لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

وزير امور خارجه روسيه با رهبر مخالفان حکومت سوريه ديدار کرد


وزیر خارجه روسیه با رهبر ائتلاف مخالفان حکومت سوریه دیدار کرده است. در همین حال گزارش‌هایی درباره دیدار احتمالی وزیر خارجه ایران با این رهبر مخالفان سوری منتشر شده است.

به گزارش رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و احمد معاذ خطیب، رهبر ائتلاف مخالفان حکومت بشار اسد، روز شنبه ۱۴ بهمن دیدار کرده‌اند.

این دیدار در حاشیه اجلاس سالانه امنیتی مونیخ صورت گرفته است.

طبق این گزارش، آقای خطیب بعد از این دیدار گفته است که روسیه صریحا از او دعوت کرده است برای مذاکرات بیشتر به مسکو برود.

آقای معاذ همچنین تصریح کرده است: «روسیه دیدگاه خاص خود را دارد ولی از مذاکرات استقبال می‌کند تا از بحران فعلی در سوریه کاسته شود و جزئیات زیادی وجود دارد که باید درباره آنها حرف بزنیم.»

خبرگزاری روسی ریانووستی نیز گزارش داده که آقای لاوروف پس از این دیدار گفته است روسیه همچنان امیدوار است که مخالفان دولت سوریه مذاکره با دولت ملی این کشور را آغاز کنند.

آقای لاوروف گفته است که معاذ خطیب از گفت و گو با دولت سوریه حمایت می‌کند. وزیر خارجه روسیه از این موضع رهبر ائتلاف مخالفان بشار اسد استقبال کرده است.

او گفته است: «با در نظر گرفتن این نکته که ائتلاف مخالفان دولت سوریه بر پایه رد هرگونه مذاکره با دولت این کشور شکل گرفته است، حمایت خطیب از مذاکره با دولت گام بسیار مهمی است.»

وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده است که «واقع‌بینی» پیروز شود.

ساعاتی پیش از این دیدار، روسیه و سازمان ملل گزارش‌ها درباره برگزاری نشست چهارجانبه بین مقام‌های آمريکا، روسيه، نماینده سازمان ملل و رئيس ائتلاف ملی مخالف حکومت سوريه در حاشیه کنفرانس امنيتی مونيخ را رد کرده بودند.

طبق همین گزارش‌های قبلی، اعلام آمادگی معاذ خطيب برای گفت‌و‌گو با مقام‌های دولتی سوريه، انتقاد چهره‌‌های مخالفان سوری را بر انگیخته بود و در واکنش به این اعتراض‌ها، معاذ خطيب اعلام کرده بود اين اعلام آمادگی، موضع شخصی او است.

ائتلاف ملی سوريه تاکنون اعلام کرده است که تنها پس از برکناری بشار اسد از قدرت حاضر به مذاکره درخصوص تغییرات سیاسی در سوریه است.

آمريکا اين موضع را تاييد کرده است اما روسيه اصرار دارد که کناره‌گيری اسد از قدرت نبايد پيش شرطی برای مذاکرات سياسی برای حل و فصل بحران سوريه مطرح شود. در این زمینه ایران نیز تاکنون موضعی مشابه سوریه داشته است.

حدود یک ماه پیش در ۹ دی ماه وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف پس از دیدار با اخضر ابراهیمی در مسکو تاکید کرده بود که برکناری بشار اسد نمی‌تواند از پیش‌شرط‌های مذاکرات باشد. او گفت امتناع مخالفان سوری از مذاکره با دولت سوریه، یک «بن‌بست» ایجاد کرده است.

یک روز پیش از این در ۸ دی ماه روسيه برای نخستين بار از معاذ خطيب، رئيس ائتلاف ملی نيروهای اپوزيسيون سوريه، برای سفر به مسکو و انجام گفت‌و‌گو با نظام بشار اسد رئيس جمهور سوريه دعوت کرد. اين دعوت به‌سرعت از سوی اپوزيسيون سوريه رد شد.

معاذ خطيب،‌ رئيس اين ائتلاف در مصاحبه با شبکه تلويزيونی الجزيره گفت که کناره‌گيری بشار اسد از قدرت، شرط اصلی مذاکرات است.

آقای لاوروف در واکنش به این اظهارات آقای خطیب گفت: «من متوجه‌ام که آقای خطیب، چندان به سیاست مسلط نیست و شاید به نفع او باشد که موضع ما را از خود ما بشنود، نه از رسانه‌ها.»

طبق این گزارش وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه ۱۴ بهمن همچنین دیدار جداگانه ای با اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه داشته است. آقای لاوروف در این دیدار از تلاش‌های آقای ابراهیمی برای یافتن راه حل صلح آمیز مورد قبول دو طرف در زمینه حل بحران جاری سوریه حمایت کرده است.

در همین حال منابع خبری از این خبر داده‌اند که قرار است علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران نیز با معاذ خطیب دیدار کند. احتمال برگزاری این دیدار هنوز از سوی ایران تایید نشده است.

جلیلی در دمشق

در حال حاضر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در سوریه به سر می‌برد. او در این سفر دیگر خود به دمشق، بر حمایت جمهوری اسلامی از «گفت‌وگوی ملی» درسوریه و مخالفت با مداخله خارجی در بحران این کشور تاکید کرده است. او قرار است با بشار اسد هم دیدار کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید جلیلی به سفری سه‌روزه به دمشق رفته و در جریان این سفر تاکنون با وائل حلقی نخست‌وزیر سوریه و همین‌طور علی حیدر وزیر «آشتی ملی» آن دیدار کرده است.

طبق این گزارش، آقای جلیلی روز شنبه ۱۴ بهمن در هنگام ورود به دمشق در جمع خبرنگاران سوریه را «پیشانی جهان اسلام و دژ مستحکم» در مقابل اسرائیل خوانده و بر حمایت جمهوری اسلامی از شکل‌گیری «گفت‌وگوی ملی» در این کشور تاکید کرده است.

سعید جلیلی همچنین گفته است: «جهان اسلام اجازه تعرض دشمنان به سوریه را نمی‌دهد.» او در عین حال از دولت‌های عربی خواسته است برای کاهش «فشارهای تحمیلی» بر مردم سوریه همکاری کنند.

آقای جلیلی گفته است چون مردم سوریه در چند دهه اخیر «حامی مقاومت» در مقابل اسرائیل بوده است، «دشمنان» در دو سال اخیر خواسته‌اند از این مردم انتقام بگیرند و به همین خاطر زیرساخت‌های اقتصادی سوریه را هدف قرار داده‌اند و «بدترین تحریم‌ها را علیه این کشور تحمیل کرده‌اند».

طبق این گزارش قرار است آقای جلیلی فردا یک‌شنبه ۱۵ بهمن با بشار اسد رئیس جمهور و ولید معلم وزیر خارجه سوریه نیز دیدار کند و سپس به تهران باز گردد.
XS
SM
MD
LG