لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۶

توافق کشورهای ۱+۵ برای انجام هرچه سریع‌تر مذاکرات با ایران


نمایندگان آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان روز چهارشنبه در بروکسل درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو و رایزنی کردند. هر شش کشور ۱+۵ درباره انجام هرچه‌زودتر دور بعدی مذاکرات با ایران توافق دارند.
یکی از سخنگویان کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده هسته‌ای با ایران، در این باره به خبرگزاری رویترز گفته است که محور این رایزنی‌ها، انجام هرچه زودتر دور دیگری از مذاکرات با ایران بود و این شش قدرت جهانی برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای این مسئله، همچنان اتفاق نظر دارند.

این سخنگوی اشتون تصریح کرد: «شش قدرت جهانی برای برگزاری دور دیگری از گفت‌وگوها با ایران در اسرع وقت اتفاق نظر دارند.»

خبرگزاری رویترز نوشته است جزئیاتی از این توافق منتشر نشده و روشن نیست که کشورهای ۱+۵ درباره چه گزینه‌هایی به توافق رسیده‌اند اما این سخنگوی خانم اشتون گفته است «در روزهای آینده تماس لازم با ایران گرفته می‌شود».

در سال جاری، ایران و کشورهای ۱+۵ سه دور مذاکرات هسته‌ای در استانبول، بغداد و مسکو داشته‌اند که نهایتا در پایان این مذاکرات، هر دو طرف درباره این که نتیجه‌بخش بوده است، ابراز تردید کرده‌اند.

رویترز نوشته است دیپلمت‌های غربی با اشاره به بی‌نتیجه‌بودن سه دور قبلی مذاکرات، می‌گویند برای دستیابی به یک توافق باید رویکرد جدیدی در مذاکرات پیش رو با ایران طراحی شود.

به نوشته رویترز، این توافق دیپلمات‌های ارشد کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان در بروکسل، منعکس‌کننده احساس ضرورت شدید برای حل بحران هسته‌ای ایران و دور کردن تهدید جنگ است.
این نشست به عنوان نشانه‌ای از تلاش مجدد برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران پس از انتخاب مجدد باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا برشمرده شده است.

آقای اوباما در نخستین نشست رسانه‌ای خود پس از انتخاب مجدد به ریاست جمهوری آمریکا گفت که در ماه‌های آینده دست به تلاش تازه‌ای برای حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای ایران خواهد زد.

آریل راتنر، یک مقام سابق دولت اوباما در امور خاورمیانه می‌گوید: «البته که فرصت برای یک توافق وجود دارد ولی این فرصت دارد تمام می‌شود؛ به‌سرعت دارد تمام می‌شود. نهایتا به مقام‌های ایرانی بستگی دارد که تعهدات بین‌المللی‌شان عمل کنند.»

اشاره آقای راتنر از «تعهدات» ایران، به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است که از ایران خواسته است غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کند.

غرب درباره وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده است اما جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده و گفته است که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز و برای تولید انرژی و تحقیقات است.
تصمیم کشورهای ۱+۵ برای از سر گرفتن مذاکرات هسته‌ای با ایران در حالی مطرح شده است که در روزهای گذشته، نگرانی‌هایی درباره سرعت‌گرفتن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی مطرح شده است.

از جمله یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۳۰ آبان ماه گفت ایران «با سرعتی ثابت» به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و تحریم‌های بین‌المللی که قرار بوده فعالیت‌های اتمی ایران را متوقف سازد، تاثیر مشهودی در این باره نگذاشته‌اند.
طبق این گزارش، اظهارات اخیر دبیرکل آژانس اتمی، این دیدگاه گروهی از تحلیلگران را تقویت کرده است که فشار اقتصادی مضاعف بر ایران نتوانسته است مسیر برنامه هسته‌ای تهران را تغییر دهد.
این سخنان آقای آمانو یک روز مانده به دیدار مقامات ارشد شش قدرت جهانی در بروکسل مطرح شد.

یوکیا آمانو درباره این‌که آیا هیچ اثر بازدارنده‌ای در تحریم‌ها علیه ایران دیده است، روز سه‌شنبه ۳۰ آبان در پاریس به خبرنگاران گفت: ما فعالیت در تاسیسات هسته‌ای ایران را راست‌آزمایی می‌کنیم و هیچ اثری (از تحریم‌ها بر این فعالیت‌ها) نمی‌بینیم. مثلا آنها دارند با سرعتی ثابت اورانیوم را تا ۵ درصد و ۲۰ درصد غنی می‌کنند.
این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل که وظیفه‌اش از جمله پیشگیری از گسترس تسلیحات هسته‌ای در جهان است، همچنین در گزارش فصلی اخیر خود درباره ایران گفته است که نصب سانتریفیوژهای غنی‌سازی را در تاسیسات زیرزمینی فردو به پایان رسانده است.
این گزارش که روز جمعه ۲۶ آبان (۱۶ نوامبر) به کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شد، تاکید کرده است که قدرت‌های جهان باید ایران را ترغیب کنند فعالیت‌هایش را تعلیق کند.
یک مقام ارشد غربی در وین، مقر آژانس اتمی، این گزارش را «بسیار نگران‌کننده» خوانده است.
در بخش ابعاد نظامی احتمالی این گزارش، تصریح شده که ایران باید به پرسش‌های پاسخ‌داده‌نشده جواب دهد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر با توجه به قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل خواستار آن شده که ایران راه همکاری با این نهاد را در پیش بگیرد.
قرار است دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه آینده در تهران برگزار شود.
سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه، ١٩ آبان، اعلام کرد که برای حل و فصل اختلاف‌های موجود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، نمایندگان دو طرف روز ۱۳ دسامبر (۲۳ آذر) دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.
گیل تیودور، سخنگوی این نهاد ناظر زیر مجموعه سازمان ملل، گفته است: «هدف از این مذاکرات، دستیابی به یک رویکرد ساختاری برای حل مسائل فعلی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است».
XS
SM
MD
LG