لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

ملی‌مذهبی‌ها به خامنه‌ای: وقت مذاکره با آمریکا نیست


بسته‌نگار، پیمان، شاه‌حسینی، صدر حاج سید جوادی، طالقانی، قهاری - عکس‌ها از وبسایت‌های «تاریخ ایرانی» و «ملی‌مذهبی»‏
بسته‌نگار، پیمان، شاه‌حسینی، صدر حاج سید جوادی، طالقانی، قهاری - عکس‌ها از وبسایت‌های «تاریخ ایرانی» و «ملی‌مذهبی»‏
شش فعال سیاسی ملی‌-مذهبی در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی، گفته‌اند که شرایط برای مذاکره احتمالی با آمریکا «به نفع ایران نیست» و ایران باید پس از برگزاری «یک انتخابات آزاد» به پای میز مذاکره برود.

به گزارش وبسایت ملی‌مذهبی که خبرهای این جریان سیاسی را پوشش می‌دهد، این شش چهره عمده جریان سیاسی ملی‌مذهبی ایران در نامه مفصل خود به آیت‌الله علی خامنه‌ای نوشته‌اند: «به غرب باج ندهید ولی حق مردم ایران را پرداخت کنید».

محمد بسته‌نگار، حبیب‌الله پیمان، حسین شاه‌حسینی، احمد صدر حاج سید جوادی، اعظم طالقانی و نظام‌الدین قهاری در این نامه نوشته‌اند که آمریکا تمایل دارد ایران را در شرایط فعلی که «قدرت چانه‌زنی ندارد و در موضع ضعف قرار دارد»، پای میز مذاکره بکشاند تا از ایران امتیاز بگیرد و نهایتا در پی «تغییر رژیم» در ایران است.

به نوشته این شش نفر، «اظهارنظر بعضی از وابستگان به حاکمیت نشان می‌دهد که دیگر مذاکره با آمریکا تابو نیست و شاید کم‌کم قصد آماده شدن افکار عمومی برای فراهم‌کردن شرایط این مذاکره را دارند.»

به زعم این فعالان سیاسی، رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما، قصد دارد مذاکرات احتمالی را در شرایط فعلی برگزار کند تا از ایران امتیاز بگیرد، «روحیه حاکمان ایران را تضعیف کند و از قدرت اجتماعی آنها در میان طرفداران حاکمیت بکاهد».

به نوشته این شش فعال سیاسی، آمریکا پس از مذاکرات نیز بخشی از «تحریم‌های رسمی و غیر رسمی» یا همه آن را ادامه می‌دهد تا «توان اقتصادی و اخلاقی جامعه» ایران را تضعیف کند.

آنان در نامه خودنوشته‌اند که بر خلاف گفته آمریکا که می‌گوید تحریم‌ها علیه ایران «هوشمند» و «هدفمند» هستند، این تحریم‌ها از روی عمد «کور هستند و بر علیه تمامی مردم ایران عمل می‌کنند.»

این چهره‌های عمده ملی‌مذهبی در نامه سرگشاده خود پیش‌بینی کرده‌اند که دولت آمریکا پس از مذاکرات، نهایتا در پی «تغییر رژیم» جمهوری اسلامی از طریق «شورش‌های شهری، جنگ داخلی، حمایت نظامی از اپوزیسیون وابسته به غرب، یا درگیری نظامی مستقیم و گسترده» است.

نویسندگان این نامه نوشته‌اند که مذاکره تهران و واشنگتن در مقطع کنونی، شبیه توافق معمر قذافی با آمریکا در سال ٢٠٠٣ میلادی است و شرایطی مشابه توافق‌نامه ایران و آمریکا در الجزایر در سال ۱۳۵۹ و پس از بحران گروگان‌گیری را پیش می‌آورد.

این شش نفر که طبق گزارش‌ها همه در ایران سکونت دارند، پیشنهاد داده‌اند که برای گذر از این وضعیت و رسیدن به موقعیت بهتر برای ایران، تا انتخابات ریاست جمهوری آینده با آمریکا مذاکره نکند و پس از برگزاری «یک انتخابات آزاد و بدون نظارت استصوابی و انتخاب رئیس جمهوری که واقعاً نماینده مردم باشد» مذاکره را آغاز کند.

شش چهره ملی‌مذهبی در نامه خود از آقای خامنه‌ای خواسته‌اند زندایان سیاسی و مدنی آزاد شوند، فعالیت احزاب آزاد شود و «فضای امنیتی‌نظامی کنونی به فضای دموکراتیک تبدیل شود»، و نهایتا پس از انتخابات، رئیس‌جمهور آینده ایران تعامل با آمریکا را آغاز کند و «با پشتوانه مردمی، از منافع ملی دفاع کند».

آنان پیشنهاد داده‌اند تا زمان برگزاری انتخابات غنی‌سازی اورانیوم «هرچند حق ایران است» تعلیق شود تا «سوءتفاهم»‌های مربوط به فعالیت هسته‌ای ایران رفع شود.

محمد بسته‌نگار، عضو نهضت آزادی، حبیب‌الله پیمان، دبیرکل جنبش مسلمانان مبارز و از اعضای شورای انقلاب ۵۷، حسین شاه‌حسینی، از اعضای شورای مرکزی جبهه ملی ایران، احمد صدر حاج سید جوادی، از موسسان نهضت آزادی و از وزرای دولت مهدی بازرگان پس از انقلاب، اعظم طالقانی، مدیر نشریه توقیف‌شده «پیام هاجر» و نظام‌الدین قهاری، از چهره‌های نزدیک به کاظم سامی است که در دهه ۶۰ به قتل رسید.

همین شش نفر پیشتر در تیرماه امسال در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند «چاره منطقی و دنیاپسند» برای حل مناقشه اتمی ایران، «اعتمادسازی» در سیاست داخلی حکومت است.

آنان در بیانیه خود نوشته بودند که این اعتمادسازی از طریق آزادی مطبوعات، احزاب مستقل، سازمان‌ها و نهادهای مدنی، تشکیل مجلسی که از انتخابات آزاد و سالم برآمده باشد و همچنین آزادی‌های سیاسی به وجود می‌آید.

همین گروه به جز حبیب‌الله پیمان در اردیبهشت امسال نیز در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی، از او خواسته‌ بودند که زندانیان سیاسی را به دلیل «مصالح کشور» و «شرایط خطیر کنونی» آزاد کند.
XS
SM
MD
LG