لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

دیدار نوروزی موسوی و رهنورد با فرزندان «در فضای امنیتی»‏


وب‌سایت کلمه روز پنج‌شنبه، اول فروردین ۱۳۹۲، گزارش داد که فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد توانسته‌اند در آغاز سال نو با پدر و مادر خود دیدار کنند. به گفته آنها، «حال عمومی و روحیه» این دو رهبر جنبش سبز خوب بوده است.

وب‌سایت کلمه که خبرهای میرحسین موسوی و حامیان او را پوشش می‌دهد، گزارش داده است که ماموران جمهوری اسلامی به سه دختر آقای موسوی و خانم رهنورد اجازه داده‌اند که «در فضای سنگین امنیتی» با این دو چهره سیاسی دیدار کنند.

این سومین نوروزی است که موسوی و رهنورد و مهدی کروبی آغاز سال نو را در حصر خانگی می‌گذرانند.

میرحسین موسوی و همسر او، زهرا رهنورد، از اوایل اسفند سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند. مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، هم همین وضعیت را دارد و در حصر خانگی به سر می‌برد.

آقای موسوی و آقای کروبی دو نامزد معترض به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بودند که چهار سال پیش به نتیجه این انتخابات اعتراض کرده و آن را نپذیرفتند.

آیت‌الله خامنه‌ای و مقامات جمهوری اسلامی اغلب از اعتراض‌های پس از انتخابات ۸۸ به عنوان «فتنه» یاد می‌کنند. مقامات ایران از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و بعضا محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی هم به عنوان «سران فتنه» یاد می‌کنند.

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون هیچ توضیحی درباره حصر خانگی این سه نفر نداده‌ و دادگاهی هم برای آنها برگزار نکرده‌اند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در گزارشی که اسفندماه امسال از ماموریت خود داد، به حصر این سه تن اشاره کرده و آن را از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران برشمرد.

یک هفته پیش از این دیدار نوروزی هم دو تن از دختران آقای موسوی پس از یک دوره چهار ماهه فرصت پیدا کرده بودند با پدر و مادر خود دیدار کنند.

وب‌سایت کلمه حدود یک هفته پیش گزارش داد که سرانجام پس از چهار ماه کوکب و نرگس، دو دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، توانسته‌اند با پدر و مادر خود ملاقات کنند.

طبق این گزارش، دو فرزند میرحسین موسوی و زهرا رهنورد روز چهارشنبه ۲۳ اسفند دیداری دو ساعته با پدر و مادر خود داشته‌اند.

برپایه این گزارش این دیدار نیز «تحت تدابیر امنیتی شدید» صورت گرفته است.

وب‌سایت کلمه همچنین نوشت که در دیدار روز ۲۳ اسفند، ماموران امنيتی از نشستن و نزديک شدن دختران به مادر و پدرشان ممانعت می‌کردند، که اين رفتار موجب تنش در ابتدای اين ملاقات شده است.

به نوشته کلمه، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد به شدت نگران اخبار مربوط به ورود ماموران به خانه زهرا و نرگس موسوی، رفتارهای صورت گرفته با آنها، بازجويی از کوکب موسوی و اتهام‌ها به فرزندان‌شان بوده‌اند.

وب‌سایت کلمه روز ۳۰ بهمن خبر داد که در جریان بازجویی سه‌ساعته از کوکب موسوی خواسته شده که امضا دهد و مسئولیت بیانیه‌ها و مصاحبه‌های اخیر خود را بپذیرد.

کوکب موسوی روز ۲۳ بهمن در مصاحبه با جرس از «احساس ناامنی شدید برای خود و والدینش» خبر داد و در همین روز در مصاحبه با کلمه درباره علل احتمالی بازداشت خواهرانش گفت که حدس می‌زند «بازداشت آنان به منظور تحت‌الشعاع قرار دادن درگیری‌های سیاسی اخیر از جمله در مجلس و هنگام سخنرانی علی لاریجانی در قم بوده است».
XS
SM
MD
LG