لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

افزایش فشار آمریکا بر شرکت‌ها برای رعایت تحریم‌ ایران


برای افزایش فشار بر تهران، ایالات متحده بنا دارد شرکت‌هایی را که به ناوگان نفتی ایران کمک می‌کنند تا تحریم‌ها دور بزنند، مشمول مجازات قرار بدهد.

یک مقام در وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفته است این هفته با دولت مالزی و مدیران شرکت‌ها در این کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

رویترز می‌گوید طبق تحقیقات این خبرگزاری در سال گذشته دو نفتکش در بندر منطقه آزاد لوبان مالزی لنگر گرفته‌اند که میلیون‌ها بشکه نفت ایران را در خود ذخیره دارند.

این مقام آمریکایی به رویترز گفته است این دو نفتکش همچنان بدون بیمه و بدون خدمه در این بندر لنگر انداخته است. او جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرده است.

این مقام آمریکایی که نامش در گزارش رویترز ذکر نشده، گفته است: «مخفی‌کردن مبدا نفت خامی که از ایران می‌آید یا حمل نفت خام ایران به یک کشور که از تحریم‌ها معاف نشده باشد، یک تخطی است که می‌تواند سبب تحریم شرکت‌ها شود».

این مقام وزارت خارجه ایالات متحده نامی از شرکت‌های مورد نظر نبرده اما گفته است: «ما فعالانه به دنبال شرکت‌های متعددی هستیم که در آنها شواهدی از نقض احتمالی تحریم‌ها را می‌بینیم و در پی هدف‌گرفتن شرکت‌هایی هستیم که در چنین فرآیندی دست داشته باشند.»

غرب برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های اقتصادی سختی را علیه جمهوری اسلامی به اجرا درآورده است. تحریم‌های نفتی و خودداری شرکت‌های بیمه غربی از ارائه بیمه به تانکرهای حامل نفت ایران موجب شده است تا صادرات نفت ایران که در اواخر سال ۲۰۱۱ به ۲.۲ میلیون بشکه در روز می‌رسید، به شدت کاهش یابد.

ایران برای ۸۰ درصد از درآمدهای خود به صادرات نفت وابسته است.

همزمان در روز ۱۲ بهمن ماه خبرگزاری رویترز گزارش داد که صادرات نفت ایران در ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ افزایش یافته و به بالاترین میزان از زمان اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران رسیده است.

خبرگزاری رویترز بر اساس اظهارات دو منبع آگاه به صنعت نفت و کشتیرانی و همچنین داده‌های نفتی خود، گزارش کرد که صادرات نفت ایران در دسامبر سال ۲۰۱۲ به ۱.۴ میلیون بشکه نفت در روز رسیده است.

بدترین رکورد ایران از زمان به اجرا درآمدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران متعلق به ماه سپتامبر است که صادرات نفت ایران کمتر از ۹۰۰ هزار بشکه در روز بود.

منابع آگاه به صنعت نفت دلیل این افزایش صادرات را «بالا رفتن سطح تقاضا، افزایش تانکرهای نفتی ایران و همچنین یافتن راهی از سوی خریداران نفت ایران برای بیمه تانکرهای نفت» می‌دانند. این منابع با این حال معتقدند که صادرات نفت ایران بار دیگر در ماه ژانویه کاهش خواهد یافت.

باراک اوباما در ۱۳ دی ماه با امضای لایحه دفاعی سال ۲۰۱۳ آمریکا، تحریم‌های شدیدتری را علیه حوزه‌های کشتیرانی، کشتی‌سازی و بندرهای ایران اعمال کرد.

این تحریم‌ها از ۱۸ بهمن ماه اجرایی می‌شوند.

این خبرگزاری نوشته است انتقال کشتی به کشتی (STS) نفت، یکی از روش‌های ایران و خریداران نفت آن برای دور زدن تحریم‌ها بوده است.

در این روش، نفت ایران از نفتکش‌های بزرگ به کشتی‌های دیگر منتقل می‌شود و با نفت از منابع دیگر مخلوط می‌شود تا مشخصات فیزیکی آن تغییر کند. مدارک حمل و نقل نیز با مبدا جدیدی برای نفت ترکیبی صادر می‌شود.

مقام آمریکایی با اشاره به این اقدامات به رویترز گفته است: «ما تماس‌های زیادی با شرکت‌ها و پالایشگاه‌ها گرفته‌ایم تا توضیح دهیم که خطرات این کار چه‌قدر است و به عنوان یک شرکت مسئول، چه گام‌هایی باید بردارند تا اطمینان حاصل کنند که نفت خام ایران را تحت مدارک ساختگی نمی‌خرند.»
XS
SM
MD
LG