لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

جان کری: امیدواریم در جبهه دیپلماتیک با ایران به پیشرفت برسیم


جان کری،‌ نامزد باراک اوباما برای تصدی وزارت خارجه آمریکا، در جلسه کمیته روابط خارجی سنا حاضر شد و اظهار داشت همه بسیار امیدوارند که می‌توان‌ هم‌اکنون در جبهه دیپلماتیک با ایران به یک پیشرفت رسید. وی تاکید کرد از هر راه لازم جلوی رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را می‌گیرد.

به گزارش آسوشییتدپرس این سناتور دموکرات پنجشنبه ۵ دی ماه در پاسخ به طیف وسیعی از مسائلی که اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره آنها از او پرسیده‌اند، از جمله درباره ایران گفته است: «رئیس‌جمهوری آمریکا این را روشن کرده است که ما هر کاری لازم باشد می‌کنیم تا ایران را از تولید سلاح هسته‌ای باز داریم.»

او در نطق خود گفت: «یک بار دیگر امروز تکرار می‌کنم: سیاست ما مهار ایران نیست. سیاست ما بازداشتن ایران (از تولید سلاح هسته‌ای) است. زمان برای تلاش‌های ما جهت حصول اطمینان از پیروی مسئولانه ایران (از قوانین‌ بین‌المللی) در حال سپری شدن است.»

جان کری درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که امیدوار است آمریکا و کشورهای دیگر بتوانند در زمینه دیپلماتیک به پیشرفتی دست پیدا کنند ولی تهران باید درک کند که لازم است ثابت کند برنامه هسته‌ای‌اش برای مقاصد صلح‌آمیز است.

نامزد وزارت خارجه آمریکا گفته است ثابت‌کردن این موضوع برای ایران کار سختی نیست و «بازرسی‌های سرزده» برای این کار لازم است.

جان کری تاکید کرد که وی به سیاست دو مسیره یا همان تحریم و مذاکره پایبند خواهد بود.

جان کری در پاسخ به این پرسش که آیا وی اجازه خواهد داد ایران به طور محدود به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد، گفت که مناسب نیست که درباره هرگونه توافق احتمالی در این کمیته به طور علنی صحبت شود.

سناتور جان کری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: «فکر می‌کنم همه بسیار امیدوارند که ما می‌توانیم هم‌اکنون به پیشرفتی در جبهه دیپلماتیک نایل آییم.»

نامزد اوباما برای وزارت خارجه گفت: «من این را خطاب به ایرانیان بگویم. امیدوارم که بشنوند. آنها مدام مدعی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌شان هستند. مشکل نیست که یک برنامه صلح‌آمیز را به اثبات رساند... دیگر کشورها این کار را کرده‌اند و هر روز آن را انجام می‌دهند. و راهش بازرسی‌های سرزده است...»

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، اول دی ماه جان کری، رئيس کميته روابط خارجی سنا را به عنوان نامزد تصدی وزارت امور خارجه آمريکا معرفی کرد.

باراک اوباما، سناتور کری را فردی با تجربه لازم برای تصدی اين سمت معرفی کرد.

باراک اوباما تصريح کرد: کمتر کسی همانند جان کری شناخت و تجربه کار با روسای جمهور و نخست‌وزيران را در کارنامه خود دارد.

جان کری که نماينده دموکرات سنا از ايالت ماساچوست است، در صورت تاييد در کنگره جايگزين هيلاری کلينتون خواهد شد که تصميم گرفته است از دولت اوباما کناره‌گيری کند.

به گزارش آسوشيتدپرس، انتظار می‌رود سناتور جان کری ۶۹ ساله به راحتی حمايت سنا را برای برعهده گرفتن اين سمت به دست آورد.

سناتور کری از جمله چهره های جديدی است که در دور دوم رياست جمهوری باراک اوباما به دولت او خواهند پيوست.

جان کری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۴ نامزد حزب دموکرات بود که در مقابل جورج بوش، رئيس جمهور سابق آمريکا شکست خورد. وی در جنگ ویتنام حضور داشته و از مخالفان آن جنگ بود.

پيش از سناتور جان کری، سوزان رايس، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد، به عنوان جانشينی احتمالی خانم کلينتون نام برده می شد. ولی به دنبال انتقادهای شديد جمهوريخواهان، خانم رايس اعلام کرد که از نامزدی برای تصدی اين سمت صرف نظر کرده است.
XS
SM
MD
LG