لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

هشدار واشینگتن به آمریکایی‌ها؛ از دفاتر دیپلماتیک در ترکیه دوری کنید


یکی از زخمی‌های انفجار روز جمعه در آنکارا
یکی از زخمی‌های انفجار روز جمعه در آنکارا
وزارت خارجه آمریکا با تایید یک حمله تروریستی در مقابل سفارت ایالات متحده در آنکارا به شهروندان آمریکایی توصیه کرده است، در سرتاسر ترکیه از دفاتر دیپلماتیک آمریکا دوری کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشییتدپرس، مقامات ترک گفته‌اند یک نفر مظنون به حمله انتخاری، یک بمب را در مقابل سفارت آمریکا منفجر کرده است و در جریان این انفجار خود او و یک نفر دیگر را در محل ایست بازرسی کشته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ویکتوریا نولاند گفته است که این انفجار ساعت ۱:۱۵ بعد از ظهر به وقت محلی در اطراف سفارت این کشور در پایتخت ترکیه رخ داده است.

او در بیانیه‌ای گفته است: «ما تایید می‌کنیم که یک انفجار تروریستی در یک ایست بازرسی در نزدیکی محوطه سفارتخانه ما در آنکارا رخ داده است.»

به گفته خانم نولاند، مقامات آمریکایی در تماس با پلیس ترکیه هستند که برآورد کاملی از خسارات و تلفات این انفجار به دست آورند و تحقیقات را در این باره آغاز کنند.

سفیر آمریکا در ترکیه، فرانسیس ریچیاردون گفته است قربانی دیگر این انفجار، یکی از نگهبانان سفارتخانه بوده است.

هیچ آمریکایی‌ای در این انفجار زخمی نشده است.

آقای ریچیاردون گفته است دست‌کم یک شهروند ترک در این انفجار زخمی شده است و احتمالا نگهبانان دیگری هم زخمی شده‌اند.

او تاکید کرده است: «سفارتخانه آمریکا در امنیت است».

یکی از مجروحان، دیدم تونچای، یک زن روزنامه‌نگار شناخته‌شده در ترکیه است که ۳۸ سال سن دارد و گزارش شده است که «در شرایط وخیمی نیست».

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته اما معمر گولر، وزیر کشور، گفته است «اطلاعات اولیه» که به دست پلیس رسیده است نشان می‌دهد این انفجار به یک گروه چپ شبه‌نظامی در ترکیه ارتباط دارد. او جزئیات بیشتری در این باره مطرح نکرده است.

در همین حال یک مقام پلیس ترکیه به خبرگزاری آسوشییتدپرس گفته است به احتمال زیاد بمبگذار مظنون به عضویت در گروه «جبهه آزادی خلق انقلابی» است که در ترکیه غیرقانونی اعلام شده است. این مقام پلیس به شرط افشانشدن نامش این اطلاعات را داده چون مجاز به سخن‌گفتن در این باره نبوده است.

این گروه از سوی ایالات متحده به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود ولی در سال‌های اخیر نسبتا تحرکی نداشته است.

فرحات بوراتف، سردبیر تلویزیون سی‌ان‌ان ترک، گفته است شاهدان عینی دیده‌اند که افرادی وارد اتاق بازرسی سفارت آمریکا شده‌اند و سپس این انفجار رخ داده است. به گفته این روزنامه‌نگار ترک، دیپلمات‌های آمریکایی در ترکیه همواره تحت حفاظت امنیتی شدید بوده‌اند.

سفیر ایالات متحده در ترکیه گفته است که انفجار امروز نشان می‌دهد این دو کشور از تروریسم رنج می‌برند و بعد از وقوع چنین حوادثی، «آمریکا و ترکیه مصمم‌تر می‌شوند که به همکاری در مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهند».

نخست‌وزیر ترکیه، رجب طیب اردوغان، نیز این حمله را محکوم کرده و گفته است که این انفجار برای به‌هم‌زدن «آرامش و موفقیت» ترکیه بوده و نشان‌دهنده نیاز به همکاری بین‌المللی در مبارزه با تروریسم است.

وزارت خارجه آمریکا به شهروندان این کشور هشدار داده است که از رفتن به کنسولگری‌های آمریکا در استانبول و آدانا نیز تا اطلاع ثانوی خودداری کنند و در وبسایت وزارت خارجه اطلاعات خود را ثبت کنند.

در بیانیه‌ای که کنسولگری آمریکا در استانبول منتشر کرده، آمده است: «وزارت خارجه به شهروندان آمریکایی که در ترکیه در سفر هستند یا اقامت دارند توصیه می‌کند مراقب خشونت‌های احتمالی باشند».

این بیانیه توصیه کرده است شهروندان آمریکایی از تظاهرات و تجمع‌های عمده هم دوری کنند؛ چون «حتی تظاهرات مسالمت‌آمیز نیز می‌تواند به درگیری و وقوع خشونت منجر شود».

اماکن دیپلماتیک ایالات متحده در کشورهای مختلف جهان تاکنون هدف حملات و عملیات‌های تروریستی متعددی قرار گرفته‌اند.

یکی از آخرین این حملات به ۱۱ سپتامبر سال جاری و شهر بنغازی لیبی بازمی‌گردد که طی آن سفیر و سه کارمند ایالات متحده لیبی جان باختند.

مقامات ایالات متحده در ابتدا اعلام کردند که حادثه بنغازی واکنشی بلافاصله به انتشار فیلم ضداسلامی «معصومیت مسلمانان» در وب‌سایت یوتیوب بود که در آمریکا ساخته شده است.

اما گزارش‌های بعدی حکایت از آن داشت که حمله بنغازی عملیاتی برنامه‌ریزی‌شده از قبل بوده و توسط نیروهای شبه‌نظامی نزدیک به گروه القاعده انجام گرفته است.
XS
SM
MD
LG