لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای آمریکا


سنای آمریکا به تشدید تحریم‌ها علیه ایران رای مثبت داد. این تحریم‌ها بخش انرژی اقتصاد ایران و کشتیراتی و بندرها را هدف می‌گیرد و از جمله شامل انتقال طلا از ترکیه به ایران می‌شود. کاخ سفید با اعمال این تحریم‌ها بر ایران مخالف بوده است.
این بسته تحریمی که روز جمعه ۱۰ آذر در سنا به رای گذاشته شد و تصویب شد، در راستای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی به دلیل برنامه هسته‌ای‌اش وضع شده‌اند. این تحریم‌ها قرار است ضمیمه لایحه جامع دفاعی آمریکا شود.
این تحریم‌ها را سناتور باب منندز سناتور دموکرات و مارک کرک سناتور جمهوری‌خواه پیشنهاد داده‌اند و با رای همه حاضران و بدون رای مخالف در سنا تصویب شد.

مارک دوبویتس، متخصص تحریم و مدیر بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» در واشینگتن که از حامیان اعمال فشار بیشتر بر ایران است، پیشتر گفته بود که دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از این تحریم‌های شدیدتر حمایت می‌کنند و «هدف آنان کشیدن اقتصاد ایران به لبه فروپاشی است».

آقای دوبویتس می‌گوید: «صرفا در آن صورت است که می‌توان اثربخشی سیاست تحریمی دولت آمریکا علیه ایران را آزمود. زمین‌گیر شدن اقتصاد ایران، عزم رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای را خرد می‌کند و آنها را وادار می‌کند به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی عمل کنند.»

به گزارش آسوشییتدپرس کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، آیپک، که از قوی‌ترین لابی‌های نزدیک به اسرائیل در آمریکاست، در نامه‌ای به قانون‌گذاران آمریکایی از آنان خواسته بود از این طرح حمایت کنند.
این بسته تحریمی به رئیس جمهور ایالات متحده باراک اوباما اختیار وضع این تحریم‌ها را می‌دهد و او ۹۰ روز از زمان تصویب این فرصت دارد آن را عملی کند. در عین حال اختیار لغو این تحریم‌ها بر اساس امنیت ملی آمریکا به رئیس‌جمهور ایالات متحده داده شده است.
این بسته تحریمی، حوزه‌های انرژی، مدیریت بنادر، شرکت‌های بیمه، کشتیرانی و کشتی‌سازی ایران را مورد هدف قرار می‌دهد. این تحریم‌ها همچنین فروش فلز‌های گران‌بها و دیگر فلز‌های دارای کاربرد صنعتی مانند گرافیت، فولاد و آلومینیوم را نیز ممنوع می‌کند.
این تحریم‌ها صدا و سیمای جمهوری اسلامی و رئیس کنونی آن عزت‌الله ضرغامی را نیز به دلیل نقض حقوق بشر از طریق پخش اعتراف‌های اجباری و نمایش دادگاه‌ها، در فهرست سیاه قرار می‌دهد، دارایی‌های آنان را مصادره می‌کند و همچنین مانع مراودات اقتصادی دیگران با صدا و سیما و رئیس آن می‌شود.
آمریکا و دیگر کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که برنامه هسته‌ای‌اش احتمالا ابعاد نظامی نیز دارد. ایران همواره این اتهام را رد کرده و گفته است برای تولید انرژی و مصارف صلح‌آمیز در پی انرژی هسته‌ای است.
باب منندز، سناتور دموکراتی که از طراحان اصلی‌ این تحریم‌های جدید است، پیشتر درباره لزوم و اهمیت این تحریم‌ها گفته بود: «تحریم‌های آمریکا تاکنون تاثیر بالقوه‌ای داشته‌اند اما ایران همچنان به فعالیت خود برای تولید سلاح‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد.»

آقای منندز گفته است آمریکا می‌خواهد با تحریم‌های جدید این پیام را بفرستد که ایران نمی‌تواند همین‌طوری ما را معطل نگه دارد.
آقای کرک، دیگر سناتور فعال در پیشنهاد این تحریم‌های جدید، گفته است این تحریم‌های جدید «فشار اقتصادی را بر حکومت ایران به شدت افزایش می‌دهد و پیام محکمی به مردم ایران می‌فرستد که پشتیبان آنها هستیم.»
تحریم‌های جدید غذا، محصولات کشاورزی، دارو، تجهیزات پزشکی‌ و کمک‌های انسان دوستانه را در بر نمی‌گیرند. علاوه بر این، این تحریم‌ها همانند تحریم‌های سابق برای کشور‌هایی‌ که خرید نفت از ایران را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند معافیت در نظر می‌گیرد. فروش گاز نیز در صورتی‌ که وجوه پرداختی در یک حساب بانکی‌ نگهداری شوند و فقط برای تجارت مجاز مورد استفاده قرار گیرند، میسر خواهد بود.
از دیگر محدودیت‌های اعمال شده توسط تحریم‌های جدید، ممنوعیت صدور بیمه‌ در حوزه‌های کشتیرانی، کشتی‌سازی، انرژی، و برای دیگر افراد و نهاد‌هایی‌ است که توسط آمریکا مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شناسایی شده‌اند.
به گفته مارک دوبوویتز، مدیر «بنیاد دفاع از دموکراسی‌»، بسته تحریمی جدید از جمله به منظور توقف انتقال طلا از ترکیه به ایران تهیه و تنظیم شده است.

با این حال وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه می‌گوید که از نظر او اگر آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را گسترده‌تر کند، باز هم مشکلی برای ترکیه و از جمله تجارت «گاز در برابر طلا» وجود نخواهد آمد.

آنکارا تایید کرده است که جمهوری اسلامی با پولی که از ترکیه بابت فروش گاز دریافت می‌کند، طلا خریده و آن را به ایران منتقل می‌کند، اما معتقد است که در خصوص امکان تداخل این اقدام با رویکرد آمریکا علیه ایران «نگرانی‌ای وجود ندارد».
به گزارش رویترز، بر پایه این بسته تحریمی جدید، امکان خرید گاز از ایران تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که خریداران مبلغ مربوط این خرید را در حسابی نگهداری کنند تا ایران بتواند از این پول برای خرید کالاها و خدمات مجاز شمرده شده از سوی آمریکا استفاده کند.
در اثر تحریم‌هایی که تاکنون از سوی آمریکا و اروپا وضع شده، صادرات نفت ایران به شدت تحت فشار قرار گرفته است و طبق داده‌های رسمی، خریداران عمده نفت ایران تحت تأثیر تحریم‌ها واردات نفتی از ایران را کاهش داده‌اند.
XS
SM
MD
LG