لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

دیدار موسوی و همسرش با مادر زهرا رهنورد پس از «۲۰ روز بی‌خبری»


میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد اجازه یافته‌اند که پس از «۲۰ روز بی‌خبری» با مادر خانم رهنورد دیدار کنند.

وبسایت کلمه که خبرهای میرحسین موسوی را پوشش می‌دهد، از قول یکی از دختران او، نرگس، خبر داده است که این دو چهره معترض سه روز پیش در سه‌شنبه ۲۰ فروردین اجازه پیدا کرده‌اند با مادر زهرا رهنورد دیدار کنند.

نرگس موسوی در گفت‌وگو با وبسایت کلمه که روز جمعه ۲۳ فروردین منتشر شده، گفته است پدر و مادر او در ۲۰ روز گذشته و پس از ملاقاتی یک‌ساعته که دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با آنان داشته‌اند، دیگر هیچ تماسی با آنان ممکن نشده و در «بی‌خبری مطلق» بوده‌اند.

به گفته این دختر میرحسین موسوی، «به نظر می‌آید نه تنها پدر و مادر ما را در انفرادی رها کرده‌اند بلکه خود زندانبان‌ها هم به دنبال گردش و تفریح و زندگی‌شان رفته و آنها را در بایکوت ارتباطی و خبری قرار دادند.»

نرگس موسوی گفته است در این مدت پدر و مادرش «با هیچ‌کدام از اعضای خانواده که پیش از گهگاهی امکان تماس تلفنی داشته‌اند، ارتباطی نداشته‌اند.»

به گفته او، علت این محدودیت‌های شدید‌تر، به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ارتباط دارد و «در حقیقت ترس از این‌که صحبتی بیاید بیرون و بخواهد جهتگیری شود برای انتخابات. لابد ترس و وحشتی دارند که مردم با پدر ما ارتباطی داشته باشند.»

دختر میرحسین موسوی در پاسخ به این سوال وبسایت کلمه که آیا درباره وضعیت والدین خود پیگیری قضایی نیز کرده‌اند، گفته است: «از آنجایی که هیچ ارگانی پاسخگوی این حصر نبوده و هیچ کس در حقیقت به عهده نگرفته مسئولیت حصر را و همیشه پاس دادند به یکدیگر که مثلا ما نبودیم و فلان ارگان بوده منطقا امکان پیگیری قضایی نداریم. ضمن اینکه ظلم و دادخواهی را از ظالم داشته باشیم؟ اینکه نمی شود که خودشان ظلم کردند حالا برویم ازشان دادخواهی کنیم؟ نه ما تا به حال این کار را نکردیم. صدایمان فقط در درجه اول به خدا و مردم و مراجع بین المللی رساندیم.»

وبسایت کلمه روز پنجشنبه، اول فروردین ۱۳۹۲، گزارش داده بود که فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد توانستند در آغاز سال نو با پدر و مادر خود دیدار کنند. به گفته آنها، «حال عمومی و روحیه» این دو خوب بوده است.

طبق این گزارش ماموران جمهوری اسلامی به سه دختر آقای موسوی و خانم رهنورد اجازه داده‌اند که «در فضای سنگین امنیتی» با این دو چهره سیاسی دیدار کنند.

این سومین نوروزی است که موسوی و رهنورد و مهدی کروبی آغاز سال نو را در حصر خانگی گذرانده‌اند.

میرحسین موسوی و همسر او، زهرا رهنورد، از اوایل اسفند سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند. مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، هم همین وضعیت را دارد و در حصر خانگی به سر می‌برد.

آقای موسوی و آقای کروبی دو نامزد معترض به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بودند که چهار سال پیش به نتیجه این انتخابات اعتراض کرده و آن را نپذیرفتند.

آیت‌الله خامنه‌ای و مقامات جمهوری اسلامی اغلب از اعتراض‌های پس از انتخابات ۸۸ به عنوان «فتنه» یاد می‌کنند. مقامات ایران از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و بعضا محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی هم به عنوان «سران فتنه» یاد می‌کنند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در گزارشی که اسفندماه امسال از ماموریت خود داد، به حصر این سه تن اشاره کرده و آن را از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران برشمرد.

یک هفته پیش از این دیدار نوروزی هم دو تن از دختران آقای موسوی پس از یک دوره چهار ماهه فرصت پیدا کرده بودند با پدر و مادر خود دیدار کنند.

وبسایت کلمه حدود یک هفته پیش گزارش داد که سرانجام پس از چهار ماه کوکب و نرگس، دو دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، توانسته‌اند با پدر و مادر خود ملاقات کنند.

طبق این گزارش، دو فرزند میرحسین موسوی و زهرا رهنورد روز چهارشنبه ۲۳ اسفند دیداری دو ساعته با پدر و مادر خود داشته‌اند.

برپایه این گزارش این دیدار نیز «تحت تدابیر امنیتی شدید» صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG