لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

تاجزاده: رهبر اجازه دهد درباره رابطه با آمریکا بحث شود


مصطفی تاجزاده در یادداشتی خواستار رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی چهره‌های حکومتی و همچنین امکان ارائه نظرات صاحبان دیدگاه‌های متفاوت در زمینه مذاکره با آمریکا شده است.

به گزارش وبسایت نوروز، مصطفی تاجزاده در یادداشتی که از زندان اوین فرستاده و روز هشتم اسفند منتشر شده، نوشته است که رهبر جمهوری اسلامی، «باید اجازه دهد این امکان برای صاحبان دیدگاه‌های متفاوت فراهم شود که بتوانند نظریات خود را در رسانه‌ها و حداقل در مطبوعات داخلی ارائه کنند تا جناح حاکم با استفاده از همه دیدگاه‌ها و با معقول‌ترین شکل ممکن با مسئله مواجه شود.»

به نوشته این عضو ارشد دو تشکل اصلاح‌طلب حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که از خرداد ۸۸ در بازداشت به سر میبرد، «یکی از وجوه آزادی سیاسی و یکی از مهم‌ترین حقوق اساسی مردم بحث آزاد درباره مهم‌ترین مسائلی است که بیشترین تأثیر را بر سرنوشت کشور می‌گذارد.»

مصطفی تاجزاده نوشته است: «زشت است که در مورد مسائل کوچک، بحث‌های مفصلی در رسانه صورت می‌گیرد در حالی که سخن‌ راندن از مسائل مهم خط قرمز تلقی می‌شود.»

با بالاگرفتن چالش بر سر برنامه هسته‌ای ایران و همچنین پیشنهاد اخیر معاون اول رئیس جمهور آمریکا جو بایدن برای مذاکره تهران و واشنگتن، موضوع رابطه ایران و آمریکا باز هم به میان مباحثات سیاسی آمده است.

در حالی که رييس جمهوری و وزير امور خارجه ايران از پيشنهاد مذاکره معاون رئيس جمهوری آمريکا استقبال کردند، آيت‌الله علی خامنه‌ای روز ۱۹ بهمن، گفت‌وگو ميان ايران و آمريکا را به شدت رد کرد و گفت که «عده‌ای از روی ساده‌لوحی يا غرض از پيشنهاد مذاکره آمريکا خوشحال می‌شوند.»

رهبر جمهوری اسلامی که در جمع گروهی از فرماندهان و نیروهای نظامی ارتش ایران سخن می‌گفت، تاکید کرد که «مذاکره مشکلی را حل نمی کند».

ایران و آمریکا در سه دهه گذشته رابطه دیپلماتیک با یکدیگر نداشته‌اند. رهبر جمهوری اسلامی بارها با مذاکره مستقیم ایران و آمریکا مخالفت کرده و گفته است که هر زمان خود صلاح بداند اجازه این مذاکرات را خواهد داد.

پیش از این در ۲۶ دی ماه هفت نماینده دوره‌های گذشته مجلس ایران در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور آمریکا، رهبر جمهوری اسلامی و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیشنهادهایی درباره حل پرونده هسته‌ای ایران مطرح کردند و از جمله خواستار مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شده‌اند.

این هفت نفر که اکنون در خارج از کشور به سر می‌برند، نوشتند: «در این مقطع گفت‌وگوهای دوجانبه و شفاف بین دولت‌های ایران و آمریکا در خصوص مساله هسته‌ای ایران را مفید و موثر دانسته و از آن دفاع می‌کنیم».

دو هفته پیش این نامه، در ۱۴ دی ماه شش فعال سیاسی ملی‌-مذهبی در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی نوشتند که شرایط برای مذاکره احتمالی با آمریکا «به نفع ایران نیست» و ایران باید پس از برگزاری «یک انتخابات آزاد» به پای میز مذاکره برود.

این شش چهره عمده جریان سیاسی ملی‌مذهبی ایران در نامه مفصل خود به آیت‌الله علی خامنه‌ای نوشتند: «به غرب باج ندهید ولی حق مردم ایران را پرداخت کنید».

آیت‌الله خامنه‌ای از نزدیکان خود شروع کند

مصطفی تاجزاده در بخشی دیگر از یادداشت خود از اظهارات اخیر آیت‌الله خامنه‌ای استقبال کرده است که «سرانجام برای نخستین بار، اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی گروه خوارج‌مسلک انصار حزب‌الله در حمله به شخصیت‌ها و اجتماعات مردمی را محکوم کرد».

معاون سیاسی وزیر کشور دولت محمد خاتمی ابراز امیدواری کرده است: «مانند قتل‌های زنجیره‌ای که پس از هشدار علنی رهبری قطع شد، این مسئله [حمله به شخصیت‌ها و اجتماعات] نیز برای همیشه حل شود.»

تاجزاده درباره انتقاد آیت‌الله خامنه‌ای از «بد اخلاقی‌ها» در اشاره به افشاگری‌های اخیر بین مقامات جمهوری اسلامی، یادآوری کرده است: «هتاک‌ترین عناصر و رسانه‌ها در بین نیروهای مسلمان، نزدیک‌ترین آنها به رهبری هستند و ایشان تا به حال هیچ تذکر علنی به آنان نداده است.»

به نوشته این زندانی سیاسی، «اگر روش آقای احمدی‌نژاد غلط است، روش کیهان از این هم غلط‌تر و غیراخلاقی‌تر است... نیز با کمال تأسف بداخلاق‌ترین و بددهن‌ترین‌ مداحان و طلبه‌های تازه به دوران رسیده، پای ثابت سخنرانی‌های بیت رهبری هستند. از برخی نمایندگان ایشان در سپاه و از فرماندهان مداخله‌گر در امور سیاسی نام نمی‌برم که کاری جز پراکندن تخم کینه و نفرت در جامعه ندارند.»

مصطفی تاجزاده نوشته است: «اگر رهبری واقعاً با بداخلاقی و ایراد اتهامات اثبات‌نشده به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مخالف است، باید علناً همگان را و به ویژه منسوبان و منتسبان خود را نهی کند.»

او همچنین با اشاره به تأکید رهبر جمهوری اسلامی بر مبارزه با فساد اقتصادی از او خواسته است به قوه قضائیه دستور دهد «هرچه سریع‌تر به پرونده [سعید] مرتضوی و فاضل لاریجانی از یک طرف و اتهامات مالی محمدرضا رحیمی و جواد لاریجانی و دیگر منسوبان حکومتی از سوی دیگر رسیدگی کند تا معلوم شود این مبارزه با فساد، همگان را در برمی‌گیرد و گزینشی عمل نمی‌شود».
XS
SM
MD
LG