لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره صلاحیت موسوی و کروبی


سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به نامه سرگشاده علی مطهری که نوشته بود چون میرحسین موسوی و مهدی کروبی محاکمه نشده‌اند رد صلاحیت آنان قانونی نیست، گفته است شورای نگهبان در این باره به رای دادگاه نیاز ندارد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، عباس‌ علی کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاران در این باره گفته است: «احراز صلاحیت بر عهده شورای نگهبان است و نیازمند رای دادگاه و محاکم قضایی نیست.»

آقای کدخدایی گفته است اگر کسی محکومیت قضایی داشته باشد، مورد توجه قرار می‌گیرد و رد صلاحیت می‌شود ولی «این برداشت اشتباهی است که اگر از سوی محاکم قضایی رای صادر نشده، شورای نگهبان نمی‌تواند در مورد صلاحیت تصمیم بگیرد.»

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، شورای نگهبان مرجع نهایی تائید صحت انتخابات در ایران است. در عین حال موضوع نظارت استصوابی این نهاد در تائید یا ردصلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، در دو دهه گذشته از موارد چالش‌برانگیز‌تر در جمهوری اسلامی بوده است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، پیش‌تر گفته بود معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و کسانی که از این معترضان «برائت نجسته‌اند و آنها را تایید کردند» امکان حضور در انتخابات را ندارند. این سخنان دبیر شورای نگهبان، واکنش علی مطهری، نماینده اصولگرا را برانگیخت.

آقای مطهری ۲۵ آذرماه در واکنش به این اظهارات احمد جنتی درباره منع حضور «فتنه‌گران» در انتخابات آینده ریاست جمهوری، در نامه‌ای سرگشاده نوشت که این اظهارات دبیر شورای نگهبان اگر درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی باشد، «وجاهت قانونی» ندارد.

علی مطهری خطاب به احمد جنتی یادآوری کرد میرحسین موسوی و مهدی کروبی «در هیچ دادگاهی در ایران به طور علنی محاکمه نشده‌اند و از خود دفاع نکرده‌اند» و به همین خاطر نیز «مجوز قانونی برای رد صلاحیت آنان وجود ندارد».

آقای مطهری در این نامه خود نوشت این سخنان آقای جنتی در مورد کسانی می‌تواند «وجاهت قانونی» داشته باشد که «جرم آنها در دادگاه صالح اثبات شده و حکم دادگاه موجب محرومیت آنها از حقوق اجتماعی است».

او از دبیر شورای نگهبان خواست به جای صدور این‌گونه احکام شخصی، راه قانون را طی کند.

این روحانی عالی‌رتبه در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد و این حمایت‌های او، یکی از دلایل اعتراض منتقدان به این انتخابات بوده است.

آقای جنتی در مصاحبه‌ای با «مجله آدینه تهران» ارگان خبری ستاد نماز جمعه که روز ۲۴ آذر در خبرگزاری فارس بازتاب یافت، گفته بود، معترضان به انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۳۸۸ یا به گفته او «فتنه‌گران»، «خائن به نظام و مردم» و «مجرم» هستند.
آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و اغلب اصول‌گرایان، اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را «فتنه» می‌خوانند. شماری از این چهره‌ها نیز نامزدهای معترض به آن انتخابات و همچنین اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را «سران فتنه» خوانده‌اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری گذشته، به نحوه برگزاری و نتایج این انتخابات اعتراض کردند. آنان از بهمن ماه ۱۳۸۹ بدون محاکمه در حبس خانگی بوده‌اند.
عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، پیش‌تر در سخنانی در اول آذرماه اعلام «برائت از فتنه و فتنه‌گران» را موجبی برای رفع «بخشی از اتهامات» برخی افراد بر شمرده بود.

با این حال او گفته بود این شورا فارغ از بحث‌های حزبی و جناحی، افراد را به عنوان «شهروند جمهوری اسلامی» نگاه می‌کند.

او همچنین گفته بود: « کسانی که در فتنه ۸۸ دخیل بودند انتظار نداشته باشند کارت دعوتی برای آن‌ها به منظور شرکت در انتخابات ارسال شود. آنها به صورت نظام چنگ زدند و الان برای پذیرش خودشان پیش‌شرط می‌گذارند. این گونه شرط‌ها خلاف عقل، منطبق و اخلاق است.»
XS
SM
MD
LG