لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

ولایتی: اگر هسته‌ای باشیم و قطع‌نامه نگیریم، هنر است


علی اکبر ولایتی، از اعضای ائتلاف ۱+۲ اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست جمهوری و از نامزدهای احتمالی این انتخابات، گفته است «اگر هسته‌ای باشیم و قطع‌نامه نگیریم، هنر است.»

وزیر خارجه اسبق ایران و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی گفته است: «باید تنش‌زدایی با همسایگان ایران از اولویت‌های سیاست خارجی ایران باشد.»

علی اکبر ولایتی که در روزهای گذشته پیش‌تر نیز از سیاست خارجی دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده، این بار با اشاره به سخن قبلی رئیس دولت‌های نهم و دهم درباره این که قطع‌نامه‌های سازمان ملل «کاغذپاره‌ای بیش نیست»، گفته است: «اگر هسته‌ای باشیم و قطع‌نامه نگیریم، هنر است.»

به گفته آقای ولایتی، «برنامه هسته‌ای قابل حل است بدون اینکه فناوری هسته‌ای را از دست بدهیم. در مورد تحریم‌ها نیز می‌توان کاری انجام داد که با در اختیار داشتن انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، تحریم هم نباشیم.»

او از دو جریانی انتقاد کرده است که درباره برنامه هسته‌ای ایران «دچار افراط و تفریط هستند». علی‌اکبر ولایتی گفته است: «یک دسته از این افراد معتقدند که انرژی هسته‌ای را بدست نیاوریم تا قطع‌نامه شورای امنیت را نگیریم؛ عده‌ای هم می‌گویند قطع‌نامه کاغذ پاره‌ای بیش نیست.»

این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده، گفته است ایران در حوزه سیاسی «حرف اول را در منطقه» می‌زند. در همین حال او خواستار آن شده که تنش‌زدایی با کشورهای همسایه، اولویت سیاست خارجی ایران باشد.

این مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور بین‌المللی روز ۲۲ فروردین آشکارا به انتقاد از سیاست‌های دولت احمدی‌نژاد در عرصه بین‌المللی پرداخته و گفته بود: «این چه وضعی است که در سیاست خارجی داریم».

آقای ولایتی «بخش مهم مشکلات امروز» جامعه ایران را نتیجه سیاست خارجی دولت دانسته و گفته بود: «آن‌طور که باید و می‌توانستیم، روابط بین‌الملل را به خوبی سامان ندادیم».

او همچنین درباره تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفته بود: «اگر تدبیر می‌شد، بسیاری از تحریم‌ها اتفاق نمی‌افتاد که امیدواریم در آینده برطرف شود».

انتقادات از سیاست خارجی دولت محمود احمدی‌نژاد در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند، نظرات آیت‌الله خامنه‌ای در شکل‌گیری این سیاست‌ها تعیین‌کننده بوده است.

رهبر ایران بارها و به‌صراحت از سیاست خارجی دولت آقای احمدی‌نژاد حمایت کرده و آن را باعث «عزت و اعتبار جمهوری اسلامی» دانسته است.

با این همه علی‌اکبر ولایتی اکنون بر لزوم «خروج» از وضعیت فعلی روابط خارجی ایران تاکید می‌کند و می‌گوید که «می‌توان با دنیا رابطه خوب داشت».

او افزود: «در حوزه سیاست خارجی و روابط با کشورها نیز می‌توانیم کار بسیاری انجام دهیم نه در طولانی‌مدت، بلکه بنده با تکیه بر تجربیاتم می‌گویم که می‌توانیم از وضع فعلی روابط خارجی خارج شویم».

علی‌ اکبر ولایتی که به مدت ۱۶ سال سمت وزیر امور خارجه ایران را عهده دار بود، از نامزدهای مطرح در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به‌شمار می‌رود.

او همراه با محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و غلامعلی حدادعادل، نماینده محافظه‌کار مجلس ایران، ائتلافی را تشکیل داده است که از آن به عنوان «ائتلاف پیشرفت» نام برده می‌شود و قرار است در نهایت یکی از این سه نفر در انتخابات پیش رو حضور یابد.

به گفته آقای ولایتی، ائتلاف «پیشرفت» برای آن ایجاد شد تا آنها بتوانند در مقابل «فتنه و انحراف» بایستند.

«فتنه» عنوانی است که مقامات حکومت ایران برای توصیف اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ استفاده می‌کنند. نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای همچنین حلقه اطرافیان محمود احمدی‌نژاد را «جریان انحرافی» می‌نامند.

علی اکبر ولایتی در نهایت اظهار داشت: «امیدواریم یک انتخابات پرشور داشته باشیم تا دولتی قدرتمند و آشنا به مبانی حکومت تشکیل شود و هر کس در جای خودش قرار بگیرد و کار بزرگ به دست آدم کوچک و کار کوچک دست یک فرد قدرتمند نیفتد تا کابینه قدرتمند شکل بگیرد.»

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۴ خرداد ماه امسال برگزار می‌شود. چهره‌های بسیاری تاکنون نامزدی خود را در این انتخابات اعلام کرده‌اند که بیشتر آنها از میان اصولگرایان بوده‌اند.

در ماه‌های اخیر و با نزدیک شدن به یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، بسیاری از اصولگرایانی که پیش از این حامی محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند یا کمتر با جدیت از سیاست‌های او انتقاد کرده‌اند، اکنون به منتقدان جدی او تبدیل شده‌اند و آشکارا از دولت هشت ساله او انتقاد می‌کنند.

در سوی دیگر و در جناح اصلاح‌طلبان، تداوم حصر خانگی رهبران اعتراض‌های پس از انتخابات، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و همسر او زهرا رهنورد، مسیر تصمیم‌گیری برای اصلاح‌طلبان درباره انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را پیچیده‌تر کرده است.

پیش از این گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان در داخل ایران از محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، و همچنین اکبر خاشمی رفسنجانی برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری دعوت کرده‌اند اما این هردو تاکنون درباره نامزدی در این انتخابات ابراز بی‌میلی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG