لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

هشدار محمد خاتمی نسبت به فروپاشی کشور‬


محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، بار دیگر در سخنانی از شرایط سیاسی و اقتصادی کشور انتقاد کرده و گفته است که اصلاح‌طلبان باید رویشان را به سمت مردم برگردانند نه به سوی حکومت.

به گزارش وبسایت «بنیاد باران»، آقای خاتمی روز سوم بهمن در دیدار با «سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام» گفته است: «وضع کنونی را خیلی بد می‌دانم. فکر می‌کنم مساله تحریم‌ها و مشکلاتی که هست، یا ایران را به تسلیم وا دارد یا خود به خود مثل شمعی که آب می‌شود از بین برود و این خطر بسیار بزرگی است.»

او گفته است: «ما [اصلاح‌طلبان] باید رویمان را بیشتر به سمت مردم بگردانیم، تا به سوی حکومت. نه این‌که پشت به حکومت کنیم. نه؛ حکومت به ما پشت کرده و ما هم با بزرگواری این پشت‌کردن آنها را تحمل می‌کنیم.»

این چهره اصلاح‌طلب همچنین بار دیگر در مخالفت با «براندازی» گفته است: «این طور نیست که اگر هم براندازی شود مشکلات ایران حل خواهد شد. از هرج و مرج تا تجزیه مسائلی است که می‌تواند ایران را تهدید کند به همین دلیل ما نه اصلا می‌توانیم تصور کنیم با حمله خارجی و دخالت بیگانه که هیچ منافع ما را نمی‌خواهد ایران شکل دیگری را پیدا کند، نه به صورت‌های دیگر به عنوان فروپاشی و از بین رفتن.»

آقای خاتمی که در سه سال گذشته از نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و سرکوب‌ها و محدودیت‌های پس از آن انتقاد کرده، گفته است: «گفته‌ایم و می‌گوییم که برای جلوگیری از اینها باید تجدید نظری در سیاست‌ها و رویکردها بشود. کوبیدن بر طبل نفرت و عده‌ای را از صحنه بیرون‌کردن به هر قیمتی و هرگونه رفتاری با آنها مجاز بودن و از آن طرف مصونیت‌دادن به هتاکان و حمله کنندگان و در مقابل حتی امکان دفاع از خود را به طرف مظلوم ندادن هم ناروا است و هم بر خلاف مصالح کشور است.»

محمد خاتمی ضمن انتقاد از فعالیت موسمی گروه‌های اصلاح‌طلب که «تا انتخابات می‌شود دور هم جمع می‌شویم و بعد می‌رود تا انتخابات دیگر»، گفته است: «اصلاح‌طلبی و هر جریانی که وجود دارد خوب است برنامه‌های اساسی‌تری داشته باشد.»

رئیس جمهوری سابق ایران در این دیدار خود که در نزدیکی سالگرد انقلاب ۵۷ برگزار شده، همچنین گفته است این تصور غلط است که رهبری جمهوری اسلامی، از آیت‌الله خمینی گرفته تا رهبر کنونی آیت‌الله خامنه‌ای، قابل نقد نیستند. به گفته او «آنها هم انسان‌هایی هستند مثل انسان‌های دیگر و باید هم نقد شوند.»

محمد خاتمی در عین حال از «تخریب» بنیانگذار جمهوری اسلامی آیت‌الله روح‌الله خمینی انتقاد کرده و گفته است گروهی از «افراطیون» گاهی چهره‌ای از آقای خمینی نشان می‌دهند که گویا آنچه که در وضعیت فعلی رخ داده و نادرست است، آقای خمینی «خیلی بدتر و بالاترش» انجام داده و «...گویا آنچه در این سال‌ها رخ داده خیلی ملایم‌تر بوده از آن چیزی که امام می‌خواستند رخ بدهند».

محمد خاتمی پیشتر نیز در هفته جاری در سخنان دیگری از وضعیت فعلی کشور انتقاد کرده و گفته بود: «آدم احساس می‌کند کوه فاخری به نام ايران مانند يک کوه يخ در حال آب شدن است و می‌ترسم ميراث چند هزار سال در ظرف چند دهه از بين برود.»

به گزارش روز شنبه ۳۰ ديماه وبسايت «بنیاد باران»، او در ديدار با اعضای حزب «اراده ملت ايران» گفت: «امروز عملکردها باعث شده تا مردم خودشان مقايسه کنند و با همه وجود دريابند که چه زمانی معيشت مردم، امنيت مردم، بنيه اقتصادی کشور و امنيت آن بهتر بود.»
XS
SM
MD
LG