لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

واکنش‌ها به برکناری وحید دستجردی از وزارت بهداشت


مرضیه وحید دستجردی، علی لاریجانی و باقر لاریجانی در جشن دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران، خرداد ۹۱
مرضیه وحید دستجردی، علی لاریجانی و باقر لاریجانی در جشن دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران، خرداد ۹۱
برکناری مرضیه وحید دستجردی از وزارت بهداشت، انتقادهایی را در میان نمایندگان مجلس بر انگیخته است و گمانه‌زنی‌هایی درباره ارتباط این برکناری با اسفندیار رحیم‌مشایی مطرح شده است.

این نمایندگان مجلس که از برکنارشدن خانم وحید دستجردی ابراز نارضایتی کرده‌اند، زمان این تغییر را نامناسب شمرده‌اند و همچنین از مدیریت این اولین وزیر زن در دوره جمهوری اسلامی تقدیر کرده‌اند.

خبرگزاری های ایران بعد از ظهر روز پنج‌شنبه ۷ دی ماه گزارش دادند که محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، مرضیه وحید دستجردی را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برکنار کرد و محمد حسن طریقت منفرد را سرپرست این وزارتخانه تعیین کرد.

برکناری خانم وحید دستجردی پس از آن صورت گرفت که او در ماه‌های اخیر از نحوه تخصیص ارز به بخش دارو به‌شدت انتقاد کرد و بارها از دولت خواسته بود بودجه مصوب برای وزارت بهداشت را به طور کامل ارائه کند.

محمود احمدی نژاد برخلاف حکم‌های پیشین خود و رویه معمول در صدور این دست حکم‌ها، هیچ اشاره‌ای به وزیر برکنار شده و فعالیت های او در دوران وزارتش نکرده است.

در همین حال رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان منتقد دولت و همچنین محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس ایران، این برکناری را به باقر لاریجانی و مخالفت وزیر برکنارشده بهداشت با استعفای او در هفته‌های گذشته مرتبط دانسته‌اند.

آقای لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت بود و گفته می‌شد مرضیه وحید دستجردی بسیار از او مشورت می‌گرفته است تا جایی که از او در برخی رسانه‌ها به عنوان «وزیر بهداشت در سایه» نام برده شده بود

خانم وحید دستجردی دو هفته پیش در ۲۱ آذر ماه، در مخالفت با نامه استعفای باقر لاریجانی، برادر علی لاریجانی و صادق لاریجانی، روی نامه او نوشته بود: «فشارهای وارده از جانب مدیریت اجرایی کشور برای تغییر ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را به مصلحت نظام سلامت نمی‌دانم و ... بر این اساس از جنابعالی می خواهم به همکاری خود تا پایان دوران مسئولیت اینجانب ادامه دهید.»

در ماه‌های گذشته اختلاف محمود احمدی‌نژاد با مجلس و قوه قضائیه که برادران لاریجانی در صدر آنان قرار دارند، بالا گرفته است و به نوشته شماری از وبسایت‌های خبری، دولت و رئیس جمهوری برای برکناری باقر لاریجانی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی و شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت فشار می‌آورده اما وزیر بهداشت با این فشارها مخالفت کرده است.

در خبرها آمده است که پس از اعلام برکناری وزیر بهداشت، باقر لاریجانی نیز «نامه خداحافظی» خطاب به همکاران خود نوشته است و به این ترتیب رسما سمت خود را ترک کرده است.

وبسایت روزنامه قدس از «نارضایتی مدیران وزارت بهداشت» از عزل مرضیه وحید دستجردی خبر داده است.

به نوشته این رسانه اصولگرای منتقد دولت، «به دلیل عملکرد خوب دکتر وحید دستجردی و رضایت مجموعه مدیران و کارکنان این وزارتخانه از وی، فضای عمومی وزارت بهداشت پس از این برکناری ناگهانی، مثبت نیست و مدیران بزرگترین مجموعه بهداشت و درمان کشور با بهت و نگرانی منتظر اتفاقات آینده در این وزارتخانه هستند.»

با وجودی که محمود احمدی‌نژاد روزهای تعطیلی فصلی مجلس ایران را برای برکنارکردن وزیر بهداشت انتخاب کرده است، اما شماری از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رسانه‌ها از این برکناری انتقاد کرده‌اند.

حسن تامینی، یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، پس از اعلام خبر برکناری وزیر بهداشت، گفت که این وزارتخانه مشکلات زیادی داشت و رئیس جمهوری هم «همکاری نمی‌کرد و با وزیر مشکل داشت.»

این نماینده مجلس در عین حال گفته بود: «در این چند ماه باقی مانده هیچ تغییری صلاح نیست ولی با توجه به این‌که وزارت بهداشت در حال درجا زدن بود و مشکلات خیلی زیادی داشتیم، شاید رئیس جمهور بتواند با فردی دیگر بهتر همکاری کند و مردم رضایت بیشتری را داشته باشند.»

رسول خضری، یک عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از «نحوه برکناری» وزیر بهداشت از سوی محمود احمدی‌نژاد ابراز تاسف کرده است و در این باره به وبسایت خبرآنلاین گفته است: «این اقدام نشان می دهد دولت حتی در زمینه بهداشت و درمان مردم هم سیاسی و ناکارآمد برخورد می‌کند».

به گفته این نماینده مجلس، «برکنارکردن خانم دکتر دستجردی تنها پاک‌کردن صورت مسئله است و به هیج وجه نمی‌تواند مشکلات دارویی در این زمینه را حل کند».

آقای خضری در این باره گفته است: «دولت ظاهرا وزیری می‌خواهد که وقتی ارز دارویی به آن وزارت خانه تعلق نگرفت، بگوید ارز دارویی تعلق گرفته است و حقایق موجود برای درمان مردم را نادیده بگیرد.»

به گفته این نماینده مجلس، «این برکناری کاملا با اغراض سیاسی همراه بوده است».

احمد آریایی‌نژاد، یک عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، این برکناری را «نابه‌هنگام» خوانده و از رئیس جمهوری خواسته است در این باره «به مردم توضیح دهد.»

جواد جهانگیرزاده، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره این برکناری گفته است: «به‌راحتی می‌توان ردپای جریان انحرافی را در صدور این برکناری مشاهده کرد چرا که وزیر بهداشت همواره مخالف این جریان و نفوذ آن در درون دولت بود.

این عضو هیئت رئیسه مجلس گفته است این برکناری در تضاد با سخنان قبلی معاون اول رئیس جمهوری است و نشان می‌دهد «نمی‌توان روی صحبت‌ها و اظهارات دولت دهم حساب کرد.»

اصولگرایان منتقد دولت به اسفندیار رحیم‌مشایی و نزدیکان او در دولت عنوان «جریان انحرافی» داده‌اند. نخستین بار رهبر جمهوری اسلامی آیت‌الله علی خامنه‌ای از این عبارت استفاده کرد و درباره وجود «جریان انحرافی» در دولت هشدار داد. برخی از چهره‌های عمده اصولگرا محمود احمدی‌نژاد را نیز از جمله این «جریان انحرافی» شمرده‌اند.
XS
SM
MD
LG