لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

عبدالله نوری: از تجربه و محبوبیت موسوی و کروبی برای حل مشکلات استفاده شود


عبدالله نوری در دیدار با فرزندان موسوی و رهنورد به حکومت ایران توصیه کرده به جای آنکه کسانی مانند موسوی و کروبی را «مشکل» خود بداند، از «تجربه و محبوبیت» آنان برای حل‌کردن مشکلات کشور استفاده کند.

وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند گزارش داده است که عبدالله نوری، وزیر کشور در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی و مدیر روزنامه توقیف‌شده خرداد، با فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد دیدار کرده است.

در این دیدار، عبدالله نوری به «انواع مشکلات و بحران‌ها در داخل و خارج کشور» اشاره کرده و به حکومت ایران توصیه کرده است به جای آنکه امثال میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و زندانیان سیاسی را «مشکل» خود بداند، برای کاهش مشکلات از «تجربه» این افراد «با توجه به جایگاه، نفوذ و محبوبیت آن‌ها نزد مردم بهره بگیرد».

میرحسین موسوی و همسر او، زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن ۸۹ در حصر خانگی به‌سرمی‌برند. مهدی کروبی نیز از آن زمان در شرایط مشابهی بوده است. آقایان موسوی و کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ هستند.

آقای نوری تاکید کرده است: «حاکمیت در شرایط پیچیده کنونی باید از مسئولان دلسوز و مدیران باتجربه و توانمند که... وفاداری و دلسوزی خود را نسبت به کشور و منافع ملی بار‌ها ثابت کرده‌اند، بدون در نظر قرار دادن گرایش فکری آن‌ها، برای حل مشکلات استفاده کند.»

این چهره عمده اصلاح‌طلب گفته است او نیز «همراه با جمع کثیری از مردم و نیرو‌های دلسوز کشور»، به ادامه حصر خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد «به شدت اعتراض» دارد.

مخالفت با «دخالت خارجی»

عبدالله نوری در این دیدار با «رد دخالت‌های خارجی» در امور ایران گفته است: «اصلاح‌طلبان، جنبش سبز، و آقایان موسوی و کروبی و جریان اصلاحات و جنبش سبز... هرگز چشم به خارج ایران ندارند و با همه تحریکاتی که در خارج مرز‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران شکل می‌گیرد مخالفند» و در پی «اصلاح امور، حاکمیت قانون و تدبیر صحیح بحران‌های جاری برای مشکلات در درون کشور» هستند.

به گفته او، آنان همچنین در پی «سرفرازی ایران» هستند و «از آسیب دیدن جمهوری اسلامی ایران خوشحال نخواهند شد.»

وزیر کشور دولت محمد خاتمی درباره برخوردهای اخیر صورت‌گرفته با دختران آقای موسوی و خانم رهنورد اظهار تاسف کرده است.

پیش از این در ۳۰ بهمن ماه کلمه گزارش داده بود که کوکب موسوی، دختر ارشد میرحسین موسوی، بار دیگر به دادسرای زندان اوین احضار شده و این بار تحت بازجویی سه‌ساعته نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

طبق این گزارش، در این بازجویی سه‌ساعته از کوکب موسوی خواسته شده که امضا دهد و مسئولیت بیانیه‌ها و مصاحبه‌های اخیر خود را بپذیرد.

در ۲۳ بهمن‌ماه، نرگس و زهرا موسوی از سوی ماموران به مدت چند ساعت بازداشت شدند.

نرگس موسوی درباره رفتار ماموران در آن روز گفت: «یکی از آنها دستش را بالا برد و گفت چنان می‌زنم توی دهانت که دندانهایت بریزد داخل دهانت... من را جلوی چشم فرزندم تهدید به قتل کردند. زمانی که داشتند خانه را تفتیش می‌کردند یکی از همان آقایان به من گفت اگر دست او بود از ساختمان من را پایین پرت می‌کرد.»

این دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد همچنین به وبسایت خبری جرس گفت که در سال‌های گذشته به همراه دو خواهر دیگرش از سوی مأموران تحت «فشارهای مکرر» بوده‌اند و همین فشارها منجر به جدایی‌ همسرش شده است.

در روزهای گذشته محمد خاتمی و همسرش نیز به دیدار دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد رفته بودند و درباره برخوردهای صورت‌گرفته با آنان ابراز تاسف کرده بودند.

مواضع نوری در حمایت از فعالیت اصلاح‌طلبان

عبدالله نوری حدود دو هفته پیش به منزل مهدی کروبی رفته بود و با فاطمه کروبی همسر او دیدار کرده بود. او در آن ملاقات، با انتقاد از فشار حکومت بر میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفته بود: «جمع کثیری از ایرانیان نه تنها آقایان موسوی و کروبی را فتنه‌گر نمی‌دانند، بلکه آنان را دلسوزان مردم و کشور می‌دانند.»

آقای نوری در آن دیدار همچنین با اشاره به اعلام آمادگی برخی مقام‌های ایرانی برای مذاکره با جامعه بین‌الملل، گفته بود: «وقتی با سران و سردمداران شرق و غرب می‌توان مذاکره و تعامل نمود، آیا نمی‌توان همین شیوه مذاکره و تعامل را آن هم در شرایطی که کشور زیر بار انواع و اقسام فشارهاست با نیروهای منتقد و دلسوز نیز در پیش گرفت؟»

این روحانی اصلاح‌طلب پیش از این در میانه دی ماه در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران ضمن تاکید بر اهمیت تلاش برای رفع حصر از مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، گفته بود: «تاکید بر این موضوع به گونه‌ای نباشد که فرصت‌های موجود برای فعالیت سیاسی را از بین ببرد و به تعطیل اصلاحات بیانجامد و آن را در بن بست قرار دهد.»

به گفته آقای نوری، «بن‌بست در گفتمان اصلاحات، راه را برای جریانات تند و افراطی حاکمیت و یا در طیف برانداز هموار می‌کند.»

او پیشتر در خردادماه امسال در سخنانی در ديدار با گروهی از فعالان سياسی، دانشگاهی و مدنی استان فارس گفته بود که جريان اصلاحات خواستار «اجرای بدون تنازل قانون اساسی» است و تاکيد کرده که «سقوط نظام خواست جريان اصلاحات نيست».

عبدالله نوری همچنین در تیرماه امسال درباره پيامدهای تحريم‌ها و رويارويی ايران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای هشدار داده و پیشنهاد داده بود شهروندان ایرانی در يک رفراندوم «نظر نهايی» را درباره برنامه هسته‌ای ايران اعلام کنند.

او در ديدار با «گروهی از فعالان دانشگاهی کشور از انجمن‌ها و جنبش‌های دانشجويی» خواستار آن شده بود که «نجات کشور» به عنوان راهبرد در پیش گرفته شود و «همه منافع به پای مسئله هسته‌ای فدا نشود».
XS
SM
MD
LG