لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۹

تصویب معاهده کنترل سلاح‌های متعارف در مجمع عمومی سازمان ملل


مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع «معاهده کنترل سلاح‌های متعارف» را تصویب کرد. هفته پیش ایران، کره شمالی و سوریه مانع از تصویب این معاهده شده بودند.

به گزارش رویترز از مقر سازمان ملل، «معاهده کنترل سلاح‌های متعارف» با ۱۵۴ رای موافق، ۳ رای منفی و ۲۳ رای ممتنع در مجمع عمومی سازمان ملل رای آورده است. این مجمع، ۱۹۳ عضو دارد.

هدف اصلی این معاهده، جلوگیری از تجارت غیرقانونی اسلحه اعلام شده است. برآورد می‌شود تجارت اسلحه در جهان، ۷۰ میلیارد دلار ارزش داشته باشد. این معاهده شامل اسلحه سبک تا اسلحه سنگین همچون تانک‌، هواپیما و ناو جنگی می‌شود.

بر اساس این معاهده سعی بر آن است تا از نقض حقوق بشر و قوانین بشر دوستانه و همچنین دستیابی تروریست‌ها به تسلیحات جلوگیری شود.

ایران، سوریه و کره شمالی در رای‌گیری امروز سه‌شنبه ۱۳ فروردین هم به این معاهده رای منفی دادند.

هفته پیش در کنفرانس تنظیم پیش‌نویس معاهده، اعتراض این سه کشور مانع از این شد که این معاهده با اجماع به تصویب برسد. کشورهای حامی معاهده آن را به بان گی مون دبیرکل سازمان ملل ارجاع دادند تا با رای‌گیری در مجمع عمومی به تصویب برسد.

برای این که این معاهده به اجرا درآید باید دست‌کم ۵۰ کشور به آن بپیوندند. ۹۰ روز بعد از رسیدن تعداد کشورهای عضو معاهده به حد نصاب، رعایت مفاد این معاهده برای آنها الزامی خواهد شد.

بر اساس این معاهده، کشورهای صادرکننده نمی‌توانند برخلاف ممنوعیت‌های تسلیحاتی اسلحه صادر کنند و از اسلحه صادراتی نباید برای نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و تروریسم استفاده شود. بعلاوه شرکت‌های سازنده باید از راه یافتن تولیدات خود به بازار سیاه جلوگیری کنند.

آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده اسلحه در جهان به شمار می‌رود. روسیه، چین، آلمان، ‌بریتانیا و فرانسه نیز از دیگر صادرکنندگان بزرگ سلاح‌های متعارف هستند.

چین و روسیه که از تولیدکنندگان عمده اسلحه در جهان هستند، از جمله کشورهایی بودند که در کنار کوبا، ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه به «معاهده کنترل سلاح‌های متعارف» رای ممتنع دادند. شماری از کشورها از این معاهده انتقاد کرده بودند که بیشتر به نفع دولت‌های صادرکننده اسلحه است تا دولت‌های واردکننده.

ایالات متحده، بزرگ‌ترین صادرکننده اسلحه در جهان، هفته پیش اعلام کرده بود که از این معاهده حمایت می‌کند. اتحادیه اسلحه ملی در آمریکا، گروه لابی قدرتمند آمریکایی که حامی اسلحه است، با این معاهده مخالفت کرده بود.

این اتحادیه با «معاهده کنترل سلاح‌های متعارف» مخالفت کرده و قول داده است جلوی تصویب آن را در سنای آمریکا بگیرد. اتحادیه اسلحه ملی می‌گوید این معاهده ، حقوق شهروندان آمریکا برای داشتن اسلحه را محدود می‌کند. دولت ایالات متحده این حرف را رد کرده است.

ایران از این معاهده انتقاد کرده است که «پر از ایراد و راه‌های فرار» است. کره شمالی نیز آن را نامتوازن خوانده است. دولت سوریه هم به این معاهده انتقاد کرده است چون به گفته مقامات این کشور، مانع از مسلح‌شدن تروریست‌ها و نهادهای نظامی غیردولتی نمی‌شود. شورای امنیت سازمان ملل ایران را تحریم تسلیحاتی کرده است.

حکومت سوریه از شورشیان سوری که در دو سال گذشته در این کشور شکل گرفته‌اند، به عنوان تروریست یاد می‌کند و دولت‌های خارجی را به تسلیح این گروه‌ها متهم کرده است.
XS
SM
MD
LG