لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

میرحسین موسوی تنش زدایی با دیگر کشورها را مهم دانست


میرحسین موسوی اختلاف خود را با آیت الله خامنه ای در دوران نخست وزیری اش ناشی از مشکلات ساختار قدرت در ایران دانسته است
میرحسین موسوی اختلاف خود را با آیت الله خامنه ای در دوران نخست وزیری اش ناشی از مشکلات ساختار قدرت در ایران دانسته است

ميرحسين موسوی در گفت و گو با روزنامه انگلیسی فاینانشیال تايمز ضمن تاکيد بر ادامه غنی سازی اورانيوم از تلاش برای يافتن راه‌هايی به منظور اطمينان دادن به جهان برای عدم ساخت سلاح‌های هسته‌ای توسط ايران خبر داده است.

نخست وزير سابق ایران در این مصاحبه گفت که «من فکر می کنم تنش زدایی با دیگر کشورها امری اساسی است که موجب اعتماد سازی می شود.»

آقای موسوی همچنین از سخنانی که در آن فن آوری هسته ای و سلاح هسته ای یکسان دانسته نشده، استقبال کرد.

به نظر می رسد این سخنان آقای موسوی اشاره به سخنرانی اخیر باراک اوباما، در پراگ، پایتخت جمهوری چک، است که در آن رئیس جمهوری آمریکا از دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای، به شرط بازرسی های دقیق حمایت کرد.

ميرحسين موسوی در توضیح اين که چرا خود او هم مخالف تعليق غنی سازی اورانيوم است، به پيشينه تعليق غنی سازی از سوی ايران در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ اشاره کرده و از آن به عنوان تجربه‌ای بد و نيز ابزاری برای سلب حق ايران در استفاده از فن‌آوری هسته‌ای ياد کرده است.

به اعتقاد نامزد انتخابات رياست جمهوری ايران در بستر مذاکرات فنی ميان ايران و طرف‌های ديگر می‌توان راهی برای حل مساله هسته‌ای ايران پيدا کرد.

وی در اين باره که رييس جمهور در ايران اصولاً چه نقشی در بحث هسته‌ای ايفا می‌کند، با تاکيد بر نقش برتر رهبر جمهوری اسلامی در اين گونه مسايل گفته است، هر گونه تصميمی در مورد بحث هسته‌ای بايد بر اساس نوعی اجماع ملی صورت گيرد.

ميرحسين موسوی در بخش ديگری از مصاحبه خود با خبرنگار فاینانشیال تايمز در تهران در پاسخ به سوالی درباره اختلافاتش با آيت الله خامنه‌ای در دوران نخست وزيری‌اش گفته است، اين اختلافات ريشه در مشکلات ساختار قدرت در آن زمان داشت که با اصلاح قانون اساسی در سال ۱۹۸۹ بر طرف شده است.

آیت الله خامنه ای در زمان نخست وزیری موسوی، رئیس جمهور ایران بود.

وی همچنين ديدار اخير خود را با رهبر جمهوری اسلامی «خيلی مثبت» ارزيابی کرده و گفته است در اين ديدار تنها درباره مشکلات موجود در کشور با آيت الله خامنه ای گفت و گو کرده است.

موسوی همچنين به اين پرسش که آيا رهبر جمهوری اسلامی با نامزدی وی مشکل دارد، پاسخ منفی داده است. وی تاکيد کرده است که ميان وی و آيت الله خامنه‌ای هيچ گونه اختلاف نظر بنيادی در باره موضوعات مختلف وجود ندارد.

ميرحسين موسوی همچنين دليل دور بودن خود را از سياست طی بيست سال اخير عدم احساس نگرانی نسبت به شرايط موجود در کشور خوانده و اظهار داشت است در شرايط کنونی بهتر صلاح ديده است که وارد عرصه شود. او همچنين با اشاره به انتقادهايی که نسبت به ديدگاه‌ها و سياست‌های محمود احمدی نژاد رييس جمهور ايران وارد می‌شود، اظهار داشته است، وضع کشور بايد بهتر از شرايط کنونی باشد. به گفته وی روابط ايران با کشورهای جهان بايد بهتر باشد چرا که اين مساله در توسعه ايران بسيار موثر خواهد بود.

آخرين نخست وزير ايران همچنين گفته است در صورت انتخاب شدن به عنوان رييس جمهور تلاش خواهد کرد، سياست‌هايش را به ديدگاه‌های رهبر جمهوری اسلامی نزديک سازد. چرا که به اعتقاد وی اگر در کشور در قبال سياست‌های بنيادی اتفاق‌نظر بيشتری وجود داشته باشد، وضع بهتر خواهد شد.

ميرحسين موسوی در پاسخ به اين پرسش که آيا می‌تواند آرای نسل جوان را به سوی خود جلب کند، از مسکن، اشتغال و ازدواج به عنوان مهم‌ترين مشکلات جوانان ايرانی نام برده و گفته است، او با بدبينی با مسايل جوانان نمی‌نگرد و با فرستادن علايم مثبت برای جلب اعتماد آنها تلاش خواهد کرد.

موسوی همچنين در مورد نگرانی‌هايی احتمالی محافل اقتصادی نسبت به سياست‌های اقتصادی وی با توجه به پيشينه حمايت او از اقتصاد برنامه‌ای بر لزوم تقويت بخش خصوصی تاکيد کرده و خاطر نشان کرده است، مشکلاتی مانند بيکاری بدون مشارکت بخش خصوصی حل نخواهد شد.

وی در پايان اين گفت و گو به تشريح سياست‌های اقتصادی خود پرداخته و با تاکيد بر لزوم حمايت از اقتصاد ملی از هدفمند شدن پرداخت يارانه‌ها در ايران جانبداری کرده است.

XS
SM
MD
LG