لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

اعتراض زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ و خودداری از ملاقات هفتگی


گروهی از زندانیان سیاسی در اوین، در اعتراض به تشدید محدودیت‌ها و انتقال ۱۰ تن از زندانیان سیاسی به سلول‌های انفرادی، از حضور در سالن ملاقات خودداری کرده‌اند.

وبسایت کلمه که خبرهای معترضان را پوشش می‌دهد، روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ماه نوشته است در پی اعتراضات روز گذشته بند ۳۵۰ اوین و انتقال ده تن از زندانیان سیاسی به سلول‌های انفرادی، ۳۵ تن از زندانیان این بند از زندان اولین، دست به «اعتصاب ملاقات» زده‌اند.

روز دوشنبه، موعد هفتگی ملاقات زندانیان بند ۳۵۰ اوین با خانواده‌‌هایشان است. کلمه نوشته است اعتصاب‌کنندگان «از گروه‌ها و گرایش‌های مختلف» بوده‌اند و از حضور در سالن ملاقات امتناع کرده‌اند.

طبق این گزارش، این زندانیان هدف خود را «اعتراض به انتقال هم‌بندیانشان به انفرادی و مداخلات غیرقانونی در اداره امور داخلی بند و نیز همدردی با خانواده ۱۰ تن از زندانیانی که به انفرادی منتقل و ممنوع الملاقات شده‌اند» اعلام کردند و خواستار بازگشت فوری هم‌بندیان خود به بند ۳۵۰ شده‌اند.

کلمه پیش‌تر گزارش داده بود یک روز پیش از آن در ۸ اردیبهشت، زندانیان بند ۳۵۰ به عزل سعید مدنی به عنوان وکیل بند اعتراض کردند و در پی این اعتراض‌ها، گارد ویژه زندان مداخله کرد و ۱۰ تن از این زندانیان از جمله خود آقای مدنی و عبدالله مومنی را به سلول انفرادی منتقل کردند و به این ترتیب آنان از ملاقات روز دوشنبه محروم شدند.

کلمه نوشته است مسئولان زندان اولین وعده داده‌اند که در ۴۸ ساعت آینده این زندانیان به بند ۳۵۰ باز می‌گردند و در همین حال زندانیانی که به انفرادی منتقل شده‌اند تهدید کرده‌اند در صور عدم تحقق این وعده دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

طبق این گزارش، علیرضا رجایی، علیرضا بهشتی شیرازی، عبدالفتاح سلطانی، محمدامین هادوی، فیض‌الله عرب‌سرخی، عماد بهاور، حسن اسدی زیدآبادی، محمدرضا مقیسه، محمدحسین نعیمی‌پور و عبدالرضا قنبری از جمه زندانیان سیاسی بوده‌اند که دست به اعتصاب ملاقات زده‌اند.

پیش از این برخی از زندانیان سیاسی از جمله مصطفی تاجزاده از نگرانی مقامات جمهوری اسلامی درباره اظهارنظرهای انتخاباتی این زندانیان سخن گفته بودند.

حدود دو هفته پیش شماری از زندانیان سیاسی در ایران، از محمد خاتمی درخواست کردند در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود. به نوشته آنها، «سرنوشت کشور و ملت از سرنوشت ما زندانیان سیاسی بسیار مهم‌تر و مقدم بر آن است.»

وبسایت کلمه، روز چهارشنبه ۲۸ فروردین نامه‌ای را با امضای گروهی از زندانیان سیاسی شناخته‌شده از زندان‌های اوین، رجایی‌شهر و قزل‌حصار منتشر کرده است که در آن از محمد خاتمی خواسته‌اند در انتخابات آینده نامزد شود.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری ایران کمتر از دو ماه دیگر در ۲۴ خردادماه برگزار شود تا جایگزین محمود احمدی‌نژاد را مشخص کند.

در هفته‌های گذشته گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان از محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران در سال‌های ۷۶ تا ۸۴، خواسته‌اند در این انتخابات نامزد شود.

این گروه از زندانیان سیاسی در نامه اخیر خود ضمن «تقدیر و تشکر» از آقای خاتمی بابت شروطی که پیشتر برای شرکت در انتخابات مطرح کرده است از جمله رفع حصر از رهبران جنبش سبز و آزادی زندانیان سیاسی، نوشته‌اند: «سرنوشت کشور و ملت از سرنوشت ما زندانیان سیاسی بسیار مهم‌تر و مقدم بر آن است.»

آنها از محمد خاتمی خواسته‌اند «فداکارانه و ایثارگرایانه» در این انتخابات نامزد شود و پیش‌شرط آزادی زندانیان سیاسی را در تصمیم گیری خود لحاظ نکند.

نام علیرضا بهشتی شیرازی، ابوالفضل قدیانی، عبدالله مومنی، علیرضا رجایی، عماد بهاور، عبدالفتاح سلطانی، محمدامین هادوی، حسن اسدی زیدآبادی، م امیرخسرو دلیرثانی، سمصطفی تاجزاده، محسن میردامادی، سعید مدنی، محمدحسن یوسف پورسیفی، محمدصادق ربانی املشی، محمدرضا مقیسه و ابوالفضل عابدینی در میان امضاکنندگان این نامه به چشم می‌خورد.

زندانیان سیاسی امضاکننده این نامه، انتخابات پیش رو را «تنها راه ممکن» برای بازکردن «گره‌های کور سیاست‌های داخلی و خارجی و بازسازی اعتماد مردم» شمرده‌اند.

پیش از این مصطفی تاجزاده، عضو ارشد دو تشکل اصلاح‌طلب حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، خواستار نامزدی محمد خاتمی و دعوت گسترده از او برای نامزدی شده بود.

او همچنین در یادداشت دیگری که از زندان اوین فرستاد و روز ۵ فروردین منتشر شد، اعلام کرد که از داخل زندان یک «ستاد انتخاباتی نمادین» برای دعوت از محمد خاتمی تشکیل داده است.
XS
SM
MD
LG