لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

صلحبانان سازمان ملل در سوریه آزاد شدند


یکی از اعضای گروه «شهدای یرموک» در مقابل یکی از خودروهای صلح‌بانان سازمان ملل
یکی از اعضای گروه «شهدای یرموک» در مقابل یکی از خودروهای صلح‌بانان سازمان ملل
گروهی از صلحبانان سازمان ملل که از سه روز پیش در جنوب سوریه توسط گروهی از شورشیان مخالف حکومت به گروگان گرفته شده بودند، آزاد شده و به اردن رفته‌اند.

به گزارش رویترز، این صلحبانان روز شنبه ۱۹ اسفند آزاد شده و به اردن رفته‌اند. گروهی از شورشیان سوری به نام «شهدای یرموک» این پاسداران صلح سازمان ملل را روز چهارشنبه ۱۶ اسفند در بلندی‌های جولان در نزدیکی مرز اسرائیل گروگان گرفته بودند.

یکی از سخنگویان این گروه از شورشیان گفته است همه این صلحبانان که فیلیپینی هستند، از نظر جسمی در شرایط خوبی هستند.

گروهی از شورشیان سوری به نام «شهدای یرموک»، این گروه از پاسداران صلح سازمان ملل را در بلندی‌های جولان در نزدیکی اسرائیل به گروگان گرفته بودند.

این شورشیان گفته بودند که هدفشان از این گروگان‌گیری، خروج نیروهای دولتی سوریه و توقف آتشباری آنها بر آن منطقه بوده است.

به گزارش رویترز، دولت اردن درباره انتقال این صلح‌بانان به خاک خود غافلگیر شده است.

پیش‌تر انتظار می‌رفت که فرستاده سازمان ملل این ماموران را تحویل بگیرد و احتمالا به دمشق ببرد. حکومت سوریه نیز درباره نحوه انتقال آنان به اردن ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

وزارت خارجه سوریه گفته است این اقدام می‌تواند «تروریست‌ها را برای تکرار این اتفاق‌ها تشویق کند» و اضافه کرده است سوریه کاملا به تعهداتش درباره تامین امنیت صلح‌بانان پایبند است.

صبح روز شنبه آتش‌بس کوتاهی برقرار شد تا به آزادشدن این صلح‌بانان فرصت داده شود. رویترز از قول شورشیان نوشته است هرچند این آتش‌بس دو ساعته ظهر روز شنبه و پیش از آزادی آنان تمام شد ولی آرامش نسبی برقرار ماند تا شورشیان این گروگان‌ها را به اردن ببرند.

گروگان‌گیر‌ها گفته بودند که صلح‌بانان سازمان ملل متحد «مهمان» آنها هستند.

«ارتش آزاد سوریه»، از گروه‌های عمده شورشی در سوریه، این گروگان‌گیری را محکوم کرده بود. سالم ادریس، فرمانده این گروه نظامی گفته بود که برای آزادی این صلح‌بانان هر کاری بتواند انجام می‌دهد.

بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، این گروگان‌گیری را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری آنان شده بود. او از آزادی این صلح‌بانان استقبال کرده است اما از «همه طرفین» خواسته است به «آزادی تحرک صلح‌بانان سازمان ملل و امنیت و مصونیت این پرسنل» احترام بگذارند.

روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی تمامی این گروگان‌ها شده بود.

بر اساس گزارش‌ها سازمان ملل روز جمعه ۱۸ اسفند قصد داشت این ماموران صلح‌بان را از گروگان‌گیرها تحویل بگیرد ولی به دلیل ادامه درگیری‌ها بین نیروهای دولتی سوریه و شورشیان، ناچار شد این ماموریت را متوقف کند.

در همین حال جوزفین گوریرو، سخنگوی اداره عملیات حفظ صلح سازمان ملل متحد، می‌گوید که روز جمعه نیروهایی به منطقه فرستاده شده بوند تا گروگان‌ها را تحویل بگیرند اما «به دلیل تاریک شدن هوا، ادامه این عملیات خطرناک ارزیابی شد».

در چند ماه گذشته درگیری‌هایی در دامنه‌های شرقی بلندی‌های جولان بین نیروهای وفادار به بشار اسد و شورشیان مخالف او در جریان بوده است.

بلندی‌های جولان از مواضع جغرافیایی مورد اختلاف بین سوریه و اسرائیل است. اسرائیل بخش وسیعی از این بلندی‌ها را در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد.

بر اساس توافق‌نامه‌ای با وساطت ایالات متحده در سال ۱۹۷۴، اسرائیل و سوریه به تعداد محدودی از تانک‌ها و نیروهای صلح‌بان سازمان ملل اجازه داده‌اند که در محدوده ۲۰ کیلومتری محل اختلاف مستقر شوند.
XS
SM
MD
LG