لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

هاشمی: انحصارطلبان نمی‌خواهند خواست مردم متحقق شود


اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید انتخاب کسی که «مورد وفاق عموم جامعه و گروه‌ها» باشد، به خودی خود «بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های داخلی و بین‌المللی را رفع می‌کند». وی در عین حال تاکید می‌کند که «انحصارطلبان» در تلاشند مانع از تحقق خواست مردم شوند.

به گزارش پایگاه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، او در دیدار با شماری از نمایندگان دوره قبلی مجلس ایران، گفته است: «اگر اقشار مختلف اجتماع، نمایندگان واقعی و مقبول خود را در صحنه انتخابات حاضر ببینند، نتیجه مورد وفاق عموم جامعه و گروه‌ها خواهد بود.»

به گفته او، «همین وفاق عمومی در ابتدای امر بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های داخلی و بین‌المللی را رفع خواهد کرد.»

در هفته‌های گذشته گمان‌زنی‌هایی درباره احتمال نامزدی محمد خاتمی یا اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده مطرح شده و شماری از چهره‌ها و گروه‌های سیاسی نیز از این دو برای اعلام نامزدی دعوت کرده‌اند.

این انتخابات قرار است کمتر از دو ماه دیگر در ۲۴ خردادماه برگزار شود تا جایگزین محمود احمدی‌نژاد را مشخص کند.

این رئیس جمهور اسبق ایران بار دیگر بر «وضعیت حساس و خطیر کشور در برهه کنونی» تاکید کرده و گفته است: «اکنون سامان یافتن معیشت مردم به یک خواست عمومی و ملی تبدیل شده است.»

آقای هاشمی رفسنجانی ابراز تاسف کرده است که «افراد و جریان‌هایی که شرایط امروز را برای کشور به وجود آورده‌اند، حاضر به پذیرش خطای خود و جبران اشتباهات نیستند».

به گفته او، «انحصارطلبان حتی حاضر نیستند، برای برون‌رفت از مشکلاتی که خود مسبب آن بوده‌اند، زمینه و شرایطی را به وجود آورند تا خواست عموم مردم محقق و افراد و گروه‌های دارای پایگاه مردمی و مقبولیت اجتماعی در عرصه مشارکت عمومی حاضر شوند و از این طریق به تدریج ناکارآمدی‌ها و بی‌تدبیری‌ها از میان برود.»

گزارش این دیدار اکبر هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه ۲۸ فروردین در وبسایت رسمی او منتشر شده است.

یک روز پیش از این در ۲۷ فروردین، وبسایت سحام‌نیوز، گزارش داده بود که آقای هاشمی رفسنجانی در دیدار با شماری از استانداران دولت خود و دولت محمد خاتمی، گفته است رهبر جمهوری اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای به وجود اشکالات در کشور معتقد نیست و اعتمادش به آقای هاشمی رفسنجانی را هم از دست داده است.

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیانیه‌ای که روی وبسایت رسمی اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر شده، این سخنان را تکذیب کرده و نوشته است که این سخنان «تحریف» شده‌اند.

طبق گزارش سحام‌نیوز که مجمع تشخیص مصلحت نظام تکذیب کرده، اکبر هاشمی رفسنجانی گفته است: «سپاه اکنون نبض اقتصاد، و سیاست خارجه و داخله را در دست گرفته و به کمتر از کل کشور راضی نیست».

برپایه آن گزارش او همچنین به ملاقاتی که شب قبل از این دیدار با رهبر جمهوری اسلامی داشته اشاره کرده و گفته است که بر اساس مذاکراتش با آقای خامنه‌ای، نامزد شدن در انتخابات را «به‌صلاح» نمی‌داند.

سحام‌نیوز از اکبر هاشمی رفسنجانی نقل کرده بود که اصلاح وضعیت کشور «بدون هماهنگی آقای خامنه‌ای امکان پذیر نیست.»

با این حال وبسایت سحام‌نیوز، این تکذیبیه دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام را رد کرد و نوشت که پیش از انتشار آن از دو منبع معتبر دیگر تاییدیه آن را گرفته و از درستی گزارشش اطمینان حاصل کرده بود.

این وبسایت تاکید کرده است «در ملاقاتی که بیش از ده استاندار و جمعی از معاونین وزارت کشور دوران سازندگی و اصلاحات حضور داشتند، ذکر مطالبی با این اهمیت، طبیعتا از دید رسانه‌ها پنهان نخواهد ماند.»

تردیدها درباره امکان حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده، همچنان جدی است. در این باره شاخه خارج از کشور سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، از تشکل‌های عمده اصلاح‌طلبان ایران، گفته است: «هیچ نشانه‌ای دال بر اراده حاکمیت برای تجدیدنظر در نحوه اداره کشور و برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک به چشم نمی‌خورد.»
در بیانیه‌ای از این گروه که روز چهارشنبه ۲۱ فروردین در وبسایت‌های خبری نزدیک به اصلاح‌طلبان منتشر شد، آمده است: «در صورت تضمین سلامت انتخابات، شانس پیروزی کاندیدای اجماعی اصلاح‌طلبان بسیار زیاد است. در چنین انتخاباتی اگر این کاندیدا آقای خاتمی باشد، پیروزی قاطع از آن اصلاح‌طلبان خواهد بود.»
با این حال این بیانیه می‌گوید: «متأسفانه هیچ نشانه‌ای دال بر اراده حاکمیت برای تجدید نظر در نحوه اداره کشور و برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک به چشم نمی‌خورد.»
XS
SM
MD
LG