لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

سومین نشست سران افغانستان و پاکستان در ترکیه


از راست آصف علی سرداری، عبدالله گل و حامد کرزای در جریان آخرین نشست سران سه کشور پاکستان، ترکیه و افغانستان در استانبول در دسامبر سال 2008
از راست آصف علی سرداری، عبدالله گل و حامد کرزای در جریان آخرین نشست سران سه کشور پاکستان، ترکیه و افغانستان در استانبول در دسامبر سال 2008
برای سومین بار روسای جمهور افغانستان و پاکستان روز چهارشنبه با حضور رییس جمهور ترکیه در آنکارا با هم دیدار و در باره مهم‌ترین مسایل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی می‌کنند.

روزنامه حریت با اعلام این خبر در سایت اینترنتی خود نوشت، این سومین باری است که روسای جمهوری دو کشور همسایه به ابتکار ترکیه در آنکارا با هم دیدار می‌کنند. رهبران افغانستان و پاکستان نخستین بار در آوریل سال 2007 و برای بار دوم در دسامبر سال 2008 در آنکارا در نشست‌های سه جانبه‌ای با حضور رییس جمهور ترکیه شرکت کرده بودند.

سومین نشست سران افغانستان و پاکستان در آنکارا در حالی برگزار می‌شود، که روابط دو کشور به خاطر مسایلی همچون حضور شبه‌نطامیان طالبان در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان با تنش همراه شده است. از این رو به گفته منابع دیپلماتیک مسایل امنیتی و نیز بحث درباره نحوه مبارزه با طالبان در مناطق مرزی ناآرام میان دو کشور در محور گفت و گوهای میان حامد کرزای و آصف علی سرداری قرار دارد.

انتظار می‌رود در پایان نشست امروز که با حضور عبدالله گل رییس جمهور ترکیه و در کاخ ریاست جمهوری این کشور برگزار می‌شود، بیانیه‌ای صادر شود. همچنین مقام‌های نظامی و امنیتی از سه کشور افغانستان، پاکستان و ترکیه نیز در این نشست شرکت می‌کنند.

جنگجویان طالبان که از جمله در شمال غرب پاکستان مستقر هستند، در خشونت‌ها در جنوب افغانستان دست داشته و به حملاتی در درون پاکستان نیز دست می‌زنند. طالبان به تازگی مسئولیت حمله به یک آکادمی پلیس پاکستان را نیز برعهده گرفته بود.

در بیانیه‌ای که روز سه شنبه از سوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در باره این نشست منتشر شد، از مواردی چون امنیت در منطقه، روابط میان پاکستان و افغانستان، مسایل منطقه‌ای و نیز مشارکت ترکیه در تامین ثبات، امنیت و رفاه در منطقه به عنوان مهم‌ترین دستور کار نشست سران سه کشور نام برده شده است.

در همین حال عبدالله گل رییس جمهور ترکیه در مقاله‌ای که برای روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشته است، ضمن تاکید بر نقش ناتو در پایان دادن به بحران افغانستان از منطقه به عنوان «بشکه باروت» یاد کرده و با استقبال از سیاست تازه باراک اوباما در قبال افغانستان خواستار جلب حمایت مردم به منظور تثبیت صلح در منطقه شده است.
XS
SM
MD
LG