا پيرامون مسائل جاری کشور» صحبت شده است.

عبدالواحد موسوی لاری، وزير کشور دولت محمد خاتمی نيز در این باره به اعتماد گفته بود «درباره بيان جزييات اين ديدار بايد مشورت‌هايی صورت گيرد و پس از آن می‌توان جزييات را در اختيار رسانه‌ها قرار داد.»

در این گزارش به زمان این دیدار با رهبر ایران اشاره‌ای نشده بود.

آقای جهانگیری در مصاحبه با تلویزیون ایران گفته است: «به نظر من همه سلیقه ها باید در جریان مدیریتی کشور وجود داشته باشد. از طرفی بین مردم و حاکمیت هم باید استحکام وجود داشته باشد.»

او ابراز امیدواری کرده است انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲ «تجلی واقعی از وحدت و انسجام ملت ایران باشد». به گفته او «دشمن وقتی ببیند مردم ایران منسجم هستند، مجبور می شود کوتاه بیاید.»

وضعیت فعالیت سیاسی اصلاح‌طلبان در ایران

انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران قرار است ۲۴ خرداد سال آینده برگزار شود و کمتر از سه ماه مانده به این انتخابات، محافل سیاسی همچنان درباره نامزدهای احتمالی این انتخابات گمان‌زنی می‌کنند. در عین حال شماری از چهره‌های سیاسی، از جمله حسن روحانی، محمدرضا باهنر، محسن رضایی و منوچهر متکی تاکنون اعلام کرده‌اند که در این انتخابات به عنوان نامزد حاضر خواهند شد.

در همین حال گزارش‌هایی نیز درباره دعوت گروهی از اصلاح‌طلبان در داخل ایران از محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، دو رئیس جمهور سابق ایران، برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری منتشر شده است.

پیش از این روزنامه‌های شرق و جهان صنعت از قول محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس و از چهره‌های عمده اصول‌"گرا، نوشته بودند که اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در نظرسنجی‌های انتخاباتی پیشتاز هستند.

محمد خاتمی روز ۲۰ اسفند گفت که اصلاح‌طلبان برای «نجات کشور» هم دارای «برنامه» هستند و هم دارای افرادی که بتوانند این برنامه را به اجرا برسانند.

آقای خاتمی همچنین بدون اشاره مستقیم به دعوت‌ها از او برای نامزدی در انتخابات گفت: «در مورد تصمیم‌گیری من اصلا نگران نباشید. من یک فرد در مجموعه عظیم اصلاح‌طلبان هستم و نظر خودم را دارم و در عین حال در عمل به نظر جمع، که امیدوارم اجماعی باشد، احترام می‌گذارم.»

پنجشنبه هفته پیش ۱۷اسفندماه وزیر اطلاعات ایران در اشاره غیرمستقیم به محمد خاتمی و پیشنهادهای گروهی از اصلاح‌طلبان برای نامزدشدن او در انتخابات آینده، این پیشنهاد را «پررویی» خواند و آن را به کشورهای غربی مرتبط کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر مصلحی در یک سخنرانی بدون ذکر مستقیم نام محمد خاتمی، به پیشنهادهای مطرح‌شده برای نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری آینده اشاره کرد و گفت «همه ضد انقلاب در داخل و خارج ایران» در پی نامزدی او هستند.

مصطفی تاجزاده، زندانی سیاسی، در یادداشتی که از زندان اوین منتشر کرد، خواستار افزایش دعوت‌ها از محمد خاتمی برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده شده است.

این معاون سیاسی وزارت کشور در دولت محمد خاتمی نوشته است که «محبوبیت و مقبولیت» آقای خاتمی افزایش یافته و «اقتدارگرایان از این عصبانی هستند.»

آقای خاتمی در سه سال گذشته از منتقدان سرکوب‌های پس از انتخابات بوده است و برخی مقامات جمهوری اسلامی و رسانه‌های جریان اصولگرا از او در کنار میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان «سران فتنه» نام برده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر مقامات جمهوری اسلامی از اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ به عنوان «فتنه» یاد می‌کنند.

در جریان این اعتراض‌ها ده‌ها نفر کشته و به گفته خود مقامات انتظامی ایران هزاران نفر بازداشت شدند.

دو نامزد آن انتخابات، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، که به آن اعتراض داشته‌اند، از دو سال پیش در حصر خانگی بوده‌اند. زهرا رهنورد همسر آقای موسوی نیز در این حصر است.

سرکوب‌های پس از انتخابات ۸۸ و همچنین تداوم حصر خانگی رهبران آن اعتراض‌ها، مسیر تصمیم‌گیری برای اصلاح‌طلبان درباره انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را پیچیده‌تر کرده است.
XS
SM
MD
LG