لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۳

ولایتی: شرایط حساس است؛ نباید انتخابات به دور دوم بکشد


علی اکبر ولایتی، یکی از سه چهره ائتلاف سه نفره اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری آینده، گفته است، اصولگرایان با پرهیز از اختلاف باید تلاش کنند این انتخابات به دور دوم کشیده نشود چون «در این شرایط معلوم نیست چه خواهد شد».

این چهره سیاسی کهنه‌کار جمهوری اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته است که پیشنهاد این ائتلاف سه نفره را خودش به دو عضو دیگر آن، غلامعلی حداد عادل و محمدباقر قالیباف داده است.

علی اکبر ولایتی که در حال حاضر مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌المللی است و پیش از اینها سال‌ها در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ شمسی، وزیر خارجه بود، در این مصاحبه وضعیت فعلی ایران را «حساس» بر شمرده و گفته است «در شرایط فتنه و انحراف» تکثر بین اصولگرایان درست نیست و نباید انتخابات خرداد ۹۲ به دور دوم کشیده شود.

او به اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و همچنین سخنان برخی از چهره‌های سیاسی درباره لزوم برگزاری «انتخابات آزاد» اشاره کرده و گفته است این یعنی این افراد در حالی که هنوز انتخابات برگزار نشده، آن را زیر سوال برده‌اند.

علی اکبر ولایتی گفت: «در چنین شرایطی که بحث انتخابات آزاد مطرح می‌شود اصلا وظیفه همه وحدت است. کشور که خلاصه نمی‌شود در فعالین اصولگرا یعنی هر چه بیشتر اصولگرایان به خودشان مشغول باشند و نظریه تکثر و تعدد در پیش باشد نتیجه بهتر نمی‌شود. نمونه برعکس این موضوع را در انتخابات‌های گذشته ملاحظه کرده‌اید. که ممکن است انتخابات به دور دوم کشیده شود که در این شرایط معلوم نیست چه خواهد شد.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و اغلب اصولگرایان، اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را «فتنه» می‌خوانند. شماری از این چهره‌ها نیز نامزدهای معترض به آن انتخابات و همچنین اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را «سران فتنه» خوانده‌اند.

آقای خامنه‌ای همچنین در سخنان سال‌های اخیر خود به وجود «جریان انحرافی» در دولت اشاره کرده است و منتقدان دولت، اسفندیار رحیم مشایی و نزدیکان او و حتی در مواردی خود محمود احمدی‌نژاد را «جریان انحرافی» می‌شمرند.

علی اکبر ولایتی در مصاحبه روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن با خبرگزاری مهر تاکید کرده که هدف این ائتلاف سه نفره آن است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، «از بین معتقدین به اسلام، نظام، جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه یک کاندیدا بیشتر نداشته باشیم».

آقای ولایتی در مصاحبه با مهر گفته است اگر کسی از این سه نفر عضو ائتلاف آمادگی نامزدشدن نداشتند یا اتفاق نظری بر سر یک کدام از آنان شکل نگرفت، ‌از کسی بیرون از این ائتلاف حمایت خواهند کرد.

به گفته این عضو ائتلاف سه نفره اصولگرایان، فرد منتخب این ائتلاف باید دیگر چهره‌های اصولگرا را در دولت خود به کار بگیرد و خود را «عقل کل» نداند. اصولگرایان در هفت سال گذشته از محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده‌اند که در چیدن دولت خود به دیگر اصولگرایان بی‌توجهی می‌کند.

علی اکبر ولایتی گفته است این ائتلاف در پی جلب نظر همه احزاب و گروه‌های اصولگرا نیست بلکه «افراد شاخصی که به جریانات و تشکل ها جهت می‌دهند» ممکن است در این ائتلاف بیایند.

علی اکبر ولایتی در بخش دیگری از سخنانش گفته است چون اصولگرایان ممکن است با چالش طیف محمود احمدی‌نژاد و اصلاح طلبان روبرو بشوند باید منسجم عمل کنند و اختلاف را کنار بگذارند.

وی تصریح کرد: «زمانی که ما با فتنه مواجه‌ایم و با انحراف مواجه هستیم و عده‌ای از همین حالا شبهه انتخابات آزاد را کلید زده‌اند و شروع کرده‌اند به زیر سئوال بردن انتخاباتی که هنوز انجام نشده است خوب باید اقدام ویژه‌ای کرد.»

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است خردادماه سال آینده یعنی حدود ۵ ماه دیگر برگزار شود. با این حال هنوز اصولگرایان به ایده مشترکی درباره نامزد این جناح سیاسی در انتخابات آینده نرسیده‌اند.

اصولگرایان می‌گویند محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش برای شرکت در انتخابات آینده با معرفی نامزد، آماده می‌شوند.

پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال نامزدی اسفندیار رحیم‌مشایی مطرح شده است.

در هفته‌های پیش آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران از استفاده از لفظ «انتخابات آزاد» انتقاد کرد و گفت که انتخابات در ایران پس از انقلاب اسلامی همواره «آزاد» بوده است.

آقای خامنه‌ای در سخنرانی روز ۱۹ دی ماه خود گفت: «آن کسانی که راجع به انتخابات توصیه‌هایی می‌کنند، حواسشان باشد به دشمن کمک نکنند. دائما نگویند انتخابات باید آزاد باشد. از اول انقلاب ۳۴ انتخابات داشتیم. کدامش آزاد نبوده است؟»

اکبر هاشمی رفسنجانی پیشتر در ۴ دی ماه گفته بود که رفع مشکلات، با دولت برآمده از «انتخابات آزاد» میسر است و خواستار برگزاری «انتخاباتی آزاد، شفاف و قانونی» در ایران شد.

آقای هاشمی در سخنان قبلی خود، راه درست اداره جامعه را «بازگشت به تعادل و پرهیز از حذف دلسوزان و وفاداران به انقلاب و قانون اساسی» دانسته بود.

آقای هاشمی روز ۸ بهمن گفت: «اگر مطمئن بودم کسی غير از من نمی‌تواند شرايط کشور را تغيير دهد، لحظه‌ای ترديد نمی‌کردم و وارد عرصه می‌شدم.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت تاکید کرد: «هنوز بنا ندارم وارد صحنه شوم».

از سوی دیگر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، پیش از این تصریح کرده بود که چهره‌های شاخص اصلاح طلب که وی آنها را فتنه گر خوانده، در انتخابات آینده جایی نخواهند داشت.

در همین حال شخصیت‌هایی مانند محمد خاتمی نیز اعلام کرده‌اند که شرایط را برای مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات مهیا نمی‌ببینند.

پس از برگزاری انتخابات خرداد ۸۸، دو نامزد اصلاح‌طلب آن مهدی کروبی و میرحسین موسوی به نحوه برگزاری و نتایج اعلام‌شده آن اعتراض کردند و شهروندان بسیاری نیز به اعتراض‌های خیابانی متعدد و گسترده و تجمع‌هایی دست زدند که تا بهمن ۸۹ ادامه داشت.

در جریان این اعتراض‌ها، ده‌ها نفر کشته و مجروح شدند و به گفته مقامات نظام و انتظامی جمهوری اسلامی، هزاران نفر نیز بازداشت شدند.
XS
SM
MD
LG