لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

کنگره حزب «اراده ملت» با دخالت پلیس نیمه‌تمام ماند


گزارش ها حاکی است که کنگره حزب «اراده ملت» در تهران با دخالت پلیس، نیمه‌کاره مانده و به هم خورده است. این حزب از تشکل‌های اصلاح‌طلب است.

وبسایت کلمه، که خبرهای مخالفان در ایران را بازتاب می دهد، نوشته است که کنگره حزب اصلاح‌طلب «اراده ملت» روز جمعه ۲۷ بهمن با پیام محمد خاتمی و سخنرانی حسن روحانی آغاز شد اما با «دخالت پلیس امنیت» نیمه‌کاره ماند و پایان یافت.

دبیرکل این حزب، احمد حکیمی‌پور، گفته است که به این برخورد اعتراض دارد و این کنگره مجوز برگزاری از مقامات دولتی داشته است.

او در این باره به روزنامه قانون گفته است: «ما برای برگزاری همایش از وزارت کشور مجوز گرفته بودیم اما ظاهرا وزارت کشور با نیروی انتظامی هماهنگی‌های لازم را انجام نداده بود. از آنجایی‌که وزارت کشور مجوز را به خود ما نداده بود ما مدرکی نداشتیم که به پلیس امنیت نشان بدهیم.»

به گفته او، قرار بوده این کنگره تا ساعت ۵ بعد از ظهر ادامه داشته باشد ولی با دخالت پلیس، در ساعت ۱ بعد از ظهر به کار خود پایان داده و نیمه تمام مانده است.

این کنگره که پنجمین کنگره سراسری حزب «اراده ملت» بود، در محل موسسه الهادی متعلق به هادی غفاری، از روحانیون تندروی سال‌های نخست انقلاب و از حامیان اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر، برگزار می‌شد.

وبسایت کلمه یادآوری کرده است که همایش جبهه پایداری بدون مشکل برگزار شده است در حالی که صولت مرتضوی، معاون سیاسی وزارت کشور، پیش‌تر اعلام کرده بود این تشکل حق فعالیت سیاسی ندارد و به همایش آن مجوزی داده نشده است.

پیام خاتمی و سخنرانی روحانی

کنگره حزب «اراده ملت» با پیام محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، آغاز به کار کرد. او در این پیام از این که این حزب «بعد از وقفه‌ای ناخواسته و تحمیل شده می‌تواند نشست همگانی خود را برگزار کند» ابراز خوش‌وقتی کرد.

آقای خاتمی در این پیام از «فضای خسارت‌بار امنیتی و بدبینی» در ایران انتقاد کرده است.

حسن روحانی که از جمله نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲ شناخته می‌شود، از جمله سخنرانان این کنگره حزب «اراده ملت» بود.

او در سخنان خود با ابراز تاسف از این که احزاب جایگاهی در نظام سیاسی ایران ندارند، گفت: «ما باید از تجریه دیگران برای اداره بهتر جامعه خود استفاده کنیم. فعالیت حزبی یکی از تجربه‌هایی است که دنیای مدرن از آن استفاده و بهره‌برداری کرده است.»

به گفته او «مردم‌سالاری بدون وجود تشکیلات حزبی ناقص خواهد بود.»

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران، با انتقاد از سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد گفت: «رییس جمهوری ایران باید کسی باشد که قدرت ایجاد اجماع در داخل و توان مذاکره با دنیا را داشته باشد.»

او همچنین با انتقاد از کاهش مستمر ارزش پول ملی ایران گفت: «اصحاب کهف یک بار از خواب بیدار شدند و دیدند ارزش پولشان کاهش یافته ولی ما هر روز که از خواب بیدار می‌شویم ارزش پولمان کاهش یافته است».

حزب «اراده ملت» که دخالت پلیس، کنگره آن را نیمه‌تمام گذاشته است، در ماه‌های اخیر دیدارهای متعددی با چهره‌های عمده از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران داشته است.

اکبر هاشمی رفسنجانی سوم بهمن ماه در دیدار با شورای مرکزی حزب «اراده ملت ایران»، گفت دموکراسی «سرنوشت قطعی جوامع امروزی» است و احزاب و انتخابات را دو مولفه جامعه دموکراتیک برشمرد.

به گفته آقای هاشمی، «امروزه اداره جامعه بدون تحزب غیرممکن است و اگر کسی ادعا کند که می‌توان بدون حزب، تشکل و برنامه جمعی جامعه را اداره کرد، سخنی گزاف و از سر بی‌تدبیری زده است.»

محمد خاتمی نیز در دیداری که روز ۳۰ دی ماه با شماری اعضای از این تشکل داشت، از شرايط سياسی کشور در آستانه برگزاری يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری انتقاد کرد و گفت: «امروز تا صحبت از انتخابات آزاد می شود حمله می کنند.»

او در این دیدار بدون اشاره مستقیم به سخنان قبلی نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه درباره این که «مهندسی انتخابات وظیفه سپاه است»، از این سخنان انتقاد کرد و گفت: «انتخابات آزاد يعنی انتخاباتی که مهندسی نشود.»
XS
SM
MD
LG