لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۸

زندانیان سیاسی: حکومت مسئول جان شاهد آثار شکنجه ستار بهشتی است


ابوالفضل عابدینی
ابوالفضل عابدینی
گروهی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه‌ای سرگشاده نوشته‌اند که «تبعید» ابوالفضل عابدینی به زندان اهواز، به خاطر شهادت‌دادن درباره آثار شکنجه بر بدن ستار بهشتی بوده است. این زندانیان با توجه به بیماری قلبی آقای عابدینی، درباره وضعیت او ابراز نگرانی کرده‌اند.
نویسندگان این نامه که پیش از این در یک «شهادت‌نامه» تایید کرده بودند که ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس منتقد و فعال کارگری، در زندان شکنجه شده بود، در این نامه تازه خود به «تبعید» ابوالفضل عابدینی به اهواز اعتراض کرده‌اند.

این گروه از زندانیان سیاسی ایران نوشته‌اند که ابوالفضل عابدینی پیش‌تر در اعتراض به احتمال انتقالش به اهواز و در گفت‌و‌گو با همبندانش، تهدید به اعتصاب غذا کرده بود و «اینک مسئولیت جانش با حکومت است.»
آقای عابدینی در میان امضاکنندگان «شهادت‌نامه» قبلی این گروه از زندانیان سیاسی نبود ولی در حضور بازپرس نیز وجود آثار شکنجه بر بدن آقای بهشتی را تایید کرده بود.

این نامه روز شنبه ۲۷ آبان در وبسایت کلمه نزدیک به مخالفان دولت منتشر شده است.

عليرضا رجايی، عليرضا بهشتی شيرازی، عماد بهاور، اميرخسرو دليرثانی، محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی، عبدالله مومنی، محسن ميردامادی و ابوالفضل قديانی از جمله زندانيان سياسی امضاکننده اين نامه هستند.

بر اساس این نامه‌، پیش از شهادت آقای عابدینی درباره وجود آثار شکنجه بر بدن وبلاگ‌نویس منتقد، شخصی به نام شهریاری که بازپرس پرونده از اداره جنایی بوده، به او اطمینان داده بود که «مشابه آن‌چه در بازداشتگاه کهریزک رخ داد، جای شاهد و مجرم عوض نخواهد شد»، با این حال او پس از ادای این شهادت به زندان اهواز «تبعید» شده است.

این ۴۱ زندانی پیش‌تر در نامه سرگشاده قبلی خود درباره ستاره بهشتی، نوشته بودند: «زمانی که ستار به بند ۳۵۰ آورده شد آثار شکنجه در تمام قسمت های مختلف بدنش مشهود بود و وی در شرايط کاملا دردناک و مجروحی قرار داشت.»

قوه قضاییه ایران تایید کرده است که آقای بهشتی، روز نهم آبان توسط پلیس دستگیر شده و چهار روز بعد در حالی که بر پنج قسمت از بدن او آثار کبودی وجود داشت در بازداشتگاه پلیس درگذشت.

کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران کمیته‌ای را برای رسیدگی به پرونده آقای بهشتی تشکیل داده و دادستان تهران، از بازداشت چند نفر در ارتباط با مرگ این وبلاگ‌نویس خبر داده است.

مرگ آقای بهشتی در بازداشت، واکنش‌های بین‌المللی نیز در پی داشته است و ایالات متحده آمریکا و بریتانیا خواستار روشن‌شدن موضوع از سوی حکومت ایران شده‌اند. مدیرکل یونسکو و گزارشگران ویژه سازمان ملل در زمینه شکنجه، اعدام‌های غیرقانونی، آزادی بیان و وضعیت حقوق بشر در ایران، در موضع گیری‌های جداگانه‌ای به مرگ ستار بهشتی در بازداشت واکنش نشان دادند.
بر اساس نامه دوم ۴۱ زندانی سیاسی، آقای عابدینی «در آستانه اولین مرخصی خود» بوده است و مقامات زندان پیش از انتقال او به اهواز با دادن وعده مرخصی، خواستار تامین وثیقه برای آزادی موقتش شده بودند.

این نامه سرگشاده می‌گوید: «برخورد با ابوالفضل عابدینی نشان می‌دهد که به جای برخورد با عاملان جنایت و قتل قرار است به افرادی که از جنایت اطلاع دارند و آن را پیگیری می‌کنند برخورد شود.»

ابوالفضل عابدینی، زندانی سیاسی عضو حزب پان‌ایرانیست است. او که به ۱۲سال حبس تعزیری محکوم شده است، بر اساس گزارش‌ها با وجود داشتن بیماری قلبی تاکنون از حق استفاده از مرخصی محروم بوده است.
در همین حال عمادالدین باقی، مؤسس انجمن دفاع از حقوق زندانیان، در نامه‌ای به صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه، درباره نتیجه تحقیقات پرونده جان‌باختن ستار بهشتی ابراز تردید کرده است.
آقای باقی در نامه سرگشاده خود نوشته است: «فاجعه‌ای بزرگ‌تر از مرگ ستار بهشتی این است که تکرار این حوادث عادی شود و حساسیت درخور نسبت به آن در سطوح مختلف جامعه و حکومت از میان برود.»
به نوشته این فعال حقوق بشر، «این می‌تواند نشانه‌ای بالینی و هشدار نسبت به یک فروپاشی اجتماعی باشد که زنگ خطری جدی است.»

عمادالدین باقی در نامه خود خطاب به رئیس قوه قضائیه ایران، نوشته است: «موارد متعددی از شکایت‌های رسیدگی‌نشده علیه ماموران حکومتی وجود دارند که به خاطر اجتناب از سیاسی‌شدن، رسانه‌ای هم نشده‌اند».

آقای باقی هشدار داده است: «اگر ماموران دولتی احساس امنیت کنند و نوعی مصونیت برای خود ببینند و گمان کنند هیچگاه حکومت جانب یک شهروند معمولی را نمی‌گیرد و به خاطر او کارگزار خود را محکوم نمی‌کند، تجری می‌یابند.»
XS
SM
MD
LG